Režie:
Louis MalleKamera:
Henri RaichiHrají:
Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps, Carla Marlier, Annie Fratellini, Vittorio Caprioli, Jacques Dufilho, Yvonne Clech (více)Obsahy(1)
Holčička Zazie přijíždí poprvé do Paříže a má jedno přání, tak veliké jak dokážou být jedině dětská přání, vidět pařížské metro. Jejím průvodcem a ochráncem při jejím pařížském pobytu je strýc Gabriel, který ji seznámí se svými přáteli, k nimž se malá Zazie chová s otevřeností a půvabem sobě vlastním. Takže, hurá do metra! Ale metro je zavřené, protože zaměstnanci stávkují a Zazie musí tedy vzít za vděk taxíkem Charlese, Gabrielova kamaráda. Ráno čeká strýce Gabriela nemilé překvapení: Zazie si vyšla poznat Paříž. A spolu s ní, jejím pohledem, poznávají Paříž a její obyvatele i diváci. Toto velké dobrodružství holčičky Zazie trvá třicet šest hodin a probíhá v překotném tempu a úžasné legraci.
Filmová adaptace slavného románu Raymonda Queneaua je ve filmu tím, čím je tento román v literatuře: je vynalézavá, směšná, plná gagů, s lehkostí i plnou vážností si pohrává s různými formami, zvuky, hudbou a barvami, stejně jako si literární text hraje se slovy, syntaxí a pravopisem.
(oficiální text distributora)
Recenze (65)
Posledních 15 minut (nebo kolik) ten film zbytečně zabíjí. I když musím přiznat, že ÚPLNEJ závěr, byl pro mě docela překvapivý. // "SPOILEROIDNÍ" HLÁŠKY, KTERÉ SE MI PODAŘILO ZACHYTIT: Líbí se ti v Paříži? - Prdlajz dědku plesnivej. // Proč cheš být učitelkou? - Abych do pětašedesáti mohla buzerovat malé děti. // ... Tak budu kosmonaut. ... A budu buzerovat Marťany. // Anglický bomby zabíjely jen Němce. // Jmenuju se Pedro Přebytečnej. // Já jsem skutečná slečna. A navíc vdova. // Je radost vidět vás řídit. - Opravdu? // Nevíte která bije! - Čtvrt na pět. // Dospělé nesmíš týrat. // Kde je Albertina? - Pryč. - Jde se na cibulačku! // Tak to jste pitomec. - To se policajtům stává. ()
Snad na žádný jiný film nesedí tak moc dobře popisek "ztřeštěný". Chvílemi má člověk až pocit, že sleduje Looney Tunes v hrané podobě! Za vším tím úletem a bizarními scénami se však nachází umně skryté srovnání světa dětí a dospělých (ale nejen to) a fakt, že né vždy je dospělý dospělým a dítě dítětem. Sice mě na grotesky a přehršel "gagů" moc neužije a postavy mi rozhodně nebyly bůhvíjak sympatické, avšak za ten totální filmový anarchismus (ve scéně "bitvy" je v záběru několikrát dokonce i druhá kamera, kterou třímá napadený kameraman.....a ten lední medvěd na Eiffelovce wtf!), který rozhodně můžu, tu čtvrtou hvězdu prostě musím chtě-nechtě přidat. A nakonec si neodpustím i jednu hlášku, která zde zazněla (a ze které si ostatně můžete udělat obrázek o celém filmu, heh) - naprosto brutální vyznání sympatií ženě: "Hned jak sem vás uviděl, řek sem si Bez týhle pipky ani ránu!" ()
Úvodnú túžbu dievčatka uvidieť metro vzápätí strieda bláznivo rozparádená jazda Parížom, obsahujúca v sebe prvky grotesky, bláznivej tancovačky, milostnej komédie a ktoviečoho všetkého ešte v tak razantnej mäteži až sa z toho hlava točí. Rovnomenná literárna predloha Raymonda Queneaua je skvelá, jej ducha skvele vystihol Malle narúšaním zdanlivého poriadku a životných schém s použitím náhlych vpádov, trikov, zrýchlenia a spomalenia obrazu, zmiznutiami a objaveniami postáv, sekmi v dialógoch, dejovými zvratmi. ()
Nikdy bych nevěřila, jak může být 89 minut dlouhých. Ze začátku se na to ještě dalo koukat, i některé hlášky byly vtipné, ale brzy to ztratilo dech, humor a opodstatnění. Z Queneaua mám pocit, že kouřil nadměrné množství cracku a prokládal to absinthem. Ztreštěnost pro ztřeštěnost a přehršel gagů je ubíjející a postupem času zatraceně nudné. Kdyby byl film dlouhý jen 20-30 minut, nejspíš by působil živelněji, hodina a půl je na takovou hříčku zbytečně mnoho a značně jí to ubírá na atraktivitě. ()
Souhlas s Giannim_B; první půlka mazec - přehršel nápadů a gagů vrhající se na diváka jako kulky skopčáků kropící Omaha Beach, ale všeho moc škodí, takže druhá půle sice nepostrádá skvělé okamžiky, ale už začíná mírně nudit. Zazie v metru je něco jako 100x víc Amélie z Montmartru + Charlie Chaplin v tripovém videoklipu. ()
Galerie (33)
Photo © Nouvelles Éditions de Films
Zajímavosti (3)
- Snímek označil za svůj nejoblíbenější Richard Ayoade. (rhead)
- Futuristický dvoupatrový prosklený autobus je Citroën U55 Currus Cityrama z roku 1959. Linkový autobus se zeleným pruhem je Chausson ANG z roku 1956. (sator)
Reklama