Reklama

Reklama

Dekalog

(seriál)
  • Polsko Dekalog (více)
Polsko / Západní Německo, (1989–1990), 9 h 20 min (Minutáž: 53–58 min)

Hrají:

Henryk Baranowski, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Bogusław Linda, Piotr Rzymyszkiewicz, Olaf Lubaszenko, Wojciech Klata, Władysław Kowalski, Janusz Gajos (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

10 filmov Krzysztofa Kieślowského na tému 10 božích prikázaní:
1. Ja som Pán, Boh tvoj! Nebudeš mať iných bohov okrem mňa, aby si sa im klaňal. - novodobá dôvera v počítače a vedu
2. Nevezmeš mena Božieho nadarmo. - smrťou začína nový život, uzdravenie znamená smrť ...
3. Spomeň, aby si deň sviatočný svätil. - muža odláka vášeň od rodiny
4. Cti otca svojho i matku svoju! - po smrti matky, otec a dcéra v nejednoznačnom citovom rozpoložení
5. Nezabiješ! - obraz trestania smrťou za smrť
6. Nezasmilníš! - vášnivé city dospievajúceho mladíka k zrelej žene
7. Nepokradneš! - matkou vlastnej vnučke?
8. Nepreriekneš krivého svedectva proti blížnemu svojmu! - spomienky na krutosti okupácie Poľska
9. Nepožiadaš manželku blížneho svojho! - v úprimnom manželskom zväzku dôjde k závažným zdravotným problémom...
10. Ani nepožiadaš majetku blížneho svojho, ani ničoho, čo jeho je! - dvom synom zostane po smrti otca zbierka starých známok...
Cyklus, ktorý je zviazaný cirkevnou témou a akousi alegorickou postavou nestranného pozorovateľa... Každá časť tvorí samostatný uzavretý celok. (wewerička)

(více)

Recenze (41)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Dekalog - Deset přikázání, která dal bůh Mojžíšovi na hoře Sinaj. Vznikne-li o souboru základních pravidel morálky seriál, jeho naplnění morálními a etickými problémy/rozhodováním, lze očekávat s důvěrou až stoprocentní. Aby však šlo o podívanou zajímavou a podnětnou, musí se látky chopit někdo, jenž téma nezpracuje s přístupem: "Já vám, milí diváci, teď ukáži, jak je dodržování těchto pravidel dobré, vedoucí k dobrým koncům a nedodržování špatné, vedoucí ke špatným koncům." Kieslowski se svým spoluscénáristou Piesewiczem (vzhledem ke kvalitě scénáře si zmínku zaslouží) naštěstí tuto banální možnost nezvolili. Naopak, inspirují se volněji, u přikázání ohmatávají hranice jejich definic i aplikovatelnosti. Vymýšlí tak komplikované životní situace, že rozhodování se a smiřování se skutečností nelze hrdinům ani trochu závidět. Vypráví příběhy, v nichž přikázání vystupují nezřetelně, v pouhých obrysech, ale právě tím dávají divákovi (který by možná ani netušil, že film hovoří o tom kterém přikázání, nedali-li by autoři svému dílu příslušné jméno) šanci hledat, myslet a ostřit svůj pohled. Třebaže jako film u mě na maximum obstály jen tři díly, jako seriál Dekalog jen těžko najde konkurenci a proto *****. ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

Dekalog je velice dobrý televizní seriál. Kieslowski nezaujme nějakými invenčními prvky nebo přílišnou kreativitou, ale poctivostí a precizností s jakou vytvořil seriál, dá se říct, v obvyklém dobovém hávu, a přesto vyčnívající nad jakoukoli televizní produkci předrevoluční doby. Deset přikázání, deset lidských příběhů, přičemž všechny se odehrávají na (jednom?) sídlišti. Tomu by nasvědčovalo několik pojítek, které připomenou předchozí díl (morální dilema těhotné ženy, které umírá muž, se znovu připomene v osmém díle), zdánlivě nevýznamná vedlejší zápletka v jednom díle je plně rozvinuta v některém z dílů následujících (série německých známek, se kterou se filatelista chlubí v osmém díle, poté hraje zásadní roli v díle desátém), hlavní protagonisté se také často zmiňují o tom či onom aktérovi některého z dalších dílů jako o svém sousedovi. Omezeností na oblast jednoho sídliště tak Kieslowski navozuje dojem obecnosti problémů, které prožívají zde náhodou vybraní obyvatelé sídliště, ale mohli by se odehrávat kdekoli jinde. Příběhy více než k moralizujícímu křesťanskému pohledu inklinují k osudovosti antických tragédií. Celkově je celá série docela vyrovnaná a vizuálně sladěná. Výjimku tvoří pátý díl – Nezabiješ, který je pouze zkrácenou verzí předchozího Kieslowského filmu Krátký film o zabíjení. Vzhledem k jeho výrazné stylizaci a expresionistickému nádechu tak úplně do konceptu ostatních dílů nezapadá. To by mi ale nevadilo tak jako to, že už původní film se mi zdál krátký a seriálová mutace ho ještě zkracuje. Tady měl Kieslowski natočit asi úplně nový materiál a původní skvělý film nechat na pokoji. Zcela opačně to pak vnímám u dílu šestého – Nesesmilníš (zkrácená verze Krátkého filmu o lásce), kterému nový konec a sestřih do televizního formátu vůbec neuškodil, spíš naopak. Nejslabší díl série je asi osmý díl, který čerpá z dílů předchozích a nastiňuje události dílů následujících, samotný jeho děj je pak průměrný a ve své zbytečné komplikovanosti snadno zapomenutelný. Mírně vybočuje i poslední díl se svým veskrze smířlivým a pozitivním závěrem. Jinak se Kieslowskému podařilo vzbudit pocit naléhavosti, který je patrný v každém jednotlivém příběhu. Naléhavost v jeho podání však nevychází z dogmatismu desatera, ale z relativnosti a složitosti situací, kdy se porušení přikázání jeví jako jediná šance, jak za daných podmínek a okolností přežít a uchovat si zdravý rozum. ()

Reklama

swed 

všechny recenze uživatele

Unikátní seriál, který tvoří špičku televizní tvorby. Kieslowski na každém z božích přikázání ilustruje osudy postav z jednoho domu, které řeší ty nejsložitější životní situace. Dekalog je vlastně popsáním existence člověka a žití, Kieslowski dokázal z komorního prostředí vytvořit silný a pravdivý zážitek. Jednotlivé postavy jsou zahrány s civilností a přesvědčivostí těmi největšími polskými hvězdami, které ještě více umocňují emocionální dopad na diváka. Dekalog je také důkazem, že i televize může mít stejný vliv a výpověď, jako má film. Nejlepsí díly (10/10): Dekalog I, Dekalog VI. 9/10 ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Dekalog vznikal za zvláštní situace ve vážně nemocné zemi. Polsko se dlouhodobě nedokázalo vyrovnat se stanným právem z roku 1981 a s tím, že legální opozice v podobě Solidarity musela přejít do ilegality. Pro zemi byly v následujících letech typické represe a realitou se stala přísná cenzura. V polovině 80. let byla země názorovně hluboce rozdělená a nacházela se z ekonomického i morálně společenského hlediska v troskách. Teprve po příchodu Gorbačova do funkce generálního tajemníka Sovětského svazu začal tlak státní moci polevovat a významní polští režiséři se vraceli k tématům, která byla charakteristická pro polské filmové hnutí morálního neklidu. Uznávaný Krzysztof Kieslowski, který se musel po snímku Náhoda na několik let odmlčet, v té době hledal námět na silnou látku, která se vyhne přímé politické angažovanosti a nebude přispívat k už tak vyhrocenému pnutí ve společnosti, ale zároveň se vysloví k zásadním otázkám dnešní morálky. Jako hluboce věřící člověk celkem logicky zvolil biblické desatero pro ideové východisko cyklu 10 hodinových televizních filmů, kdy každý díl je věnovaný jednomu přikázání. S výjimkou posledního dílu, který se nese v komediálním duchu a odlehčuje ho především přítomnost Jerzy Stuhra, jsou ostatní spíš komorními a intimními dramaty, často velmi tragického vyznění, kde se řeší ztráta blízkého člověka, poprava odsouzeného nebo pokus o sebevraždu. Cyklus měl výrazně omezený rozpočet a polská státní televize ho jako dílo propagující náboženství nasadila do nezajímavého vysílacího času, okamžitě si ale vydobil u diváků mimořádný respekt a s velkým ohlasem prošel vysíláním mnoha televizních stanic v zahraničí. Byl to právě Dekalog, který Kieslowskému udělal ve Francii takové jméno, že tam mohl realizovat svoji filmovou trilogii odkazující na ideály francouzské revoluce. Celkový dojem: 90 %. ()

Galerie (128)

Zajímavosti (6)

  • Desatero, které je použito v tomto seriálu, je biblicky nesprávné. Druhé přikázání je vypuštěno, u čtvrtého je mlhavě přeloženo slovo Sobota a poslední je rozděleno na dvě. (Cofin)
  • Van den Budenmayer, skladatel zmíněný ve filmu, je ve skutečnosti smyšlený. Hudbu, která zahrála pod jeho jménem, složil režisérův známý Zbigniew Preisner. (Mara97)

Reklama

Reklama