Reklama

Reklama

Epizody(7)

Recenze uživatele Marthos k tomuto seriálu (7)

Případy komisaře Mejzlíka (1965) 

Čapkovy povídky lze bezpochyby označit za detektivky, ale detektivky zvláštního druhu. Čapek sám část z nich charakterizoval jako krátké noetické příběhy, v nichž poznává a objevuje skutečnost, a jiné jako případy ryze justiční, u kterých převládá otázka, jak trestat. To, co všechny povídky, veselé i vážné, spojuje, je hledání pravdy a spravedlnosti, tedy téma, které zůstává aktuální napříč dějinnými epochami. Společného jmenovatele hledali také filmaři v polovině šedesátých let pro právě vznikající televizní cyklus vybraných čapkovských povídek – a objevili jej v komisaři Mejzlíkovi. A také ve Václavu Voskovi, který se této svrchovaně čapkovské postavy ujal s neskrývaným potěšením a výrazným smyslem pro nadsázku a ironii. Jednotlivé povídky si udržují tempo, náležitou atmosféru i jemný, nenásilný humor, který funguje dokonce i tam, kde se jedná o zločin či lidskou tragédii. Režisér Václav Hudeček pečlivě zvažoval herecké obsazení i pro další postavy a nutno dodat, že měl tehdy šťastnou ruku – pro roli strážmistra Brejchy v ikonickém Zločinu na poště sáhl po vynikajícím Čestmíru Řandovi, v Básníku exceluje Vlastimil Hašek, Kupon, případ ze zahrádkářské kolonie, byl zase vděčnou příležitostí pro Ottu Šimánka, a ve Zmizení pana Hirsche vytvořil mazaného židovského příručího přesvědčivě Ilja Racek. K dalším čapkovským povídkám se televizní tvůrci vrátili ještě na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, ale kvalitám svého černobílého předchůdce se již nevyrovnali. ()

Básník (1965) (E01) 

Labutí šíje, ňadra, buben a činely – co to má být? Jedna z nejlepších čapkovských povídek byla pro televizní obrazovku adaptována několikrát, většinou mizerně (viz. Bartoška a Brzobohatý). Něco docela jiného je ovšem tento pětapadesát let starý záznam, v němž doslova excelují Vlastimil Hašek v roli nicnetušícího básníka a Václav Voska coby nicnechápající Mejzlík. Vynikající zábava! ()

Zmizení pana Hirsche (1965) (E03) 

V televizním provedení této orientálně laděné čapkovské povídky doslova exceluje Ilja Racek v roli přičinlivého židovského příručího, který si ví rady za všech okolností. Výborná epizoda z "mejzlíkovského" cyklu. ()

Smrt barona Gandary (1965) (E04) 

Rada Pitr, starý policajt před penzí, který se celý život zabýval jen jednoduchými, nekomplikovanými případy, tedy postava svrchovaně čapkovská, ve vynikající drobnokresbě Vladimíra Hlavatého, versus komisař Mejzlík, moderní kriminalista přicházející s novými, propracovanými metodami, v již tradičním provedení Václava Vosky. Skvělá podívaná. ()

O lyrickém zloději (1965) (E05) 

Skromná herecká benefice Felixe le Breux a jeho nezaměnitelného hlasu, s nímž recituje vskutku originálním způsobem slavnou Wildeovu Baladu o žaláři v Readingu. Škoda, že tento volný cyklus čapkovských povídek s Václavem Voskou v roli policejního komisaře Mejzlíka nebyl odvysílán celý. ()

Kupon (1965) (E06) 

Umění dedukce. Karel Čapek dokázal neomylně objevit jemné předivo lidských osudů, které splétá život – věřil, že právě v těch obyčejných a prostých lidech je vždycky nějaká jiskra a vždycky něco hezkého, co stojí za zaznamenání. Dvojnásob to platí i v případě tohoto volného cyklu televizních případů komisaře Mejzlíka, v nichž nechybí humor ani dostatek napětí, a také celý trs skvělých hereckých výkonů – počínaje Václavem Voskou a Ottou Šimánkem až k Františku Němcovi a mladinké Ivě Janžurové, kteří teprve stáli na prahu své umělecké dráhy. ()

Zločin na poště (1965) (E07) 

My můžeme trestat. Ale někdo musí odpouštět. Čapkovu povídku, jednu z těch nejzávažnějších, v níž jde o osobní tragédii, znají téměř všichni z pozdější, také televizní inscenace (1980) s Vladimírem Menšíkem v roli strážmistra Brejchy. Stejně kvalitní je ovšem i tento první, ještě černobílý film z volné série kriminálních případů komisaře Mejzlíka – tvůrcům se podařilo vystihnout nejen dramatickou mnohoznačnost lidského života, ale také potěšit všechny ty, kteří holdují hereckému umění Václava Vosky, Čestmíra Řandy, Eduarda Cupáka, Jiřího Hrzána a dalších velikánů své doby. A to není málo. Naopak. ()

Reklama

Reklama