Reklama

Reklama

Misery nechce zemřít

  • USA Misery (více)
Trailer

Po autonehodě zachrání zraněnému spisovateli život jeho velká obdivovatelka. Z nadšené čtenářky a pečovatelky se však zakrátko stává brutální tyran a věznitel... (TV Prima)

Videa (1)

Trailer

Recenze (711)

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Misery nechce zomrieť pokladám za jeden z najvydarenejších, najnapínavejších a najnervydrásajúcejších trilerov 90-tych rokov 20.storočia. Čo sa týka porovnávania kniha/film, film je o čosi miernejší (napriek tomu je to poriadny nervák a miestami totálne psycho, pri ktorom radšej odvraciam zrak). Napríklad knižné šokujúce useknutie spisovateľových nôh sa vo filme zmenilo „len“ na polámanie, ale v priamom zábere a triky sú v tej chvíli presvedčivo desivé. Toto dielo je nakrútené a nastrihané tak napínavo, že sa možno spotíte rovnako, ako Paul. Režisér Reiner vynikajúco pracuje s čoraz vypätejšími okamihmi. Keď si myslíte, že horšie to už byť nemôže, zistíte, že môže. Film sa vraj nakrúcal chronologicky (čo nie je bežná vec). Ak je to pravda, je to na ňom (v dobrom) vidieť. Svoje robí aj výprava strmých zasnežených hôr Severnej Ameriky a malej chalúpky uprostred nich. Atmosfére pomáha tiež hudba Marca Shaimana, kamera Barryho Sonnenfelda. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ze všech těch adaptací děl Stephena Kinga se jen málo z nich dalo vychvalovat, ještě z menšího počtu adaptací byl poté spokojený sám přezdívaný král literárních hororů. Na rozdíl od takového Osvícení Stanleyho Kubricka ovšem mezi nejoblíbenější adaptace Stephena Kinga patří Misery nechce zemřít z roku 1990. Režírující Rob Reiner už měl tehdy s adaptováním Kinga zkušenosti, adaptoval již Stůj při mně. Po více než 30 letech je poté film opětován díky mistrovsky děsivému výkonu Kathy Bates, která si tehdy za svůj výkon došla pro zaslouženého Oscara. Tak napůl neprávem ovšem její fantastický výkon zastínil i druhý vynikající herecký výkon. A to výkon Jamese Caana.   Misery nechce zemřít funguje jako ten správně nepříjemný psychologický thriller, který dokáže vyvolat nepříjemnost i napětí. Misery nechce zemřít stojí především na dvou silných hereckých výkonech, kdy jde sice z Kathy Bates správný respekt, James Caan ovšem naopak dokázal vyvolat zoufalost a strach z prakticky každé mimiky. Scénář Williama Goldmana byl sice ve finále o ždibec něžnější než knižní předloha (především i proto, že jeden stěžejní moment z knihy by prostě neprošel), ta správná nepříjemnost ze situace, ve které se hlavní hrdina vyskytne ovšem výtečně fungovala prakticky celou dobu. A v rámci 100 minut se prakticky v uzavřeném prostoru servíruje skutečně pocitově nepříjemná podívaná, která je ovšem vedena solidní audiovizuální stránkou.   Annie Wilkesová v podání Kathy Bates se dodnes umisťuje na seznamu těch nejlepších záporáků a skutečně se není čemu divit. Bates je přitom jednoduché uvěřit její milou a pozornou stránku, jakmile ovšem dojde na zásadní odhalení o osudu Misery, objeví se šílenec, který snadno dokáže vyvolat noční můry. Reiner nemohl přijít s lepším castingem. Kathy Bates totiž na pohled skutečně působí jako milá dáma, od které by málo čekal páchání onoho teroru, který následně celý film páchá. Oscar nemohl být v součtu více zasloužený.   James Caan poté ve své kariéře získal jednu ze svých uklidněnějších rolí, skutečně ovšem platí, že je jeho výkon zastíněn tak trochu neprávem. Napůl především proto, že výkon Bates je skutečně fantastický a napůl, protože je i díky tomu výkon Caana krapet nedoceněný. Reiner nepodcenil casting ani na tomto místě, Caan poté nepodcenil úlohu, která sice na první pohled nevybízela k kdovíjak herecké extravágnosti, Caan ovšem Paul Sheldona a jeho propadání se do většího zoufalství a přitom pořád projevování racionálnosti a snaze nevzdat svůj boj o život zahrál fantasticky.   Už samotný námět původního románu může působit na takzvané meta bázi, kdy slavný spisovatel napsal román o slavném spisovateli. Při diskuzi mezi Sheldonem a Misery poté dochází ke konfrontacím, které vybízejí k otázkám ohledně toho, zda jsou autoři díla naprosto zavázáni svým fanouškům, potencionálně nemají právo na kariérní rozkvět, pokud o to nestojí sami fanoušci a pokud je to na fanoušcích, měli by nadále plodit náměty do něčeho, co už je krapet vyčerpané a sám autor už neví, kam s konceptem dál jít. Na to ovšem v součtu vlastně v průběhu celého filmu tolik času není, stěžejní bylo očividně u Reinera právě prodání nepříjemně budované atmosféry, která velmi funguje i díky klaustrofobicky uzavřenému prostoru.   Knižní předloha možná v součtu zachází ještě o kousek dál, filmová Misery ovšem funguje jako ta ideální kompromisní adaptace, která si z knižní předlohy vezme to stěžejnější a nutně přitom nepřijde o celé jádro předlohy. Už lidé, kterým přijdou výsledné momenty z filmu nepříjemné by ostatně byli ze 100% věrné knižní předlohy ještě více znechuceni. Goldman za psacím stolem a Reiner na režijní židli v tomto ohledu zvládli přijít s nejlepším možným kompromisem, který přesto dokázal vyvolat solidní depku. Modernější adaptace by se už dnes možná nebála jít ještě o kousek dál, dost možná je ovšem přijatelný filmový kompromis z roku 1990 ten lepší.   James Caan pro všechny navždy zůstane především Sonnym Corleonem z Kmotra, pro spousty lidí ovšem zůstane navždy i Paul Sheldon. Kathy Bates sice ve filmu převedla jeden obří famózní herecký koncert, byla by ovšem škoda při té příležitosti zapomenout i právě na Caana, který roli v tomto filmu jednoduše nepodcenil. Reiner měl tehdy jednoduše štěstí na dva vynikající herce, bez kterých by filmová Misery nechce zemřít nefungovala tak skvěle..... () (méně) (více)

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Režisér Rob Reiner natočil jeden z mála najvydarenejších filmov podľa poviedky s pera Stephena Kinga. Príbeh je vystužení s prvkami mierneho horroru vďaka miestamy temnej Kathy Bates tá hra prvotriedne rolu Annie, obdivovateľky spisovateľa Paula Sheldona v nemenej dobrom podaní Jamesa Caana pre neho to bol asi najlepší životný počin z toho čo som mal možnosť vidieť. Takmer po celý čas sa dej odohráva v jedinej izbe kde je spisovateľ uväznení a vďaka vžitým výkonom hlavných predstaviteľov sa máme aj na čo pozerať, v celku to vyznie ako hra na mačku a myš, ktorá sa musí podriadiť nepekným hrátkam chorej mysle. ║Rozpočet $20miliónovTržby USA $61,276,872Tržby Celosvetovo $64,700,000 ()

freddy 

všechny recenze uživatele

Jeden spisovatel, neschopný se po autonehodě dočasně hýbat, jedna jeho fanynka se sklony k psychopatismu, a jeden dům na odlehlém místě. Vlastně nic moc, když se to tak vezme. Ale tenhle film je díky několika aspektům jedním z nejpůsobivějších psychothrillerů z těch, které jsem měl dosud možnost vidět. Předně je film natočen podle románu mistra žánru, kterým není nikdo jiný než Stephen King, který umí vygradovat příběh až k dokonalosti. Druhak má film vynikající ústřední herecké duo, přičemž Kathy Bates se svou povětšinou milou tváří táhne celý film tak přesvědčivě, že se divák nemá čas ani na okamžik nudit a jen čeká, jak to celé dopadne. To, jak střídá Kathy Bates ve svém obličeji maniakální výraz s výrazem úslužné hospodyňky je téměř až děsivé. A nakonec musím vyzdvihnout i režii, protože za každým vynikajícím filmem musí logicky stát citlivě vedená režie, a zde si zřejmě Rob Reiner splnil vše na jedničku. Ve výsledku tedy nemohu jinak, než film ohodnotit pěti hvězdama, protože tohle byl úžasný psychozážitek. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Rob Reiner vždycky prokazoval širší škálu filmových zájmů, dokonale se trefil i s dramatem Misery nechce zemřít. Netřeba představovat krutý příběh nedobrovolného pacienta, který je slavným spisovatelem a v zasněženém vraku auta ho najde nejoddanější čtenářka, bývalá ošetřovatelka a hlavně zapálená dodržovatelka zvláštních metod. A hned první výstup Annie v podobě kritiky k právě dopsané knize dává tušit, že s touhle dámou nebude něco tak úplně v pořádku. Labilní fanynka Kathy Bates je naprosto skvělá, jednou dokonale klidná, podruhé s děsivými záchvaty vzteku, Oscar v jejích „laskavých“ rukou je absolutně zasloužený. Navíc, kdo nemá šanci dostat se k originálu, je tahle slepice ještě trefně umocněná dabingem výborné Nadi Konvalinkové. Rozhodně bych ale nerad zapomněl na rovněž úžasný výkon Jamese Caana. Reiner představuje dva dokonalé protiklady: on světák, úspěšný a zhýčkaný intelektuál, ona křupanská samotářka, která na svých nemocničních štacích jen nenaklepávala pacientům peřiny. Právě na kontrastu těchhle dvou odlišných charakterů Stephen King a pak filmaři budují neuvěřitelné napětí. Jejich vzájemné konfrontace, když se do rukou rovnou nebere injekční stříkačka, kladivo zabořující se do nohy těsně nad kotníkem nebo psací stroj coby vražedný nástroj, jsou plné suchého sarkasmu a několika skvělých nápadů. V rámci žánru jeden z vrcholů 90. let. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (53)

  • Jednomu z psacích strojů, na kterém autor knižní předlohy k filmu Stephen King začínal se psaním, chybělo písmeno N - stejně jako stroji, který ve filmu přinesla Annie (Kathy Bates) Sheldonovi (James Caan). (Javert)

Související novinky

Zemřel herec James Caan

Zemřel herec James Caan

07.07.2022

Z amerického Los Angeles přichází smutné zprávy, ve věku dvaaosmdesáti let totiž ve středu večer opustil filmový svět americký herec James Caan, jehož si diváci mohou vybavit ze snímků jako Příliš… (více)

Zemřel herec a režisér Carl Reiner

Zemřel herec a režisér Carl Reiner

30.06.2020

V požehnaném věku osmadevadesáti let opustil filmový svět americký herec, režisér a scénárista Carl Reiner. Zemřel z přirozených příčin v noci z pondělí na úterý ve svém domě v Beverly Hills, jak… (více)

Sam Raimi se vrací k hororu

Sam Raimi se vrací k hororu

21.10.2019

Režisér Sam Raimi (Armáda temnot, Lesní duch) se po desíti letech vrátí k žánru, který ho kdysi proslavil. Kultovní režisér chystá zatím nepojmenovaný horor, který by měl být kombinací Misery… (více)

Reklama

Reklama