Režie:
Mariana Čengel SolčanskáKamera:
Laco JanošťákHudba:
Vladimír MartinkaHrají:
Dana Droppová, Radka Caldová, Vica Kerekes, Zuzana Mauréry, Aňa Geislerová, Karel Dobrý, Cyril Dobrý, Lukáš Pelč, Peter Nádasdi, Vilma Frantová (více)Obsahy(1)
Mladičká Anka odjíždí ze Slovenska pracovat jako služka do panského domu v Praze. Toto třpytivé velkoměsto rakousko-uherské monarchie v sobě skrývá nadpozemský život, který ale Anka nikdy neokusí. Místo toho ji čeká služba v domě vysoce postaveného státního úředníka a jeho rodiny. Atraktivní barevné salóny ostře kontrastují se špeluňkami, ve kterých den za dnem přežívá neviditelný personál. Anka sleduje vznešený svět, ve kterém je jejím úkolem prát špinavé prádlo a vynášet ranní moč. Ale ani na druhé straně žebříčku není svět růžový. Jeho hlavní představitelku Resi, dceru pána domu, s Ankou spojuje jen společný rok narození. Resi sotva přestala být dítětem a už se ocitá v kolotoči společenských norem. Dohodnutá svatba s „dobrou partií” měla být vysvobozením ze zlaté klece, ale realita manželského soužití není taková, jak si ji Resi představovala. Anka a Resi, dvě stejně staré dívky z opačných pólů společnosti v sobě najdou spřízněné duše. Stanou se nejlepšími kamarádkami, milenkami a jsou si vzájemně jediným světlým bodem v přísně vytyčených hranicích společensky akceptovatelných norem v období 1. světové války a skomírající rakousko-uherské monarchie. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (108)
Ani herecké duo Dobrých, neudělalo film dobrým. Postavy jednají často přinejmenším podivně a jejich názorový vývoj se pravděpodobně odehrává mimo obrazy. Snaha o vizuální epesnost často překračuje hranici uvěřitelnosti a vytváří dojem oblbující pohádky. Korunu tomu celému dává otravná hudba, snažící se vytvářet emoce, které se v tomto filmu očividně jinak vytvořit neumí. Bohužel, toto se nepovedlo. LFŠ 2023. ()
Autentické okénko do života panstva a služebnictva za dob císaře pána. Kdyby šlo o němý film, jen o záběry pro zachycení atmosféry jiné doby, byla by to tutovka. I přes to, že se děj odehrává více méně jen v domě a před domem mě vizuál hodně bavil. Krásné zdobené pokoje vs. šedé chodby služebnictva, přepychový jídelní stůl plný mimochodem neuvěřitelně vypadajícího jídla vs. služebnictvo sotva stíhající dát si dvě lžíce bramboračky jen tak za pochodu v temné kuchyni, o které ani paní domu neví, že jí mají, zdobené ložnice pánů vs. temné špeluňky služek, a to vše v jednom pražském domě. Kamera toho ukázala tolik, že mi prostě, jakkoliv divně to zní, stačila k předání celé pointy filmu a dialogy mi nedaly skoro nic navíc. Asi to přisuzuju ne tak zajímavému a předvídatelnému příběhu. Vztah k postavám jsem si během sledování nevytvořila a bylo na nich jen maličko zajímavého. Služky sloužily všem, dcery matkám a matky mužům, hierarchie je jasná... nakonec byli všichni jen loutky hrající podle různých scénářů. Myslím, že bezduchost postav nebyla záměrem, a proto mi to tak nesedlo. Jako sonda historického období se zaměřením na ženy a jejich těžkosti napříč společenským spektrem je to paráda. Jako romantické drama, co ti má pohnout emocema už moc ne. Co musím vypíchnout je Dana Droppová, která se mi na plátně moc líbila. ()
Lesbo smutno dráma, ach jaj či len jediná slzička vyšla! Fajn kostýmy a akože dobová atmosféra, ale najviac trefný je názov. Slúžka. Presne tak. V rámci filmu ich je niekoľko, vlastne celá halda. Lasicová, čo ťaží len z mena, sa potrebuje uplatniť, tak čo napíše? Niečo o LGBT, lebo to je trendy a in. Takže áno, slúžka. Slúžka systému. Solčanská ako réžia, to obsadíš hneď, veď tá je slúžkou systému už od začiatku kariéry. Inak by vlastne ani žiadna kariéra nebola. No a tie "herečky". Prepánajána, má ta Kerekes vôbec súdnosť? To jej vôbec nevadí, že v každom filme je len za handru, za slúžku akéhokoľvek scenára, v rámci ktoré sa musí vyzliekať, ukazovať kozy, nechať sa po nich chmatať, nechať sa furt iným chlapom jebať? Tomu ona hovorí herecký výkon? Nikdy žiadny neukázala. Podobne je to aj s inými slúžkami a tá hlavná dostala svoju rolu len pre atribúty už spomenuté: budeš sa lesbiť, ukážeš všetko? Tak šup ťa do hlavnej roly, nech máš na splátku hypotéky. Takže áno, Slúžka je trefný názov. Len mal byť v pluráli. ()
Tento film byl pro mne jako živé obrazy povídek a příběhů Ignáta Herrmanna, který psal o životě ve staré Praze. Příběh byl trochu slabší, ta lesbická linka mi tam přišla trochu uměle našroubovaná a ani se mi nechce věřit, že by na to silně věřící dívka bez rozpaků přistoupila a jak by je asi na vesnici obě přijali s otevřenou náručí a oochopením v té době. Ale můj zážitek byl hlavně z vizuálů, tak mi to dojem nezkazilo. Hltala jsem každý obraz, milovníci starých časů si přijdou na své. Svou atmosférou mi to trochu připomnělo Želary a seriál Božena, nádherná kamera, lokace i hudba Vladimíra Martinky. ()
dietní lesbické drama odehrávající se v předvečer rozpadu Rakouska - Uherska, ve kterém je od všeho něco (romance, komentář k postavení žen v té době, politika, náhled do fungování měšťanské rodiny,...) ale vlastně nikdy nedokáže pořádně vtáhnout. Řemeslně je to nicméně ok a obsazení taky celkem funguje...60% ()
Galerie (48)
Zajímavosti (19)
- Čengel Solčanská uviedla, že z natáčania jej najviac utkvela v pamäti cesta na pľac: "Cestu k zámku Slatiňany, kde sme nakrútili prevažnú časť obrazov, lemovali posledné jesenné ruže. So skriptkou Nikol (Šuplatová) sme si ráno čo ráno vravievali, že krajšiu cestu na pľac, cestu lemovanú ružami, už nikdy mať nebudeme." (Arsenal83)
- Hana Lasicová sa pri písaní románu inšpirovala pestúnkou svojej mamy a tety, Magdy a Emílie Vášáryových. V scenári sa jeho autorky odklonili od predlohy - Hanin otec Milan Lasica pridal nápad, aby sa príbeh sústreďoval okolo vzťahu dvoch dievčat. (krasomama)
- Skutočná Anna (Dana Droppová) nebola na ženy, zamilovala sa do mladého muža z aristokratickej rodiny, ale bola to skôr platonická láska. K jej naplneniu nemohlo dôjsť z rôznych príčin, tak to uvádza samotná autorka knižnej predlohy Hana Lasicová, bol tam však vzájomný rešpekt a úcta. (Arsenal83)
Reklama