Reklama

Reklama

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Recenze (134)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Tak tohle mě jaksi minulo. Úvod mě ještě celkem zaujal, ale pak mě to postupně začínalo čím dál tím víc nudit a do konce už si mě to moc nezískalo. Je to sice dobře natočené, námět sám o sobě není vůbec špatný a pak to taky dost zachraňují povedené vtipné scény, ale jinak to prostě moc nefunguje. Už jenom tou divnou snahu spojit několik různých žánrů dohromady a pak taky tím, že tomu příběhu chybí uvěřitelnost. Ti dva zdrhají napříč Státy, všude možně na ně číhají policajti a přitom žádnou z jednotek nenapadne udělat někde na cestě zátaras? Vždycky když se o to začali pokoušet, tak nakonec auty uhnuli do stran. A problém jsem měl i s ústředním duem, které mi celkem dost lezlo na nervy a nedokázal jsem k nim mít moc velké sympatie - Lou je strašně otravná, uječená, hysterická a hrozně naivní a její manžel sice zpočátku nechce uskutečňovat ten její šílený plán, ale pak se to v něm zničehonic zlomí a začne jednat úplně stejně pitomě jako jeho manželka. A myslím si, že právě ta nesympatie k hlavním postavám vedla k tomu, že ten film šel mimo mě. Bylo to totiž otravné, trávit skoro dvě hodiny života s takovými lidmi... No a nadhodnocovat jen proto že Spielberg fakt nehodlám. Lepší 2* ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Vynikající. Nad slzavě vyhlížející historkou (i když je podle skutečnosti) o rodičích, kteří chtějí své dítě zpět, vítězí režie, reálie a bezchybné herecké výkony. Od Goldie Hawn až po postavu policajta, který vede vyjednávání. Film pak v podstatě "přesahuje" sám sebe a vypráví i o soudržnosti, zbraních, spravedlnosti i "policajtské cti." Když jsem pochopil ten vpravdě metaforický název, byl jsem navýsost spokojen. ()

Reklama

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele

nepočítaje Fablemanovi byl Sugarland express posledním regulérním celovečerákem, který mi chyběl ve zkompletování Spielbergovi tvorby a ač sem neměl nijak přehnaná očekávání, překvapilo mě jak dobrý film to je. Příběh dvou životních ztroskotanců, kteří se rozhodnou získat zpátky svého syna a vydávají se tak na poměrně zbytečnou cestu s absencí plánu a naivní vidinou, že by to snad mohlo dopadnout dobře. Oba hlavní hrdinové jsou sice svým způsobem prostáčci, kteří úplně nedomýšlejí důsledky svého jednání, ale nejde jim nefandit a výsledkem je road movie, která sice pracuje s vážným tématem, ale podává ho svým způsobem zábavně a s notnou dávkou Speilbergovské poetiky...70% ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Srandovní jižanský přízvuk, nekonečné suché pláně, obalované kuře a puška pod každým polštářem. The Sugarland Express čím dál více odkrývá, že tím, kdo v něm vlastně má hlavní roli je samotný Texas, jeho konzervatismus, nepřístupnost, nelítostnost a v tomto rámci i přirozeně jistá komičnost. "Howdy folks." ()

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Jóóó, kdybych já měl stejný poprvý v posteli jako Štefan za kamerou... To bychom se možná viděli víckrát, viď? Výčet žánrů je sice dlouhej jako tejden před vejplatou, ten nejzásadnější ale chybí. Spielberg tu vytrousil patrně všechen humor, co dostal do režijního vínku, stál ovšem za to! Všechna ta absurdita a nadlehčenost nechává příběh dýchat svým vlastním životem, který se mi zatraceně líbil. Rozbor je prací pro odborníky s patentem, u mě dobrý, Stýve! ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • Producenti nebyli schopni najít dítě, které by se podobalo hlavnímu hereckému páru. Spoluproducent Richard D. Zanuck tak obsadil svého vlastního syna. (HellFire)
  • Natáčelo se v Sugar Land, San Antoniu, Lone Oak Community, Floresville nebo v Del Riu v Texasu. (Terva)
  • Průměrná délka záběru je sedm sekund. (Satan)

Reklama

Reklama