poster

Z města cesta

Dokumentární

Česko, 2002, 106 min

Scénář:

Tomáš Vorel st.

Hudba:

Michal Vích
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Lima
    ****

    Tulák Kim, Čtrvtníček, Holubová, kočí Hruška a Bolek Polívka - pět lidí a pět způsobů, jak žít mimo město. Dokument, který v kině těžko uvidíte a v televizi v říjnu až po 22.hodině. Tak pozdě jenom proto, že příběk kočího Hrušky je tak trochu kontroverzní - dočkáte se tu dvou čistě pornografických záběrů, při kterých se Vorel, jak sám přiznal, dost styděl, ale zdegenerovanýmu Hruškovi to nijak divný nepřišlo a skoro si to vydupal. Některé osudy jsou vtipné a zajímavé (Čtvrtníček, Kim), některé méně (Polívka), ale celkově jde o počin, který stojí za to vidět.(24.8.2003)

  • ScarPoul
    ***

    Taký nevyrovnaný dokument. Pekná myšlienka žijúca a dýchajúca z autorovej fascinácie mestom a dedinou. Ich vzájomnou symbiózou, nutnosťou kooperovať a tiež akejsi výpovednej hodnoty, ktorú každý prednáša divákovi po svojom. O postavách sa dozvedáme veľmi málo. Niektoré veci majú svoju hĺbku(otvorená homosexuálna scéna/alkoholické opojenie), ale voči poetike hraných filmov o lese, ceste a meste to postráda väčšiu prepojenosť. Väčšiu lyrickosť a tiež akési výraznejšie pravdy, ktoré nútia k zamysleniu. 5 hrdinovia mi prídu ako taký životný stroskotanci. Alkohol a neistota v priamej úmere k tomu ako by mal človek žiť. Nie zlé, ale rozhodne nezanechalo taký silný dojem ako iné Vorelove hrané filmy. Ale ako doplňujúci článok akéhosi filmového putovania za zmyslom ľudského života, Boha a toho čo je krásne v nás a okolo nás, to pomerne spĺňa svoj účel(21.2.2015)

  • kaylin
    ***

    Dokument o pěti lidech, kteří žijí na venkově, nebo se tam alespoň na nějakou dobu v roce uchylují. Dělají to z vlastního přesvědčení, dělají to proto, že něco objevili. Možná je to bůh, možná je to smysl života, možná ani jedno. Musím říct, že v určitém smyslu s nimi souzním, ale já jsem ten, kdo ten krok z města nejspíš nikdy neudělá. No dobře, bydlím teď na vesnici, ale město mám hned za zadkem. Líbí se mi, jak je dokument upřímný a jakou má výpověď, což rozhodně z tohohle filmu nedělá svatý grál, ale rozhodně zajímavou výpověď, trochu jiný pohled na svět, který někdy potřebujeme.(31.1.2014)

  • honajz
    **

    Podle mne docela zbytečný film s několika příběhovými liniemi, tedy spíše výpověďmi, jejichž zajímavost je kolísavá a nevyvážená, přičemž se žádná nevryje do paměti, aby si ji člověk pamatoval druhý den, nebo aby byla něčím fakt přínosná.(20.6.2013)

  • Big Bear
    ****

    Vorel a jeho tvorba jsou pro něhoho hůře stravitelní, to je prostě fakt. Zjistil jsem to u nejednoho jeho filmu, když jsme si s přáteli sdělovali dojmy po jejich dokoukání. Byli tací co nechápali a byli tací co byli nadšeni. Já se řadím do té druhé skupinky. Jeho filmy mám rád a jeho úhlu pohledu, který přenáší na plátno rozumím. Tenhle film je dokument se vším všudy a s Cestou z města jej spojuje jen ústřední melodie, slovní přesmyk názvu a režisér. A pak samozřejmě a hlavně myšlenka. Myšlenka o potřebě některých vypadnout z toho civilizačního bodelu někam ven. Do lesa, na řeku, na opuštěnou usedlost... Dříve jsem opravdu hodně jezdil na čundry a tak mi ústřední příběh s Kimem ihned zaujal. Nikdy mne na tom jet ven nebavily hospody, bavila mně ta příroda a ten les. V tom jediném se s jeho chováním rozcházím. Avšak u celé spousty jeho myšlenek jsem jen smutně pokyvoval hlavou. Ano, trampové, vandráci, čundráci, kotlíkáři atd... to je dnes opravdu ohrožený druh. Potkat v lese dobře zabaleného chlapíka s pěkně utaženou usárnou, nebo dokonce teletem se rovná zázraku. To spíše narazíte na nějaké outdoorové maníky v softšelkách s reflexními prvky jak v botách čtvrté generace s membránou NASA šlapou lesem, nebo dokonce narazíte na partičku amerických vojáků s ručníky kolem krku a M16 v rukách, kteří si v Brdech hrají na vietnamskou džungli... -- Tramp Kim jako poutník hledající ztracené pouto člověka s přírodou propojuje všech 5 výpovědí jednotlivých aktérů. Velmi se mi líbila velmi osobní výpověď Petra Čtvrtníčka, který i když sem tam dělal fóry, mluvil o své lásce k lodím a Vltavě velmi vážně a hezky. Zajímavá byla i ,,heřmánek'' Eva Holubová a její život na statku... Jako hlt ostré pálenky pak bylo vystoupení kočího Hrušky, bez kterého bych se snad v dokumentu i obešel. Chápu, že má rád les a dobíjí se v něm, ale to ostatní do filmu snad ani nepatřilo. Poslední ,,zpověď'' Polívky byla asi nejméně věrohodná a autentická. Moc jsem mu nevěřil a měl jsem dojem, že filozofování o zrození a louce plné kopretin má jen ze scénáře... Celkem by mne zajímalo, jaký dokument by o dotyčných natočil Vorel dnes. Kdo obstál ve své touze vrátit se někam zpátky, pryč od hluku a civilizace a kdo byl zkrátka jen tak krátkodobě poblouzněn. Kde je dnes tramp Kim? Čtvrtníček svůj parník má stále to se ví. Polívka o svůj ranč přišel. A co Holubová a kočí Hruška? - -Ačkoliv to celé působilo mírně nesourodě, základní myšlenku Vorel udržel. Líbí se mi jak přemýšlí i ten podivně poetický způsob jeho filmařiny. Máte-li rádi Vorla, tohle rozhodně nevynechejte! 4 kopretiny * * * *(21.5.2015)

  • - Podle slov Evy Holubové je její odhalená scéna v tomto dokumentu i jedinou za celou její dosavadní kariéru. (hippyman)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace