Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (232)

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Ach, není nad ukecané staré filmové časy... a když se přidá projednávání mordu před soudní instancí, kde je u vycizelovaných polemik prověřené každé slovo, aby sedlo do dialogu - sázka na jistotu - alespoň u mě. Pokud do party noblesních ironiků navíc dosadíte Marlene Dietrich s hlasem bachařky z ženského lágru a Charlese Laughtona, ne nepodobného Tomu Hardymu, byť s následky nezdravého životního stylu, ale zato s jeho jiskrou, nemáte, krom podezírání podezřelých, co řešit. Vlastně ano, mimo nepřesvědčivého Tyrona Powera ještě rušivý element v podobě afektované ošetřovatelky, avšak s přihlédnutím k polehčující okolnosti, že právě ona byla častou příčinou páně Wildfridových sarkasmů. Přesto jsem se ani jednou neušklíbla a u emotivního svědectví úžasné Marlene se dala dokonce ochotně strhnout. No tedy a prosba k divákům ohledně konce... jó, to byly fakt časy! Stojí za vidění dle Frajera42, v rámci filmové výzvy pro rok 2016, toho času už restu :-) ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Polovica filmu je "len" skvelá kriminálna dráma zo súdneho prostredia so skvelým Charlesom Laughtonom a trochu nevýrazným Powerom, ktorému sa dostalo menej priestoru, ako som čakal, no od momentu nástupu famóznej Marlene Dietrichovej ako Christine Vole, respektíve Christine Holm je to absolútny scenáristický orgazmus s brilantným záverom. Wilder je jednoducho stávka na istotu a jeho filmy ma vždy dostanú. ()

Reklama

PauloZ 

všechny recenze uživatele

Výborné! 57. rok byl rokem exceletních soudních dramatů, kterým mohou ty novodobé tiše závidět. Je až s překvapením, jak filutácké a chytré scénáře tehdejší doba dokázala vyprodukovat. Spolu s 12 rozhněvanými muži nejlepší soudní drama, co jsem viděl. Doba 50tých let, soudní síň, černobílý screen, skvělé herecké orgie a chytrost tyhle dva filmy spojuje, ale přesto je každý úplně jiným a zároveň bezchybným filmařským skvostem. Samotný závěr s upozorněním ohledně prozrazování děje je lahodnou tečkou. PS: Pokud žádáte jízdu podobnou 12 rozhněvaným mužům, tak neváhejte. Dostanete ji na 100%. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Podezřelých je málo, což trochu umenšuje napětí, i tak vás ale závěrečné rozuzlení dostane. Jak jinak než plným hodnocením to může dopadnout, když se spojí dvě vaše lásky (Agatha Christie, Billy WIlder) a když tuto chutnou směs navíc okoření nadmíru charismatičtí herci Marlene Dietrich a Charles Laughton? ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nikdy neomdlívám, pokud nevím, kam dopadnu." Přiznávám, že jsem si po dlouhé době prožil filmový orgasmus a nemám nejmenší tušení, odkud mám začít svou chválu. Od mimořádně povedeného propojení slovních přestřelek před soudem se zamotaným odhalováním pravdy a s vyváženým dávkováním humoru? Od neskutečných hereckých výkonů Tyrone Powera v roli bystrého, leč dětinsky neposlušného advokáta, či Marlene Dietrich, která je stejně přesvědčivá ve chvílích milujících i chladně kalkulujících? Nebo bych měl začít od vymazleného závěru, u kterého může většina produkce jedenadvacátého století jen závistivě slintat? Ono je to asi jedno, takže pouze uctivě smekám klobouček. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • Film byl v roce 2008 zařazen Americkou filmovou institucí v kategorii soudní drama na 6. příčku. (TheDude)
  • V snahe utajiť pointu filmu hlas po záverečných titulkoch prosí divákov, aby záver a rozuzlenie zápletky nešírili ďalej. Dokonca sám Billy Wilder, posadnutý predstavou jej predčasného odhalenia, držal záverečné stránky scenára do poslednej chvíle natáčania. (marlon)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama