Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Fantasticko-dobrodružný trikový film režiséra Karla Zemana vznikl podle stejnojmenného románu Julese Vernea. Vypráví o osudech profesora Rocha, objevitele neobyčejně silné výbušné látky, který byl unesen zlotřilým hrabětem Artigasem na tajuplný ostrov. Vynález má v Artigasových rukou sloužit ke zkáze lidstva, ale profesorovu asistentovi Hartovi se s nasazením vlastního života podaří protivníkovy plány překazit… Film je po výtvarné stránce inspirován původními ilustracemi Verneových románů a záměrně naivními triky ve stylu francouzského filmového průkopníka Georgese Meliese. Získal řadu mezinárodních ocenění a stal se nejúspěšnějším českým filmem roku 1958. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (387)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Atmosféra, dokonalý pocit z obrazu, lehká nadsázka, na svou dobu výborné nápady a skvělá zábava to celé jsou filmy Karla Zemana v jeho Verneovských adaptacích. Je na nic něco naprosto okouzlujícího co odkazuje an dobu jejich vzniku, ale také na jejich vytvárně dokonalou stránku. Film z doby kdy se od nás ještě svět mohl něco naučit :) ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Filmařsky geniální, na dobu svého vzniku neuvěřitelně novátorský a režijně chytře natočený snímek s typicky zemanovskými výtvarně pozoruhodnými kulisami, které přesně napodobují a dokonce rozvíjí původní černobílé romantizující rytiny použité jako ilustrace v klasických vydáních románů J. Vernea. Ze všech pokusů o převedení verneovského fantazijního světa na filmové plátno je ten Zemanův nejsympatičtější a myšlenkově i pocitově své předloze nejvěrnější. Díky vysoce stylizované atmosféře využívající záměrně archaicky a naivně působící dekorace podle dobových představ o technických zázracích v 19. století a díky kreslenému pozadí ten film nestárne. Stává se stejnou klasikou, jakou jsou obrazy starých holandských mistrů nebo Mozartovy opery. V době svého vzniku zaznamenal Vynález zkázy pozoruhodný ohlas po celém světě a byl to jeden z mála případů, kdy naše kinematografie předběhla svět a udávala trendy. Dnes se marně ploužíme vzadu a hledáme stopy po těch úspěšných, kteří se nám příliš vzdálili. Celkový dojem 100 %. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Vrátit se do období svého dětství. Do období, kdy jsem s chutí unikal do (vědecko) fantastického světa Verneových románů. Být znovu dítětem a žasnout nad ojedinělým převedením psaného textu do podoby, pro niž těžko nacházím ta správná slova obdivu. Hloupoučká zápletka, papírem šustící dialogy a pro svůj nijaký projev nadbyteční herci? No a, obrázky jako ze starých knižních ilustrací tady jsou, ční nad vším ostatním a o ně jde v prvé, druhé a snad i třetí řadě. Kouzelné. 80% Zajímavé komentáře: Dan9K, gudaulin, sportovec ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Před projekcí jsem tajně doufal, že už konečně budu moct ohodnotit nějaký Zemanův počin plným počtem, ale ani tentokrát k tomu nedojde. Moje filmová dušička čekala, že mě film posadí na zadní část těla a já budu moct jen spokojeně a uznalecky brumlat, že ten rejža byl fakt kádr. Ale místo toho jsem se sám sebe musel po celou dobu sledování ptát, k čemu jsou všechny ty na tehdejší dobu obdivuhodné tríčky a finty, když se u příběhu trvajícího 81 minut převážně nudím, s hlavními postavami nijak nesympatizuju a vlastně jen čekám, až to skončí a já si budu moct "odfajfkovat" další film z TOP 200? Třeba u takového Barona Prášila též z dílny pana Zemana jsem se bavil mnohem více. Filmové kvality Vynálezu zkázy upřít nemůžu, ale víc jak 3* mu prostě nepřiklepnu. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()

Galerie (29)

Zajímavosti (21)

  • Film byl v roce 2015 v rámci projektu "Čistíme svět fantazie" digitálně restaurován a při té příležitosti do něj byla vrácena původně vystřižená několikavteřinová sekvence: v pracovně profesora Thomase Rocha (Arnošt Navrátil) na ostrově Back Cup se na jeho stole objeví hodiny s napoleonskou orlicí. Garant restaurátorských prací, americký expert James Mockoski k tomu podotýká: „Nechám na divácích, aby v záběru odhalili hlubší význam, ale jde o klíčový moment, kdy si vynálezce začíná uvědomovat, k čemu by jeho objev mohl sloužit. (Robbi)
  • Film získal Velkou cenu Expo roku 1958. (M.B)
  • Všechny kulisy ve filmu byly ručně malované. (Pepy)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se…

Reklama

Reklama