poster

Vynález zkázy

  • anglický

    The Fabulous World of Jules Verne

  • anglický

    The Deadly Invention

  • Slovensko

    Vynález skazy

  • Velká Británie

    Invention for Destruction

Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi

Československo, 1958, 81 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kinej
    *****

    Geniální zfilmování Verneových motivů. Každý záběr ve filmu působí impozantně. Myslím, že ani v dnešní době, s použitím počítačové animace, by film nepůsobil lépe. Zeman dosáhl přesně takového efektu o jaký usiloval a to dělá tento snímek nadčasovým. Myslím, že by si tento film zasloužil celosvětové uznání. Každý záběr je trikový a působí přesně jako krásné obrázky ve Verneových knihách.(18.12.2005)

  • anais
    *****

    Díky Cestě do pravěku si Karel Zeman asi mohl dělat co chtěl, protože výtvarné zpracování tohoto filmu skutečně nemá (přinejmenším do té doby) obdoby, a obhajovat něco tak svébytného před současnými producenty by jistě nebylo jednoduché. Zvlášť když si uvědomíme, že Disney natočil 4 roky před tím 20 000 mil pod mořem se zpívajícím Kirkem Douglasem a legračním tuleněm, tedy na první pohled mnohem diváčtější film. Ale risk se vyplatil, a Vynález zkázy je dodnes pravděpodobně nejvěrnějším zachycením atmosféry verneovek (byť s láskyplnou ironií) vůbec. Z dnešního pohledu jsou na filmu vidět určité nedokonalosti - trikové postupy jsou vlastně celkem patrné, hlavně v přechodech mezi hranými scénami, miniaturami, vystřihovanými herci atp... Ale to neubírá filmu nic na jeho kouzlu, a na historickém významu. O tři roky později dovedl Karel Zeman v Baronu Prášilovi své umění ještě o krok dál.(27.2.2014)

  • pakobylka
    *****

    Bože ... už jsem skoro zapomněla na všechny ty proužky: Proužkované nebe, proužkovaný oceán, proužkované kamení, proužkované vynálezy v držení století páry a elektřiny, dokonce i částečně proužkovaní hrdinové ... proužkovaný svět ilustrací z knížek Julese Verna - TEN exotický svět dálek a dobrodružství a fantazie, který mě věrně provázel dětstvím i mládím. Ožil v rukou filmového mága Karla Zemana - vizionáře, kterého nám mohl závidět celý svět, protože dokázal mistrně kombinovat všechny dostupné trikové techniky ... protože jim uměl dodat (pří)nosný příběh ... protože do nich vtělil i křehkou nadstavbu poezie a dětského snění a nenápadných hravých vychytávek ... protože přivedl na plátna kin vlastní sny a představy. Náš digitální věk nadělil filmařům modré a zelené pozadí a spolu s ním i vpravdě neomezené možnosti - mohou zhmotnit prakticky cokoli ... všechno, co je napadne - ale co když se jedná do určité míry o dar danajský, který je ve svém důsledku ochudil, protože je připravil o nutnost improvizace a tvůrčí práce ... a tak jim sebral i chuť si hrát ?(13.7.2015)

  • Radek99
    *****

    Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí...(27.12.2007)

  • Pierre
    ***

    Čtyři dát nemůžu, protože tři hvězdy jsou polovina. A já si z filmu odnáším poloviční zážitek, tudiž ho nemohu v hodnocení označit za čtyřhvězdičkový velmi dobrý film. Ačkoliv rozhodně nepopírám, že v mnoha ohledech velmi dobrým filmem je a přinesl mi zajímavou filmovou zkušenost. Vlastně jsem rád, že jsem to viděl. Byla to zajímavá studie, toho jak s minimálními finančními prostředky, dokázal vytvořit jeden pán zázrák (tedy po grafické stránce.) Ten pán se jmenuje Karel Zeman. V současné době by to, se svým příjmením neměl lehké, ale to ponechme stranou. Zeman (Karel) mě již neuvěřitelně zaujal jedním z klenotů naší kinematografie ,,Čarodějovým účněm´´. Tam ale nebyla IMHO grafická stránka tak silná. Tam šlo spíš o tu brilantní atmostféru, brrr! Tady co se týče grafiky, nemůžu nic kritizovat. V tý době to musela bejt strašná piplačka a upřímně příliš nechápu, jak se dělaly třeba scéný pod vodou. V tadytom ohledu je to vážně zážitek. Ale já chtěl mimo jiné taky vidět, výborně napsaný film podle výborné knížky. Podle výborné knížky film napsaný je, ale on sám o sobě rozhodně žádný peckozní scénář nemá. Spíše všechny pasáže jsou udělány tak aby v nich vynikla grafika. Prvních 20 minut je dost rychlých, kdybych nečetl knížku tak bych už asi nechápal o co jde. A pak to z hlediska děje je pořád nuda. Scénky vlastně nejsou ani moc občas souvislé, film stojí na geniální grafice, knihu si upravuje jak chce (Thomas Roch není šílený, Simon Hart není hlídač Gaydon a ta dívka tam už vůbec nepatří.) Asi jsem moc konzervativní, ale ten Verneův příběh tam byl prostě nějak v pozadí. A já se tak těšil, jak ho uvidím zfilmovaný tak jak ho sám napsal- Opakuji, grafická scéna je pecka, ale předpis knihy na filmové plátno se mi moc nelíbil. Moje chyba, můj problém, můj názor. Vysoké hodnocení jinak chápu.(13.1.2017)

  • - Před českou premiérou proběhla premiéra na Karlovarském IFF 13. července 1958. (Varan)

  • - Vynález zkázy sa stal najpredávanejším československým filmom natočeným po II. svetovej vojne. Bol predaný do 79 krajín. (Peter-1307)

  • - Film se promítal v 70 zemích. (Zdroj: kniha Český biják - P.Taussig). (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace