Režie:
Karel ZemanKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Lubor Tokoš, Arnošt Navrátil, Miloslav Holub, František Šlégr, Václav Kyzlink, Jana Zatloukalová, Otto Šimánek, František Řehák, Václav Babka (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (405)
Pán Karel Zeman bol prvým človekom, ktorého som začal vnímať ako režiséra, ako kreatívneho filmového tvorcu, ako osobitého umelca. Už ako malý chalanisko som sa vždy náramne tešil na to keď išiel niektorý z jeho snímkov v televízii. V časoch šedej socialistickej cenzúry boli jeho diela ostrovmi nespútanej, sci-fi dobrodružnej fantázie. Nádherné minúty strávené v animovanom, fantastickom svete boli pre mňa niečím fascinujúcim. Formovalo to môj filmový vkus. Okúzľujúco naivné príbehy ako z románov Julesa Verne. "Vynález skazy" bol jedným z mojich najobľúbenejších. **** ()
Mélièsa som v tom hneď poznal, pretože som videl množstvo jeho filmov, taktiež Verneho som v tom poznal asi ako každý divák, proste spôsob stvárnenia je umenie, to bez pochýb. Dej už je u mňa opäť problém, lebo príbeh ma nezaujal, postavy neboli výrazné pre mňa, scénky okrem pozadia tiež nemali zväčša čaro a tak už u svojho druhého Zemanovho filmu nedokážem napísať, že by som bol uchvátený, obišlo ma to bez nejakej silnejšej odozvy, či zážitku. ()
Vynález skazy sa mi ťažko hodnotí i komentuje. Niektorí moji rovesníci vyrastali na Mayovkách, z ktorých som neprečítal ani jednu. Na druhej strane je pomerne málo verneoviek, ktoré by som v detstve neprelúskal. Uvedomujem si, že Verneho romány sú ťažko sfilmovateľné a v dnešnej dobe by už ani nemali divákov. Ani si nespomínam, že by ma film nakrútený podľa niektorého z románov Julesa Vernea zaujal. S jednou veľkou výnimkou, a tou je Vynález skazy. Neskutočná zhoda náhod spôsobila, že sa k nakrúcaniu dostal filmár s dušou, invenčnosťou a fantáziou, ktorému vyčlenili na film málo korún. Napriek tomu je výsledok obdivuhodný aj po rokoch, ktoré od jeho vzniku uplynuli. ()
Legendární snímek Vynález zkázy mi znepříjemnil můj schizofrenní pohled na věc. Na jednu stranu jsem toužil odprostit se od všech vnitřních postojů a bez zábran se ponořit do světa fantasie a tiše (a občas nahlas) obdivovat. Ovšem druhá hemisféra stále říkala ne. Ona chtěla příběh, ve kterém by nemusela být rušena svými vědeckými a logickými námitkami, krásnými ale i notně z konceptuvytrhavačskými kulisami a triky ve stylu i kvalitě 50 let starých Mélièsovek. Chtěla výpravu, která dokáže pohltit a (aby byla úplně upřímná) i barvu, která tomu podle ní docela chyběla. Tyhle dva pohledy se celou dobu bily o to, kdo zvítězí a nakonec oba vyšly z boje jako poražení. I přesto je to samozřejmě film, na který obě půlky mozku nikdy nezapomenou, ale vždy si vzpomenou na protesty té druhé... ()
Směšný, nudný, neoriginální. Kdo tomuhle dal pět hvězd, se musel pomátnout. I přes svých 78 minut se film neuvěřitelně vleče a i když je grafická stránka filmu zajímavá, důležitější je příběh, dialogy, charisma, režie, herci - a tyto aspekty se tady zle nepovedly. A i ta grafická stránka z dnešního pohledu působí primitivně, ačkoliv ve své době to bylo zřejmě velkolepé. Ale to přece nemůže ovlivnit můj dojem z filmu, který je negativní. ()
Galerie (29)
Photo © Muzeum Karla Zemana
Zajímavosti (25)
- František Řehák v roli námorného dôstojníka nebol uvedený v titulkoch. (Raccoon.city)
- Karel Zeman natočil so spolupracovníkmi po schválení stručného námetu najprv asi šesťdesiat metrov skúšobných záberov a až potom bol napísaný scenár. (Raccoon.city)
- Parná lokomotíva, ktorú môžeme vidieť vo filme, bola reálna lokomotíva americkej výroby z roku 1850 a parný automobil bol v skutočnosti francúzsky návrh auta s názvom "Mancelle" z roku 1870. (Raccoon.city)
Reklama