poster

Dívka

  • španělský

    La joven

  • anglický

    Young One, The

Drama

Mexiko / USA, 1960, 96 min

Režie:

Luis Buñuel

Předloha:

Peter Matthiessen (kniha)

Střih:

Carlos Savage
(další profese)
  • radektejkal
    ***

    Správní chlapi se vždycky dohodnou, aby každý měl to svoje... Dospívající dívka Evie (Evelyn či Evalyn), která ani neví, kolik jí je let, se taky neztratí. Život na ostrově se maličko pohnul a zavlnil, jako vždycky, když někdo připluje a potom zas odpluje. Film o tom hovoří jasnou řečí, není třeba se něčeho domýšlet, nad něčím bádat, vlastně není ani třeba o tom diskutovat. Pozn. 1: Pokud existuje pojem filmová literatura (nikoli literatura o filmu), pak je tento film možno zařadit mezi slabikáře (ovšem nikoli v pejorativním smyslu). Jsou zde jasně (byť především pro mladší ročníky) uvedeny pojmy jako "rasová nesnášenlivost", "láska k nezletilým", "režijní vedení dětských herců" a další. Pozn. 2: Osobně mě zaujal Rev. Fleetwood, když si nechal otočit matraci, na které spal Traver. I dnes znám lidi, kteří si nelehnou do postele, v níž spal někdo před nimi, byť by byl stejné barvy kůže, stejného pohlaví a stejně čistotný. I tuhle filosofii nám přinesl konzum (nikoli rasismus).(4.12.2016)

  • liborek_
    ****

    Těžko uvěřit, že tento Bunuelův snímek je téměř zapomenut, přitom jde o jeden z nejlepších filmů, týkajících se rasismu, zakořeněných předsudků a nenávisti, jaký jsem měl možnost vidět. A aby toho nebylo málo, střet bílého muže s barevným je okořeněn jiným zásadním tématem - pedofílií. Ta je sice celou dobu divákovu oku skryta, ovšem neustále je přítomna v postavě Millera, ochránce 13-14leté dívenky Evalyn - sirotka, kterému nedávno zemřel dědeček. Příběh se odehrává na ostrově, kam se uchýlí černý muzikant Traver, jenž prchá před rozvášněným davem, který jej chce neprávem lyčovat za znásilnění, ke kterému nedošlo... Malá Evalyn vyrůstala v odloučení od okolního světa a nechápe předsudky, které vůči Traverovi má Miller nebo na ostrov dorazivší Jackson s reverendem Fleetwoodem. Velkým kladem tohoto filmu je fakt, že Bunuel nám nepředstavuje tradiční černo-bílé postavy, kde bílý je ten rasista a černý onen nešťastník, kterého všichni nenávidí. Postavy jsou komplikované a naprosto uvěřitelné - tak jak by to mělo být. Za zmínku stojí herecký výkon mladičké představitelky Evalyn. Film ve své době propadl - snad pro tu komplikovanost postav, snad proto, že nebyl správně pochopen. Každopádně dnes je The Young One téměř neznámým kouskem, což je velká škoda.(10.7.2007)

  • kaylin
    *****

    Trochu jsem se třásl z toho, co mám od Luise Buñuela čekat, ale tohle je naprosto něco jiného, než jsem si myslel. Hlavně to není nic surrealistického, ale naprosto realistický film, který má nesmírně silnou výpověď. Krásně zahrané postavy a ukázka toho, že předsudky a nenávist jsou silné motory. Ale možné, možná někdy nevítězí.(31.3.2015)

  • Vančura
    ***

    Zhlédnuto v původním znění se slovenskými titulky. Od Buñuela chovám v oblibě snímky z pozdní fáze jeho režijní filmografie, byl jsem proto zvědavý, jak mě osloví tento ranější kousek. Bohužel nemohu říci, že bych si k němu našel cestu - od režisérovy pozdější tvorby se liší přímo brutálně, a musel jsem se hodně nutit, abych ho vůbec dokoukal. Názorové veletoče Millera jsou jen těžko uvěřitelné, resp. pokud je akceptujete, chce se vám z tak "přizpůsobivého chlapíka" vposledku zvracet - chvíli s Traverem téměř přátelsky klábosí a chvíli poté je chladnokrevně rozhodnutý ho zabít, a toto se několikrát opakuje. Do toho po večerech przní svou nevinnou schovanku, kterou si navzdory jejímu nízkému věku rozhodne nakonec vzít za ženu, aby se vykroutil z toho, že ji připravil (nejen) o dětství. Obludnější monstrum aby pohledal. Postava Travera je oproti tomu ryzí sympaťák, kterého si okamžitě zamilujete a držíte mu palce - kromě nespravedlivého nařčení ze znásilnění čelí i rasovým předsudkům, a on si z toho přesto nic nedělá, a ještě vesele vyhrává Evalyn na klarinet. Při sledování DÍVKY si nešlo nevzpomenout na Tarantinova NESPOUTANÉHO DJANGA, jehož titulní postava má s Traverem mnoho společného (skoro bych se ani nedivil, kdyby Tarantino tento film znal, a inspiroval se jím). Současně se na mysl dere podezření, zda není každý film s rasistickým námětem předem odsouzen k jisté tezovitosti - o DÍVCE to platí téměř s jistotou. Kdo má oči, dobře vidí, jak do sebe všechno zapadá, a co chtěl režisér filmem sdělit, a ve své době to byl jistě odvážný počin, ale přesto nemám za sebe problém napsat, že mě taková podívaná neoslovuje (skoro až nudí), a oceňuji ji spíše pro její mravní, než-li ty filmařské kvality. To je ovšem na film, který by si mě dokázal skutečně získat, bohužel příliš málo, a tak nemohu hodnotit výš než 3 hvězdami. A asi bych se i střežil tento zapomenutý filmový počin někomu doporučit, těžko si dovedu představit - pokud už byste na něj nedejbože někde náhodou narazili - že by dnes ještě někoho oslovil.(8.9.2014)

  • Anderton
    ****

    Nebol by to Bunuel, aby aj v prípade filmu zameraného na rasizmus, nevymenil zbytočný sentiment za svojský cynizmus. Frázami ako nigger alebo white, či black trash sa to tu len hemží. A vy budete raz nenávidieť toho, a inokedy zase onoho belocha. Pretože falošný moralizmus a pokrytectvo je rovnako príšený ako priamočiare násilie a to druhé vyplýva z toho prvého. Bunuel neprezrádza vek dievčaťa, ale ponúka geniálne scény ako jej prechádzku v lodičkách kombinovanú s detským poskakovaním. No a čo Miller? Aká je jeho skutočná motivácia? Nie je jeho náhle precitnutie iba strachom zo závažného a oprávneného obvinenia zo strany kňaza? Bunuel necháva viacero otázok otvorených, ale tých správnych, nad ktorými by mal divák po filme popremýšľať.(9.8.2017)

  • - Herečka Key Meersman, která hrála hlavní roli dívky, měla v době natáčení 13-14 let a neměla žádné zkušenosti s herectvím. (raininface)

  • - Film byl natočen v Mexiku v kraji Acapulco a v ateliérech Churubusco v hlavním městě Mexiko. (raininface)

  • - Film byl ve své době neúspěšný a byl napadán ze všech stran. Jeden harlemský deník dokonce napsal, že by měli Buñuela pověsit za nohy na lucernu na Páté avenue. (raininface)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace