poster

Andaluský pes

  • Francie

    Un chien andalou

  • anglický

    An Andalusian Dog

    (neoficiální název)
  • Slovensko

    Andalúzsky pes

  • Velká Británie

    Un Chien Andalou

  • USA

    Un Chien Andalou

Krátkometrážní / Experimentální / Fantasy / Psychologický

Francie, 1929, 16 min

Režie:

Luis Buñuel

Producenti:

Luis Buñuel

Střih:

Luis Buñuel
(další profese)
  • Stanislaus
    ***

    Já jako divák, neznalý jakéhokoliv z avantgardních směrů, jsem tuto "ikonickou lahůdku surrealismu" vůbec, ale vůbec nepochopil. Pravdou vlatně však je, že nic nemělo být pochopeno. Takový měl být nejspíš záměr tohoto šestnáctiminutového sledu spousty nereálných a iracionálních výjevů, okořeněných špetkou morbidity. Zkrátka nic pro tak umělecky nezainteresovaného diváka jako jsem já. Ale příznivcům surrealistických filmů můžu jen doporučit, protože prý jde o jedno ze zásadních děl.(11.5.2010)

  • Karlos80
    ****

    Už ten pofidérní a naprosto šílený úvod kdy L. Buňuel, na balkónu pozoruje nebe s úplňkem, současně si brousí břitvu a do toho všechny ty moc divné zvuky to naprosté tajemno a nepředvídatelnost. Místo měsíce se ale náhle objeví oko mladé ženy které rozřízne břitva vejpůl-náhle měsíc zakryje mrak a oko vyteče.! Jedna z nejnápadnějších a nejvíce šokujicích scén filmového surrealismu a vubec filmu takového. Nicménně i další scény stojí za připomenutí : Všechny ty pruhované kravaty, pruhy na krabičce, knihy které se proměňují ve zbraně, cesta z Pařížského bytu která vede přímo na mořskou pláž, spojení nespojitélného a naprosto nezapadajicího do sebe, muž tahajicí za sebou dva velké klavíry na nichž jsou dva krvavý a zdechlí osli a dva živý kneží, uříznutá dlaň která běhá po podlaze atd. Tento ranný, experimentální a silně avantgardní snímek navždy zůstane v mém srdci jako ten vůbec první, nejzařilejší a hlavně v rámci mezí ještě koukatelný! Kdo neviděl vřele doporučuji toto je ranný surrealismus společně s filmy jako "Dopolední strašidlo" od H. Richtera či Clairovou Mezihrou. Svým způsobem navazuje surrealismus na hnutí dadaistů které se rovněž tak pokoušelo demaskovat zkostnatělou společnost. Nicménně i výrazové prostředky obou směrů jsou do určité míry stejné a obdobné. Svou škodlivostí ,osobitou estetikou, šokováním, otřesením a překročením tzv. dobrých mravů má být zviditelněno omezení, kterému je jedinec podroben zažitými společenskými normami.(10.6.2006)

  • darkrobyk
    *****

    Slavný, zakazovaný, opovrhovaný, přezíraný...surrealistický ( skoro možná více dadaistický, dadaismus surrealismu předcházel a byl více hravý, stavěl na nesmyslu, provokaci, šoku, ale surrealismus vycházel především ze snu a podvědomí, tak dobře, více je surrealistický...) film dvou Španělů. Větší výtvarný podíl má Dalí, jehož halucinační sny celému snímku dominují. A k rozříznutému oku poznamenává - lidé lhostejně sledují zabíjení druhých např. ve válečných dokumentech, avšak obyčejné rozříznutí oka je naprosto šokuje a vyvede z míry - nevydrží se dívat... Svědčí to o stavu zkaženosti civilizace. A prosím, to oko bylo telecí.... Jako lakmusový papírek film vskutku obstál - při prvních filmových projekcích diváci halasně křičeli, protestovali, vrhali na plátno vajíčka, odpadky, utíkali z kina....a film byl zakázán.(7.8.2010)

  • Hejtmy
    **

    {40/1001} Asi to byl ten surrealismus, když to všichni říkají. Šestnáct minut se vydržet bez problémů dá, ale že by mě tohle přelomové dílo nějak zaujalo, to ne. Nejznámnější scéna oční chirurgie přijde na řadu už v první minutě, takže ten, kdo se těší hlavně na ni bude na zbytek koukat jen tak ze setrvačnosti. 45%(3.2.2010)

  • StarsFan
    ***

    Divné, zapamatovatelné, netradiční. Bizardní. Přehlídka šokujících scének, které nedávají smysl ani samy o sobě, natožpak dohromady. Surrealismus v malířské tvorbě Salvadora Dalího mi sedí, jeho nejslavnější filmový počin už však znovu vidět nemusím. Což ale nemění nic na tom, že je působivý a nesmírně originální.(8.1.2010)

  • - V roku 1960 dostal tento nemý film ozvučenie so súhlasom režiséra. Sú v ňom úryvky z opery Richarda Wagnera "Tristan a Izolda" a argentínskeho tanga. (Zdroj: sme.sk) (kacer4)

  • - Pracovní název filmu zněl "Je nebezpečné vyklánět se ven". (Hwaelos)

  • - Obrazem v knize, která hrdince upadne, je Vermeerova Krajkářka. (formelin)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace