poster

'Je vous salue, Marie'

  • anglický

    Hail Mary

Drama / Fantasy

Francie / Švýcarsko / Velká Británie, 1985, 76 min

Režie:

Jean-Luc Godard

Scénář:

Jean-Luc Godard
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Pevek2
    *****

    Vynikajici esej na tema vztahu cloveka k vlastni telesnosti, lasce, duvere i nad samotnym pribehem Marie, jak se vyskytuje v Bibli. V podstate jsem mel problem jen s nasledujicimi vecmi 1) Godard zpochybnuje svobodne rozhodnuti jak Marie tak Josefa, coz je podle mne v puvodnim pribehu sice podstatne, ale jemu to umoznuje vic vyhrotit sve tazani. Navic ve vztahu k tomu, jak si Buh vybira v Bibli sve nasledovniky to vlastne ani tak nelogicke neni 2) Josef vyzniva jako magor. Ale to nejen u Godarda, to v cele katolicke tradici, takze je otazka jak moc se Godard ironicky posklebuje prave tomuhle. Ostatne ironie je v celem filmu velmi podstatna a to aniz by dilo ztracelo na uprimnosti a opravdovosti. A katolici, jakoz i papez by se pro priste meli vyjadrovat vyhradne k filmum, ktere videli a ktere pochopili, protoze Godardovo Je vous salue Marie je vic katolicke nez barvotiskove obrazky na zdech vetsiny far.(18.9.2011)

  • Houdini

    Zlatý Medvěd - výběr(20.12.2005)

  • Dionysos
    ****

    Jak řekl sám autor, "Marie" je vyvrcholením řady jeho filmů ("Sauve qui peut (la vie)", "Passion", "Prénom Carmen") z počátku 80. let, kterými se (po politických 70. letech) vrátil k točení filmů řešících i otázky lidsky osobní či intimní. A toho je "Marie" skutečně dovršením, jelikož její individuální váhání a rozhodování o zvolené cestě je jádrem a vrcholem celého filmu. Jako typický exemplář z výše popsané řady se snímek jeví i svým znovunalezením (samoúčelné) krásy filmového obrazu, která byla (zejména v 70. letech, ale samozřejmě i v dalších fázích autorovy tvorby) oslabována snahou nacházet v obrazu nové funkční vztahy se zvukem a s cíli ležícími mimo estetický zážitek. Proto místy až cíleně kýčovité záběry přírody atd. Co ve filmu funguje již méně, je vedlejší dějová linie československého myslitele-emigranta, která snad má tvořit kontrast k jednání Marie (její pokora, váhání a obětování své sexuality oproti bohorovnému intelektuálovi s vícero ženami) či linii pojednávající o stvoření (života) v protikladu k biblickému početí. Je zajímavé, že se Godard s příběhem o Panně Marii, natož odehrávajícím se v současnosti, nesnaží o nějakou (ateistickou atp.) aktualizaci, ale respektuje duchovní obsah biblické předlohy.(23.8.2014)

  • agency
    ****

    Ako by to asi vyzeralo keby bol betlehémsky príbeh zasadený do mestského prostredia 20. storočia, Mária by bola študentkou milujúcou basketbal, Jozef taxikár a "strýko" Gabriel by priletel na lietadle s "nečakanou zvesťou"... Film svojho času vyvolal búrlivú kritiku v katolických kruhoch (pápež Ján Pavol II. svojho času povedal, že film hlboko ranil náboženské cítenie veriacich) nielen kontroverzným poňatím "svätej rodiny", ale i nahými zábermi "ikonickej Márie". Cieľom filmu však nie je prvoplánová kontroverznosť tematiky, ale skôr na biblickom podklade vykresliť kolorit filozoficko-poetických meditácií (s Dvořákovou hudbou) o vzťahu tela a duše, na druhej strane zachytiť prirodzene ľudské pochybnosti vo veciach lásky, ako je napríklad otázka dôvery a vernosti...(7.3.2011)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace