Režie:
Michael MooreScénář:
Michael MooreHudba:
Jeff GibbsHrají:
Michael Moore, Ben Affleck, Stevie Wonder, George W. Bush, Robert De Niro, Britney Spears, Tony Blair, Condoleezza Rice, Donald Rumsfeld (a.z.) (více)Obsahy(1)
Protibushovský politický dokument amerického režiséra Michaela Moorea Fahrenheit 9/11 získal na letošním MFF v Cannes Zlatou palmu za nejlepší film. V první části filmu předkládá ironický portrét Bushovy osobnosti a zabývá se okolnostmi a následky teroristického útoku na WTC včetně války v Afghánistánu. Upozorňuje na Bushovo přehlížení signálů o chystaném útoku, ale vrací se také k jeho kontaktům se saúdskoarabskou oligarchií. Druhá část je zaměřena především na válku v Iráku. "Koho by zajímal Irák, kdyby tam nebylo druhé největší naleziště ropy na světě? Bush bombarduje celý svět kvůli naftě," zazní ve filmu. Poslední část snímku Fahrenheit 9/11 je nejemotivnější, Moore se v ní soustřeďuje na výpovědi lidí, které válka postihla nejen v Iráku, ale i doma ve Spojených státech. Film je natočen atraktivní, zábavnou formou, v níž nechybí humor, což režisér v Cannes zdůvodnil především tím, že mu šlo o to, zaujmout mladé "popcornové" publikum, jemuž je jeho film určen a které - pokud se nebaví - z kin záhy odchází. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (290)
Bu bu bu Bush! Pořád se dokola řeší, zda to je či není dokument. Dokonce víc než o čem je. Fahrenheit je politický thriller, sestavený z dokumentárních záběrů a výpovědí skutečných lidí. Ty jsou mazaně promíchané, sestřižené a poslepované v účelovou koláž, která představuje subjektivní názor režiséra. Námitky, že je to jednostranná agitka, jsou legitimní. Ale kdyby Michael Moore natočil "vyvážený objektivní dokument" (nerad bych se pouštěl do rozboru něčeho tak abstraktního, už každá definice objektivity je a priori subjektivní), vzbudil by takovou diskusi? Zcela určitě ne. V hodnocení toho filmu se chtě nechtě musí odrazit, zda jste pro Bushe nebo proti němu. A já jsem proti všemi deseti. Důvod, proč nedávám 5 * je, že Michael Moore je vůči němu překvapivě mírný a shovívavý. ;-) Propaganda George Bushe a Michaela Moora, to jsou dvě strany téže mince. Oba se rádi obrňují plotem siláckých řečí, oba používají citové vydírání a oba si zvyšují sebevědomí demagogií. Rozdíl je v následcích. Když to dělá M. Moore, natočí uštěpačný film, napíše útočnou knihu a hřímá na předávání Oscarů. Když si zvyšuje sebevědomí George Bush, je z toho válka v Iráku. 80% ()
Další triumfální zásah do černého v podání vrchního pana mistra manipulátora, demagoga a levičáka Michaela Moora. Tenhle film jsem viděl před Columbií a je fakt, že když ty dva snímky porovnám, tak ten dříve natočený je určitě objektivnější a je v něm vidět nezaujatost. Zatím co tady je jasný cíl zdiskreditovat osobu prezidenta Bushe, ale já to Moorovi nezazlívám. Osobně příliš nepodporuji Americkou mírovou politiku kdy v zájmu míru nahážou všude bomby. Jo a taky se chlubí tím jaká jsou supervelmoc a přitom 11 září dostali tak na prdel, že se z toho roky nemohli vzpamatovat. hlavně, že si tahle nejsměšnější velmoc furt hraje na světový policajty. No a konečně když se Bush a jeho sebranka řídí heslem, že účel světí prostředky, tak nevím proč by se tímhle heslem nemohl řídit i jeden rebelantský dokumentarista který se snaží upozornit co jsou Bush a spol za pakáž. Takže ať si to každej přebere jak chce. faktem zůstává, že Moore opět podobně jako v Bowling for Columbine dokáže svojí vizi perfektně nastrčit na diváka a přesvědčit ho o své pravdě a v tom je kus umění to se nedá zpochybnit. Takže i v tomto případě jsem mu to sežral i z navijákem a opět mě naplno trefil na komoru.100% ()
Super vykonstruovaný dokument, na kterém zřejmě je něco pravdy, ale stejnou měrou na něm něco pravdy není. To, co se ale Moorovi musí uznat, je jak dokonale dokáže přesvědčit o svojí pravdě. Skutečně to vše působí důvěryhodně a jakákoli jiná interpretace tématu je dokonale zadupána do země. Neznám americkou politiku natolik, abych mohl soudit nějak podrobně, nakolik je to přitažené za vlasy, ale film je to natočený, sestříhaný a hlavně prodaný velmi dobře. ()
..ako obžaloba: zúrivé, vášnivé, premyslené..ale predsalen, ľud, zast. bardom m. mooreom, vs. USA je dosť šialené podanie najmä čo do bodov obžaloby, ako aj do konštrukcie argumentov - neargumentov stojacich prevažne na komentári - hlase MM a ilustráciách prostredníctvom príhodných obrazov, často skutočne len ilustratívnych fotografií..//povedzme, že celkom nevyšla snaha objektivizovať osobný postoj..myšlienka filmu (politika sa nás týka) nie je zlá, no je podaná príliš hrubým spôsobom..dosť mi prekážalo rozdelenie filmu na informatórium a studnicu emócií..//..priznávam schizoidný postoj, pretože Moore jednoznačne vie pracovať s komponentami filmu tak, aby z nich dostal jasnú a prieraznú výpoveď..a práve tá prieraznosť mi vadí..(zaobchádza s divákom trochu ako s hlupákom - aj keď, otázka, komu je film určený ho trochu ospravedlňuje)..(ps: tým som myslela, že je určený masám a davom a tie moc inteligentné nie sú..).. ()
Let freedom ring with a shotgun blast !! ----- Never begins it, never, but once engaged. Never surrenders, showing the fangs of rage. ----- You promised us a "Golden Age", we couldn't wait to try it. But never told us of the blood we'd have to shed to buy it! ----- You censor what we breathe, prejudice with no belief, senseless violence all around - who is it, that keeps us down? ----- Fools like me, who cross the sea and come to foreign land. Ask the sheep for their beliefs, do you kill on God's command? ----- They were crying when their sons left, all young men must go. He's come so far to find no truth, he's never going home... and on and on and on and on... ()
Galerie (19)
Zajímavosti (11)
- Michael Moore za svůj dokument získal Zlatou palmu v Cannes a údajně se dočkal nejdelší standing ovation v historii festivalu. Je to v pořadí jen druhý dokument oceněný Palmou, před ním se to podařilo jen dvojici Jaques-Yves Cousteau a Lous Malle za Svět ticha (1956). (imro)
- Michael Moore svým filmem překonal rekord filmu Rocky 3 s nejvyšším openingem pro film promítaný v méně než 1 000 kinech a jako první dokument v historii zdolal 100-milionovou hranici. Za první víkend také vydělal tolik, co Moorovo předcházející dílo Bowling for Columbine (2002) za tři měsíce. (imro)
- Fahrenheit 9/11 se dočkal největšího počtu kopií v jakém kdy dokument do kin nastupoval. První týden to bylo 868, druhý 1 725 a ve třetím kolovalo po USA dokonce 2 011 kopií. (imro)
Reklama