Obsahy(1)
Obvykle se nepozastavujeme nad tím, proč je denně nosí polovina populace planety. Prostě to tak je. Navíc byly džíny svědky nejednoho historického a společenského zvratu... Mohou být formální i ležérní a lze je považovat za jediný kus oblečení, který může být univerzální a zároveň osobitý. V historii odívání bychom jen stěží hledali něco podobného. Lidé vědí, že v nich vypadají skvěle. Dokonce i slavný návrhář Yves Saint Laurent si posteskl, že nebyl vynálezcem džín, podle nejdůležitějšího oděvního artiklu 20. století. Nosili je otroci, horníci, honáci a staly se jedním ze symbolů americké zlaté horečky. Po kovbojích si je oblíbili rockeři, motorkáři a hippies a dnes je nosíme všichni napříč věkovým i sociálním spektrem. Co o nás vypovídaly a vypovídají? (Česká televize)
(více)Recenze (8)
Jeans jsou kalhoty, které se opravdu najdou téměř vše. Když si člověk chce koupit kalhoty a nemají být zrovna společenské, skoro se v shopu nenajde nic jiného. Tento dokument se opírá hlavně o americkou kulturu spojenou s hudbou, filmem a hvězdami. To všechno a ještě víc formovaly jeans. Řada informací je zajímavých, třeba dneska džíny prakticky neplní roli pracovních kalhot. Já jsem ocenil především archivní materiály a dobové reklamy, to jsou věci, které už dneska není možné nikde pořádně vidět. Pravda je, že si myslím, že řadu věcí Američané přehánějí a možná přisuzují kalhotám větší zásluhy než mají. Mnohokrát někdo něco vymyslel a džíny jen tzv. byly u toho... Ale fascinující to je, kolik let už vládnou světu a jsem si jistý, že ještě mnoho desítek let vládnout budou. Těžko předpovídat, zda někdy někdo vymyslí něco lepšího. ()
Mam doma nekolik jeansu z USA po otcovi z pojednavane doby, ktere jsou neznicitelne. Dokument mi neprinesl moc novych informaci a nebyla zde zminka o tom,ze dnesni kalhoty tzv.rychle mody nic nevydrzi. Napriklad nemecti dodavatele vyzaduji po vyrobcich v Bangladesi cenu za kalhoty 8 euro a aby vydrzely pul roku, protoze klienti v Nemecku si po teto dobe koupit aktualni modu.A v banglaseskych tovarnach maji pracovnici po peti letech znicene zdravi. Me dlouho nevydrzely ani dvoje drahe americke znackove jeansy, koupene ve znackove prodejne v Praze. ()
Skvělý dokument vybavený perfektním a početným obrazovým doprovodem, zajímavými fakty, nečekanými souvislostmi dějin a džín a množstvím odborníků na různá témata, kteří zasazují výrobu džín do různých kontextů: džíny a bohatství, otrokářství, boj za ženská práva, kovbojský mýtus, hippie, divoký západ, pěstování indiga, módní evergreen atd… Je opravdu překvapující, jak džíny zasáhly do historie a – samozřejmě – jak historie ovlivnila džíny. Ani tak ne jejich vzhled, protože ten základní se nemění, ale status či pocit, který džíny vyvolávají. A že se to teda, sakra, v průběhu let měnilo. Autoři si zjevně dali dost práci a obrazová stránka dokumentu až ohromí, jakou důkladnou rešerši museli dělat v archivech. … Mimochodem, uživatel Monyfik se nedíval příliš pozorně, protože informace o tom, že džínovina se vyráběla v Evropě ( i v Indii) v dokumentu zazní několikrát a je i doprovázena obrázky. SHRNUTÍ: Věci, které jsou s námi dlouho, hodně pamatují. ()
Zajímavá fakta jsou prezentována školometně neživým nudným způsobem. . . . . . ()
V titulcích filmu uvedeno: český název Fenomén džín. ()
Výborný dokument se spoustou archivních materiálů a starých fotek. ()
Ano, dokument USA, tak že opět zjistíte, že jeansy vznikly díky africkým otrokům. Přitom to mohl být tak zajímavý dokument. Na to, že se v Evropě vyráběly jeansy dávno před tím, už nikdo neuvede. ()
"Môžete ich opravovať ako chcete, záplatovať ako chcete, ale tie šrámy a pamäť, materiálna pamäť v nich zostane." ()
Reklama