Reklama

Reklama

Narodil jsem se, ale...

(neoficiální název)
  • Japonsko A Picture Book for Grown-ups: I was Born, But... (více)

Obsahy(1)

Raný snímek Yasujiroa Ozu, mistra japonského filmu první poloviny dvacátého století, představuje úsměvnou satiru, která konfrontuje hierarchickou strukturu patriarchální společnosti dospělých se světem malých chlapců, kde postavení jednotlivce určují síla a vychytralost. (JFL)

Recenze (16)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Ještě dvě hodiny nazpátek bych dnes podvečer mohl prohlásit, že jsem od Jasudžira Ozuho nic neviděl a cokoliv z jeho tvorby odkládám v domnění, že se budu u tak starého japonského filmu nekonečně nudit. A hle, začíná večer a já už teď mám důvod pana režiséra zbožňovat a uctívat! Natočit celovečerní němý film pro celou rodinu, aby po celou dobu dokázal atraktinvě upoutávat dětského diváka, vyprávět pouze obrazem a nápisy příběh plný svižně plynoucích humorných dobrodružství a působivě v poslední třetině zacílit také na dospělé... to všechno v krásně vyladěné skládance, dokonce i s krátkými promítanými filmy ve filmu(!), znamená pak radost se dívat i po víc než 90ti let od doby vzniku. Po skončení jsem nadšeně dojat a vůbec bych se nedivil, kdyby podobný počin se stal následně hojně inspirujícím další tvůrce – ačkoli kdo ví, nakolik se dostal ve své době mimo východní Asii a jestliže připomíná v nejedné scéně i mnohem pozdější evropské filmy pro děti mládež, zda to nebude spíš tím, jak říká Věra Plívová-Šimková, že mentalita kluků včetně sklonu k různým rošťáctvím i smyslu pro ušlechtilost je všude stejná, po celém světě a za všech dob... * "Budou si doma předvádět kinematograf!" / "Dal jsem ti vrabčí vejce, vezmi mě prosím s sebou." [90%] ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Že je Ozu talentovaný režisér vím už nějakou dobu, ale že takhle krásně dokázal natočit i němý film, to jsem, přiznávám, trochu nečekal. Narodil jsem se, ale... je oproti Ozuovým budoucím filmům svižnější, méně vážné a se standardním tempem filmů své doby, ale spolu s tím nabízí skvěle napsaný scénář, kde se chytře mísí svět dětí a svět dospělých, povedeně vyváženuje mezi komedií a dramatem a každý záběr má tak pečlivě promyšlený, že jsem z některých byl nadšený i když měly jen tři vteřiny (třeba to zdánlivé "srovnání" šikanujících kluků od největšího po nejmenšího). Vůbec je tu filmařská stránka naprosto skvostná a nejedná scéna tu má tolik vrstev, že jsem se až divil. Jako jeden příklad za všechny bych uvedl tu s promítáním filmu, kde je zároveň hmatatelná melancholická rozlučka s kouzlem éry němého filmu (a přitom stále v němém filmů), první uvědomění si jinakosti filmového a skutečného světa a spolu s ním uvědomění si reality, jak ze strany bratrů (kteří vše chápou po svém a jinak), tak že strany jejich rodičů (kteří si jsou všeho jasně vědomi, ale nemají možnost to svým dětem komplexně vysvětlit). A spolu s tím je to stále příjemná komedie o dvou dětech v novém městě, která svým humorem a atmosférou až připomíná některé klasické československé dětské filmy. Poskládané je to opravdu geniálně a já nemůžu jinak, než dát plný počet. Tohle se Ozuovi opravdu povedlo, i když ne vše mi sedlo na 100%. A Čišú Rjú mi s každou další rolí přijde stále lepší a lepší. Slabých 5* ()

Reklama

RasputincZ 

všechny recenze uživatele

To, co Papoušek pojal v Ecce homo homolka s českou sebeparodií a humorem (řečeno s menší nadsázkou), Ozu rozpracovává jako celovečerní film navíc v japonském, silně hierarchistickém prostředí, jež je narozdíl od kultovní české komedie "klukovským" dramatem. Nutno podotknout, že japonský ekvivalent k bratřím Formanům je naprosto odzbrojující. Narodil jsem se, ale... je pro mne největším utvrzením v tom, že už mladý Jasudžiru Ozu byl vyzrálý filmař, který byl schopný odvyprávět plnohodnotný a silný příběh i s absencí zvukové stopy. ()

stub 

všechny recenze uživatele

Jeden z mých nejoblíbenějších od Ozua, jehož cit pro dětský svět, jeho podobnosti i odlišnosti se světem "dospělých", se ukázal být vpravdě mimořádným. Geniální a svým způsobem shrnující je scéna (následuje malý spoiler), kdy otec chlapce nažene do školy - kam se kvůli konfrontacím s místní partičkou bojí - s tím, že pokud budou agresory ignorovat, ti jim nemůžou nic udělat. Chlapci si posléze povídají a jeden říká: "Myslím, že když je budem ignorovat, stejně nás zbijí." Druhý: "Taky si myslím. Já bych byl radši, kdyby ignorovali oni nás, až je budem mlátit." Naprosto ideální úvod do mistrova díla. ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Nádherný príbeh o deťoch a dospelých z dielne Jasudžiró Ozua. O chlapcoch, prežívajúcich starosti každodenného života na predmestí, kde sa ladne snúbia svety nemej grotesky a poetického realizmu. Jednoduchá, priezračná a roztomilá, taká je krása obrazov detstva, školy, rodiny a spoločnosti. Kedykoľvek sa k Umarete wa mita keredo vrátim - a to veľmi rád. 100% ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama