Reklama

Reklama

Tenká modrá čára

  • USA The Thin Blue Line (více)
Dokumentární / Krimi / Mysteriózní
USA, 1988, 103 min

Obsahy(1)

Třetí celovečerní dokument Errola Morrise se zabývá problematickou rekonstrukcí vyšetřování vraždy dallasského policisty z roku 1976. (Hans.)

Recenze (22)

neoBlast 

všechny recenze uživatele

Bez ohledu na to, co film znamenal po uvedení pro jeho aktéry musí divák obdivovat srdcovou práci Errola Morrise jako zarputilého autora. Takto vypadá když se přidá to pověstné něco navíc a vznikne snímek za hranicí běžných dokumentů. Nejenom z těchto důvodů se stala Tenká modrá čára v zámoří kultovní. Morris jako tvůrčí legenda dokumentárních snímků mi zatím až na jednu vyjímku unikal - a to se teď musí co nejdříve změnit. Jo a abych nezapomněl zmínit hudbu od Philipa Glasse... víc vlastně dodávat ale nebudu, protože stále stejné, obdivné, superlativy okolo něj háži pokaždé. 85 % ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Sympatický a veselý mladý muž s bohorovným klidem vypráví o svých zkušenostech s kriminální činností, ale v jedné věci je stále neochvějný, i ve svém posledním rozhovoru nahraném pouze na diktafon si trvá u sledovaného zločinu na svém. Musíme se ptát, proč. A nebo nemusíme a pak se můžeme smířit s tím, že muž, o jehohž vině máme důvodné pochybnosti, hnije ve vězení. Tohle je dokonalá ukázka investigativní filmařiny. Navíc doprovázená skvělou hudbou. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Ač tím asi mnohé naštvu, tento dokument dokazuje existenci Boha. Obrácením slavného Anselmova důkazu Boží existence může být totiž dokázáno, proč popravení nevinných ukazuje na existenci mnohem vyšších sil, než je člověk. Jestliže by totiž tato vyšší existence neexistovala, nemohlo by být jsoucno větší než my, a popravování nevinných by bylo ve vesmíru standardem. To je nesmyslné, proto předpoklad, že neexistuje něco nad nás, je nepravdivý. Klíčové je, že na těchto popravách není krušné ani tak to, že byly připravovány a v mnoha případech i provedeny, nýbrž skutečnost, že se o ně zasloužila „spravedlivá“ justice, která samozřejmě nikdy úplně spravedlivá být nemůže, protože chybující člověk má daleko k dokonalosti, takže musí existovat něco dokonalejšího, něco, nad co nemůže být myšleno nic většího. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála dokumentov, ktorý sa zmestil do rebríčka: “1001 filmov, ktoré by ste mali vidieť pred smrťou”. Pred jeho vzhliadnutím, by ma asi ťažko niekto presvedčil, že dokument z 88´ by mohol mať takúto úroveň napriek tomu, že je vyskladaný čisto z výpovedí. Obvinený, svedkovia, detektívi, obhajoba, obžaloba, sudca. Všetci zúčastnení vysvetľujú svoj vlastný pohľad na tento, nie len s odstupom času, absolútne chorý prípad s nádychom slepej spravodlivosti. Vrelé odporúčam najmä kvôli atmosfére, ktorú umocňuje pomerne zvláštny hudobný doprovod. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

"Tenká modrá čára" není dokument, který vás dostane tím, jak naprosto změnil podobu dokumentu, protože to neudělal, ale ukáže vám to, jak silné médium vlastně film je a jaký může mít vliv na člověka a vlastně na jeho život. Je objektivní? Ne asi úplně ne, ale co dnes je? Ale dokázalo se to na jeden případ podívat naprosto nově. ()

Zajímavosti (12)

  • Napriek rázu dokumentu sa Morris pri rekonštrukciách vyhral s postupmi z fikčných filmov. V jednej sa odkazuje na film-noir, keď sa policajt blíži k autu, no najprv vidíme jeho obrovský tieň. (Biopler)
  • Vražda je celkovo podrobená rekonštrukcii až osemkrát. Počas rekonštrukcií nie je postavám vidieť tvár. Namiesto toho Morris cieli na detaily ako prsty na volante, mliečny koktejl či stroj na popcorn. Zdôrazňovanie drobností, dokonca koncipovaných pomocou high-key osvetlenia, má za úlohu ovplyvniť divákove úvahy, že aj z týchto drobnosti sa môžu skladať motívy, ktoré vytvárajú asociácie. Časté zábery na hodiny upozorňujú na utekajúci čas. Spomalené zábery na vytekajúci koktejl sú symbolikou pre vyprchávajúci život policajta. (Biopler)
  • Keď sudca Metcalfe hovorí, že mal odjakživa rešpekt k zákonu, lebo jeho otec bol svedkom ako FBI zastrelila Johna Dillingera, tak Morris kriticky túto vsuvku doprevádza scénou z béčkového filmu, počas ktorej je zastrelená akoby postava utečenca. Neskôr keď očitá svedkyňa vykladá ako si predstavovala samú seba ako detektívku, Morris ukazuje ďalší záber z béčkového filmu, v ktorom mladá žena pomáha detektívovi chytiť zlodeja. Skrz tieto postavy sú Adamsovi protivníci vykreslení ako osoby, ktorých predstava boja so zločinom je odvodená z predstáv, ktoré načerpali počas sledovania filmov. (Biopler)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno