Reklama

Reklama

Plavba je považována za jeden z nejlepších filmů v historii polské kinematografie, dodnes existují fankluby, jejichž členové znají tento film nazpaměť. Na palubu výletní lodi, která pluje po Visle, se dostává černý pasažér. Kapitán ho považuje za nového kulturněosvětového referenta a černý pasažér se ochotně vpravuje do této role. Zorganizuje seznamovací setkání, během něhož se zrodí nápad na další večírky a zábavy. Kulturní referent se stále více opájí svou funkcí a získává spojence mezi cestujícími s organizačními sklony. Film vyvolává dojem spontánnosti, je natočen téměř jako dokument. Je nejen originální studií trapnosti, ale i kritikou nesvobody všeho druhu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

tidwell 

všechny recenze uživatele

"A někdo najednou zpívá, že nemá konkrétní cíl. Že mu není dobře. V časech, kdy se to cíli jen hemží. Až se množí ty cíle, jeden za druhým nastupují...Kdy kolektiv za kolektivem...Kdy jsou lidé opravdu všude spolu...Kdy se ustavičně cítí nějak navzájem svázaní. A náhle někdo zpívá, že je sám a že se nemá kam zařadit...když se ví, že máme velmi konkrétní cíle..." Nekompromisní polská parodie vyprázdněného komunistického žargonu a gymnastických hrátek s životem celé společnosti, které k vykreslení režimem naprojektované absurdity života 70. let stačila jedna loď, pár výborných herců a 65 filmových minut. Na svou dobu odvážný a odvázaný film... ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Natočeno ve stejném stylu a ve výsledku stejně geniální jako první Formanovy filmy vzniklé v Československu. Rejs pak připomíná zejména Hoří, má panenko: Stejně jako ve Formanově filmu, i zde se postavy chystají zorganizovat společenskou událost - místo soutěže krásy na hasičském bále jde o oslavu narozenin na výletní lodi - a tento proces odhaluje obdobné (mírně alegoricky motivované) charakterové vady zúčasněných: tvůrčí a rozhodovací impotenci, trapnost, znuděnost, užívání prázdných floskulí, manipulativní sklony... A stejně jako u Formana je to hrozná sranda. ()

Reklama

majky19 

všechny recenze uživatele

Paralela s Formanovým snímkem "Hoří má panenko" je zcela na místě, protože i zde se vyskytuje celá řada situací, která doslova splývá s Formanovým snímkem. Jen tedy s tím rozdílem, že se tady nepořádá hasičský bál, nehoří barák, nevybírají se pro dědečka lístky do tomboly jako projev "lidské solidarity" nebo se nevolí královna krásy. :) Jde o svým způsobem až absurdní hodinovou jízdu na lodi, kam se dostane černý pasažér, a kterého osádka lodi považuje za nového kulturního referenta, který má uspořádat nejprve seznamovací setkání, a posléze i organizaci dalších zábav. Jak to ovšem dopadne, to už ať posoudí sám divák. Myslím si, že je to velmi dobrý film, který mapuje absurdnost minulého režimu a který také stejně jako Formanův snímek hezky vykresluje lidské charaktery. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Ja vôbec nerád chodím do kina a špeciálne nechodím na poľské filmy vôbec. Proste ma to nudí. Zahraničný, to ovšem pôjdem. Lebo sú fajné zahraničné filmy, viete? Nejak sa tak dajú viete... Nejak tak, čo ja viem... dá sa prežiť to, prežiť, viete... Prežiť. A v poľskom filme, prosím pekne, to je tak: nuda... Nič sa nedeje, prosím pekne. Áno, a prosím pekne, dialógy - nedobré. Veľmi nedobré dialógy sú!" V rámci kritických filmov zo všemožných "nových vĺn" som videl už všeličo, ale že niekto do artového filmu nasadí postavu kritizujúcu národnú kinematografiu, tak to už je normálne sila. :-)) Poľská Plavba má veľmi blízko k ČS filmom 60. rokov od Formana, Papouška a Passera. Totálna uvoľnenosť, neherecké prejavy všetkých protagonistov, obmedzenie dejovej linky nahradené pestrou zmesou absurdných momentov, svojrázny humor často na hranici drobnej trapnosti podnapitých ľudí. Celkovo mi tento, v Poľsku nesmierne kultový, film dobre sadol, párkrát som sa podivil nepochopeným momentom, ale inak som sa po väčšinu času bavil a smial sa skoro za každou replikou či groteskným momentom. Nekustočné dialógy, dobré to bláznivé zrkadlo ľudských nedostatkov a hlúposti. (90%) (52 rokov filmu za 52 týždňov) ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Na parníku si sesednou dva výletnické páry a muž-skeptik si povzdechne nad stavem domácí kinematografie: "Polský film, to máte tak... Nuda... Nic se neděje... Dialogy špatné... A polští herci... Nic." (K této metakritice se film vrací ještě v samotném závěru "prázdným" koncem.) Byť duchem spíše klasicky absurdní, nežli přímo revoluční, film Marka Piwowského se přesto vydává jinou cestou, když při idylické plavbě pod letním sluncem staví k sobě různorodé člověčí typy, čímž vzniká série groteskních výstupů, trapných chvilek, nemotorného žvanění a celkově směšné komunikační neschopnosti. V závažnější rovině se pak v kolektivu, pokoušejícím se - podobně jako ve Formanově Hoří, má panenko - společně ustrojit slavnostní výstup, zrcadlí (ne)fungující komunistická společnost, za což byl snímek také napadán a díky čemuž se stal tolik populárním. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (6)

  • Po projekci snímku před kolaudační komisí obdržel snímek IV. uměleckou kategorii, tedy jednu z nejhorších. (majky19)
  • Původní verze filmu trvala kolem 200 minut. Po mnoha kritických ohlasech musel režisér Piwowski film postupně zkracovat, díky čemuž byly vyňaty mj. např. scény s herci Wojciechem Pokorou nebo Jerzym Dobrowolskim. (majky19)
  • Loď, na které se celý děj snímku odehrává nese název „Neptun“ - tento název měl symbolizovat Polsko. Tvůrci původně přemýšleli i o jménu „Józef “ podle čelních vůdců - Józef Pilsudski, Józef Stalin, Józef Cyrankiewicz. (majky19)

Reklama

Reklama