Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V době zlaté horečky se tulák Charlie, stejně jako tisíce dalších mužů, vydává na Aljašku k cestě za zbohatnutím. Ve sněhové vánici narazí na dřevěnou boudu, kde se rozhodne ukrýt. Uvnitř se shledá krom psa také s podivným chlapíkem, který jej s puškou v ruce odmítá přijmout a hladového zlatokopa Big Jima. Zanedlouho se jejich cesty rozdělí. Charlie příchází do města, kde potká místní tanečnici Georgii, do níž se na první pohled zamiluje... (Prince)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (154)

anais 

všechny recenze uživatele

Jedná se o jeden z nejslavnějších Chaplinových filmů a v podstatě všechno funguje jak má. Všiml jsem si však, že některé jeho filmy, včetně ZO trpí určitým neduhem, a to je rozpad na jakési dvě část, z nichž jedna je třeskutě vtipná a spíš v duchu raných grotesek, přičemž ta druhá je ve stylu emotivnější Chaplinovi tvorby. Je sice taky dobrá, ale po divokém rozjezdu plném přerostlých kuřat a vychytralých padouchů působí o dost rozvláčněji. Charlie sice i v tomto případě dokáže dojmout, ale k dokonalé vyváženosti dojemné a legrační složky takového Diktátora má Zlaté opojení ještě daleko. Přijde mi že Chaplinův komentář z roku 1941 je trochu zbytečný. Doslovnost je v kontrastu se sympatickým tulákovým obličejem, který sám dokáže vykouzlit všechny emoce, spíš na škodu. Přesto se mistrovi daří i do komentáře zařadit pár hezkých vtípků, takže stejně nezbývá než smeknout buřinku. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Zde se možná odpoutám od snahy o objektivní hodnocení, protože když vidím vrcholné filmy s Chaplinem, hřeje mě to u srdce. Jeho herectví způsobuje, že se cítím příjemně kdykoliv si na film vzpomenu. Nejde jen o to, že jeho filmy jsou vtipné, ale oni jsou i milé a dojemné. A přesně takové je i Zlaté opojení. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Jeden z Chaplinových nejslavnějších filmů.Zlatokopecká tématika. Často zmiňovaná scéna bota k večeři. Styl Chaplina byl staromilský pohled na svět. Vše skončí destrukcí jak ho svět drtí. Tulák by měl rád staré časy. Ve 40. letech Chaplin otevřeně projevil svou kritiku kapitalismu a levicové názory a v 50. letech v době McCartismu byl dokonce vyhoštěn z USA (Chaplin pocházel z Londýna). ()

Radko 

všechny recenze uživatele

O filme písať priamo nebudem - načo nosiť zlato späť do zlatonosnej bane? No vyjadrím sa ku komentárom: najčastejšími výhradami sú: pomalé tempo, nuda, na časovo veľkej ploche prekvapivo málo gagov. K tempu: pravdou je, že stupeň rýchlosti dnešných kinotrhákov je v porovnaní so Zlatým opojením vysokorýchlostný. Žiaľ, príliš často takmer každý z dnešných, internetovými kritikami adorovaných kino-hitov, neposkytuje okrem závratného tempa vôbec nič. Je to len propaganda napĺňajúca heslo - dôležitý je pohyb, drajv, nasadenie a odvaha: potom sa na nejaké vedomosti môžeš vykašľať! K nude: nuž, každý sa nudí po svojom - ak niekoho Chaplin a jeho filmy nebavia, nuž prečo sa furt dookola na ne pozerajú? Tomuto naozaj nerozumiem - jedine teda, že v danom prípade ide o kultúrnych masochistov (to sú tí, čo vyhľadávajú umelecké diela aby po ich dôkladom prezretí či videní ich absolútne recenzentsky alebo len tak medzi rečou s kamošmi v bare zotreli). Nuž a k výhrade malého počtu gagov - osobne si myslím, že by stačil jeden kultový, no The Gold Rush ich ponúka hneď niekoľko - kuracia halucinácia, tanec so psom uviazaným na opasku-šnúre, balansovanie domčeka nad priepasťou, odhazovanie snehu. A tie sú tak kultové, že, ako spomína farfalla sa v 80. rokoch púšťali ako samostatné minigrotesky v rámci programu "Komik a jeho svet". ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Taky jsem viděl až novější verzi s Chaplinovým komentářem a samozřejmě jsem se skvěle bavil. Chaplin ve Zlatém opojení pracuje více s příběhem a teprve do něj komponuje prvky grotesky. Tady možná, po stránce narace, sem tam nějaké to kolečko zaškobrtne, ale jinak není co vytýkat... Zastavil se, vykročil, zakopl a uklouznul ... ()

Galerie (62)

Zajímavosti (27)

  • Slavná scéna s botou se točila tři dny a vyžádala si 63 záběrů. Po snězení lékořicové “boty“ pak museli údajně Charlieho Chaplina odvézt do nemocnice. (džanik)
  • Podle Amerického filmového institutu jde o 58. největší snímek všech dob (2007). (džanik)
  • Jedná se o pátý nejvýdělečnější němý film historie. Pouze v roce 1925 vydělal tehdejších 4 250 000 amerických dolarů. (Jirka_Šč)

Reklama

Reklama