Obsahy(1)
Charlie (Charles Chaplin) a Edna (Edna Purviance) se tajně milují, ale Ednin otec hodlá svou dceru zasnoubit s bohatým hrabětem. Edna však s Charliem vymyslí lest a svého otce obalamutí - Charlie se vydává za hraběte a vše zamilovanému páru krásně vychází, dokud se neobjeví pravý hrabě. Charlie se však nevzdává a o svou lásku bojuje. (Los)
(více)Recenze (16)
Chaplinem hodně často používané vetření se do ctihodné rodinky v hávu hraběcím funguje docela dobře a Chaplin se může znovu projevit jako nepříliš vychovaný balík. Dále je ještě zajímavé, jakým způsobem Charlie reaguje na výzvu k souboji a jak zneuctí ctěnou rukavičku. Jedna z nejstarších automobilových honiček - a určitě vyvedenější než ve Skále. ()
Charlie a Edna prožívají na plátně svá dobrodružství. Klasické divadelní "lazzy" (ustálené a přesně nacvičené komické situace profesionálních herců) se prolínají s exteriéry (park) a záverečnou ztřeštěnou honičkou. Vtipy se stolováním, pády přes lavičky - groteska provádí syntézu dřívějšího, aby pak na těchto základech mohla postavit něco nového. ()
Groteska s príbehom a trochu jemnejšími gagmi, ako bolo zvykom predtým. Názov je preložený celkom zle, nikto sa tam nežení, ide len o únos dcéry pred nechceným ženíchom. Niektoré scény sú zbytočne naťahované, vrátane automobilovej naháňačky, ale tá je viackrát točená aj v rýchlosti priamo z idúceho auta, čo asi nebolo celkom jednoduché. Páči sa mi, ako sa všetci vždy pekne zoradia do záberu statickej kamery, hoci je to napríklad pri stole absolútne nepohodlné. ()
Upraveno v říjnu 2019. Útěk v Jitney dává zuřivosti cirkusového klauna pohybově estetický řád hravosti a zápletka se vyžívá v záměně. Mimochodem, Jitney je druh sdíleného taxi Spokojených států amerických, obvykle kopíruje celé trasy městské hromadné dopravy, ale vydává se i na meziměstské linky, bývá to levná doprava a je rozšířena a oblíbena pod jinými názvy v mnoha státech světa. Víření lásky a romantického ideálu potřebuje k rozhodujícím krokům naplnění drzou odvahu, stálou míru ostražitosti a bojovou pohotovost. Vedle zamilovaného Charlieho prostého původu upoutá také jeho nadšeně mladá a přesvědčivě ideální láska života Edna (Edna Purviance), její zásadový a s jiným druhem nastávajícího zetě do budoucnosti počítající ctihodný otec (Ernest Van Pelt), Ednín předpokládaný snoubenec a povýšený hrabě Chloride de Lime (Leo White), svérázně poslušní sluhové Ednina otce (Lloyd Bacon a Paddy McGuire, oba též v rolích honících policistů v parku), či další policista s pokusem o zjednání nápravy (Bud Jamison). Útěk v Jitney aneb Chaplin se žení v žádném případě nepatří mezi chloubu Chaplinovy tvorby, přesto potěší svým uspořádáním. ()
Strašidelně stará groteska s klasickou zápletkou Chaplinových filmů, která má všechny příklade typické grotesky, protože tohle opravdu je klasická a typická groteska. První polovina, kdy se Charlie vydává za hraběte je vcelku originální a má spoustu nápadů, ale v té druhé to začne - honičky klasické i automobilové (a ta je opravdu výborně natočená), kopance,urážky, zběsilé tempo a i po sto letech skvěle fungující humor. A ta automobilová honička je vážně skvělá! Já jsem se bavil, ale z Chaplinových filmů je to zatím nejslabší, jaký jsem viděl. A vůbec to není stářím toho filmu. Každopádně mi to nezabrání hodit tomu pěkných 80%, ten film si to opravdu zaslouží. Skvost. ()
Galerie (9)
Photo © The Essanay Film Manufacturing Company
Reklama