Reklama

Reklama

Racek Jonathan Livingston

  • USA Jonathan Livingston Seagull (více)

Obsahy(1)

Filmová bajka podle proslulého románu Richarda Bacha prostřednictvím titulního racka rozvíjí téma nelehkého prosazování osobní svobody a seberealizace. Jonathan Livingston nechce být jako ostatní racci v hejnu, kteří jen slepě následují konformní zásady a přehrabují se v odpadcích na přímořských skládkách. On naopak touží volně létat do výšek, kde rackové dle pravidel hejna nemají co pohledávat. Neochota zařadit se do společnosti vyústí v Jonathanovo vyhnanství. Osamocený nachází útočiště ve skupině racků vyznávajících stejné hodnoty jako on. Ambiciózní filmová adaptace sestává výhradně ze sekvencí s ptáky a důmyslných speciálních efektů, díky čemuž zachovává rozměr bajky. Uhrančivé přírodní scenérie a záběry na létající ptáky bravurně podkresluje povznášející hudba amerického folkaře Neila Diamonda. Snímek byl při svém uvedení v USA strhán kritikou, ale v normalizačním Československu se při uvedení v kinech stal kultem, neboť s diváky žijícími v represivní společnosti silně rezonovaly zdejší motivy touhy po svobodném životě a odhodlání šířit zvěst o možnosti seberealizace i za cenu vlastního života. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (94)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Audiovizuální čarokrásno s jednoduchým podmanivým příběhem, podaným skrze náhled do života racků v zaoceánské přírodě, obsahuje i několik pěkných tvůrčích nápadů v rámci podobenství. Ptačí proces s odsouzením „zpátečníka“, stejně jako ptačí štvanice na „záškodnícký“ gang hejna Psanců, žijícího si ve znamení tichého prostestu ve svém alternativním životě, mohly působit za jiných okolností jako nechtěná fraška, ale uprostřed poetické atmosféry nádherných uměleckých záběrů krajiny a stejně krásné hudby Neila Diamonda jim bylo ze strany tvurců dopřáno v správnou a krátkou chvíli velmi vhodné zázemí pro působivost. Nevycházím z údivu, když si čtu v komentářích, že se tenhle film promítal i za socialismu v Československu. Dokážu si to vysvětlit jen tak, že cenzor byl jednoho dne poněkud líný, v případě filmu tvářícího se na první pohled jako přírodopisný dokument svou činnost podcenil a během pracovním vytížení pak nepostřehl všechny ty narážky na totalitní režim. Musel to být zážitek a pocit zázraku vidět RACKA přímo v té době... ale pro mě, ač jsem mnohem mladší ročník, byl to velký zážitek rovněž, vzhledem k tomu kolik deviz tento nenápadný filmík v sobě ukrýval. Příběh s úžasným poselstvím navíc ústřední tvůrci obdařili atmosférou, která může v správné náladě dosáhnout i relaxačních účinků. 95% ()

Sawy 

všechny recenze uživatele

Krásné,krásné obrazy,skvostně padnoucí hudba,myšlenky,poselství.A stejně mě to nechytlo! Celý film jsem strávil s podivně nezaujatém stavu,kdy mi občas málem spadla čelist z těch úžasných přeletů nad mořem,krajinou atd.,ale to byly bohužel jen okamžiky.Oceňuji odvahu,s jakou se tvůrci pustili do bajky,ve které se neukáže jediný člověk a kterou muselo být zatraceně těžké natočit,ale v hlavě mi po dvou dnech bohužel zůstaly opravdu jen ty krásné obrazy. 60 % ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Celá první polovina má syžet jak z nějakého animáku pro děti. Byl jednou jeden racek Jonathan, který nechtěl jako zbytek hejna žrát a prát se o odpadky a místo toho chtěl doletět co nejvýš a letět co nejrychleji. Jeho snahu, touhu jít si za svým snem však rodiče nechápali, hejno odsuzovalo a jelikož Jonathan nechtěl být svůj a nechtěl být jen člen hejna, byl z něj vyhoštěn a vydal se na cestu světem. Když trochu zapátrám, určitě najdu něco dějově a myšlenkově hodně podobného (Jak vycvičit draka, Smallfoot, Khumba... a na to jsem si vzpomněl jen teďka). Každopádně to je první polovina. Sice jsem v té chvíli moc nechápal, v čem že to má být tak geniální podobenství, ale teď už to vím. V druhé polovině se totiž rozjede obrovský kolotoč New Age myšlenek, který chvílemi spadá až k agitce. No a v tom přesahu je Racek úplně stejný, jako celé New Age hnutí - něco je dost chytré a hluboké, něco totální blábol. Problém je ale v tom, že New Age si ze všech náboženství bere jen to, co zní nejlíp, nejvelkolepěji a nejkrásněji, slepuje dohromady něco z křesťanství, něco z buddhismu apod. a vzniká z toho takový zvláštní mix. Tady to třeba mixuje život Ježíše a minulé životy, například. Je to mix, který sice hezky zní a lehko se jeho slovům o dosahování naprosté dokonalosti, Lásce/Nebi/Bohu pouze v nás a učení z minulých životů podléhá, ale všechno to zní hezky jen teoreticky. V praxi mnoho z toho fungovat moc nemůže a tak ani myšlenky Racka (a New Age) nemůžu brát úplně vážně. Nechci se tu rozpitvávat v té ideologii, to už by k hodnocení filmu moc nepatřilo, nicméně pro mě z toho nakonec je krapet naivní podobenství, které se sice zdá bohaté, ale jít skutečně do hloubky se bojí. Můj názor, nemusíte mě za to ukamenovat, já zase nechci urážet ty, kteří v tom našli něco neskutečně hlubokého. Nicméně kvůli té úžasné kameře, překvapivě hodně povedeného vedení děje (jako tady fakt klobouk dolů, sestavit tohle všechno jen ze záběrů na racky, to podle mě chce dost práce), jisté poetické (avšak ne zrovna podmanivé atmosféře a podle mě dost zajímavého nápadu s Racky minimálně slabé tři hvězdy dát musím. A vlastně se mi i líbí, jak se ten děj dá interpretovat spousty způsoby, které všechny pochopitelně vedou k tomu stejnému, ale každá docela jinak. Ona by se dala natočit i česká verze, jmenovala by se Jak Ivo Benda Vesmírné lidi poznal, akorát to nezní tak vznešeně, spíš směšně. Jelikož ale tuhle sektu mám docela nastudovanou, občas jsem se prostě nemohl ubránit tomu, že jsem to v tom prostě viděl. Obzvlášť v té části, kdy se Jonathan seznámí se svým Učitelem... Btw, svým způsobem to i podporuje anarchii (když z toho vlastně plyne, že by každý měl začít "rebelovat"), ale ta nefunguje už z principu a opět to nezachází dál v tom, co by se stalo, kdyby takto začali rebelovat všichni. Láskyplná společnost a světový mír v tomhle světě nastat nemůže, protože vždycky se objeví někdo nenávistný a navíc každý člověk má své špatné vlastnosti... Slabé 3* ()

Vampireman 

všechny recenze uživatele

Co vím, tak je Racek Jonathan Livingstone ojedinělá filmová bajka. Akorát podobenství o seberealizaci a odmítnutí diktující společnosti je tak naléhavé, až je mi to nepříjemné. Kamera svou práci odvádí skvěle - velice rozlehlé záběry, zpomalené tříštění vody o skály, barevné rozostření, tlumení světla, pohledy z racčí perspektivy, po této stránce jedinečně působící film. Překvapilo mě, že Neil Diamond by potřeboval vypnout, jeho hudba vybudovaná na třech motivech rozhodně není kvalitní, ale zůstává konzistentní jeho tvorbě, čili hardcore fanoušci nemusí zoufat. ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Poetická pecka, v níž uvidíte hlavně racky, nebe a moře, uslyšíte pár myšlenek samotných ptáků a hudbu Neila Diamonda, zároveň však poznáte krásu cílevědomého boje, cesty za svým sny, touhy, moudrosti a života. Málokterý snímek dokáže dát své knižní předloze nový rozměr, avšak tomuto se to daří perfektně - Bachovu povídku znám téměř nazpaměť a je až fascinující, jak dokonale jsou její jednotlivé věty vyjádřeny Bartlettovými obrazy. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (3)

  • Jedná se o jeden z mála filmů, který filmový kritik Roger Ebert nedodíval. (Cheeker)
  • Tento film byl zařazen mezi "50 nejhorších filmů všech dob (a jak se tam dostali)" dle Harryho Medveda a Randyho Lowella. (Cheeker)
  • Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)

Reklama

Reklama