poster

Moolaadé

  • Senegal

    Moolaadé

  • Francie

    Moolaade

Drama

Senegal / Francie / Burkina Faso / Kamerun, 2004, 120 min

  • M-arta
    *****

    Není mnoho filmů, které mě kdy beze zbytku a do posledního atomu DOSTALY - a tento patří mezi ně. O co menší jsem měla pocit, že filmový materiál hodlá kalkulovaně natřásat rutinní umělecká peříčka, o to fascinovaněji jsem podlehla síle a čistotě vyprávění, kterými tvůrce s takovou přirozeností a samozřejmostí disponuje. Příběh pro mě tak silný a velký, že psát o něm jsem schopná až s několikaletým odstupem - přitom husí kůže, zatajený dech, pokora a pocit respektu zůstávají. Někdy jsou prostě všechna slova krátká.(21.12.2013)

  • Lynn
    ****

    Původně jsem nevěděla, co čekat od afrického filmu, ale byla jsem příjemně překvapena. Výborný scénář, který nenechá nikoho chladným, přesvědčivé herecké výkony a krásná africká příroda (i když ta zde neměla zas tolik velký prostor, ale přece jen se bylo na co dívat)...Moc pěkný film se smířlivým koncem.(22.4.2005)

  • Anderton
    ****

    Najzaujímavejším zistením po zhliadnutí Moolaadé je fakt, že ženy v ňom predstavujú pokrok a muži sú spiatočníci. A to sme vo filme z produkcie Senegalu a Burkiny Faso. Tým druhým, nemenej zaujímavým zistením je to, že malá dedinka niekde mimo obludných afrických veľkomiest pôsobí rozprávkovo. Akoby bola postavená v štúdiu, ale zrejme nie je. Pokiaľ by tu nepanovali podobné rozpory, aké vidíme vo filme, zoberiem pár švestiek a idem si tam žiť v kľude a pestovať zopár plodín. Navyše tu sú ľudia sympatickejší, ako nafučaní Slováci. Moolaadé je minimalistický film s neviditeľným režijným štýlom, môže vás trochu uspávať, ale ponúka tak exotický pohľad, aký na festivaloch asi až zas tak často nevídame. Môžete si síce radšej pozrieť Fontánu pre Zuzanu 3, ale...(25.2.2015)

  • Pohrobek
    ***

    Dost zajímavý a novátorský pohled na dnešní Burkinu Faso, Senegal či co. Hlavním problémem tady nejsou ekonomické a vlastně ani politické obtíže, nýbrž kulturní přerod a srážka tradice a proklamovaně moderních evropských přínosů. O objektivitě se ale rozhodně nedá mluvit, protože profeministický přístup je z toho jasně cítit. Jako film je to díky na africké poměry známému Ousmane Sembeneovi docela slušné o zvláštních hereckých výkonech se ale mluvit nedá.(9.4.2005)

  • Master19
    ****

    Bezesporu palčivé téma, odvíjející se ve vizuálně dokonalém prostředí a vymaňující se ze všech klišé západní provenience, ještě samo o sobě nezaručuje dokonalý film. Jsme tu svědky příběhu, který je kulturně i nábožensky na hony vzdálený našemu chápání. Příběhu, který je ale zabírán většinou statickou kamerou, který hrají průměrní herci (co teprv děti, dívající se do kamery), a jehož závěr je poněkud "přitažený". Lepší dojmy však, i přes objektivní nedostatky, převažují.(30.10.2007)