Reklama

Reklama

Sépie a velryba

  • Česko Oliheň a velryba (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Scenárista a režisér Noah Baumach byl nominován na Oscara za scénář k tomuto filmu, ověnčenému řadou cen, který vypráví o rodině prožívající hlubokou krizi. V Brooklynu 80. let žije Bernard Berkman (Jeff Daniels), bývalý úspěšný spisovatel, a jeho žena Joan (Laura Linneyová) se dvěma syny. Manželé se však rozcházejí a sedmnáctiletý Walt (Jesse Eisenberg) i dvanáctiletý Frank (Owen Kline) se musejí vyrovnat se svými zmatenými a rozporuplnými pocity. Každý z bratrů vnímá rodinnou situaci jinak, ale emocionální napětí, které v tomto těžkém období prožívají, dopadá na všechny. Portrét rodiny procházející bolestnou proměnou je vykreslen s neobyčejně citlivě propracovanými nuancemi. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (58)

Falko 

všechny recenze uživatele

Psychologicka rodinna drama ukazajuca zivot a reakcie dvoch synov po rozchode rodicov, ale aj samotnych rodicov v podani Jeffa Danielsa (Nebezpecna rychlost) alebo Laury Linney (V moci diabla, Prvotny strach). Film ma celkom zaujal, ale chybali mi tam este o nieco dramatickejsie sceny, aby ma film este lepsie vtiahol do deja. Ani kratka minutaz mi nevadila, len na konci som mal pocit, akoby film skoncil v polovici filmu. Kto by to povedal, ze vazny otec rodiny Daniels je ten blaznivy kamarat Jima Carreyho z komedie Blby a blbsi... 04.05.2008 _______ Jeff Daniels - (Bernard Berkman) +++ Laura Linney - (Joan Berkman) +++ Owen Kline - (Frank Berkman) +++ Jesse Eisenberg - (Walt Berkman) +++ William Baldwin - (Ivan) +++ Anna Paquin - (Lili) +++ David Benger - (Carl) +++ Produkcia: Wes Anderson +++ Hudba: Britta Phillips, Dean Wareham +++ ()

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Ani v najmenšom nezdieľam nadšenie svojich hodnotiacich kolegov. Už úvodná scéna rodinného tenisového zápasu (obrazová metafora toho, kto bude s kým a proti komu hrať v priebehu filmu) mi pripadala lacná a schematická - a tento pocit ma málokedy opustil celých ďalších 80 minút. Z dialógov celý čas šuští papier, údajná realistickosť a civilnosť postáv mi skôr zaváňala topornosťou a ďalšia VEĽKÁ metafora s krádežou pesničky Pink Floyd (akože neschopnosť postáv žiť svoj život autenticky) je už vyslovene z rodu trápnych. Najtrápnejšou je ale postava Bernarda, ktorého "literátsky" jazyk by aj v paródii na pseudointelektuálov pôsobil prepísknuto. Veru, miestami som až neveriacky krútil hlavou. Ten film je totiž natočený rovnako nepodarene, ako nepodarene žijú svoje životy jeho protagonisti. ()

Reklama

Vxxx 

všechny recenze uživatele

Dost mě překvapuje nízké hodnocení. Já o filmu nikdy neslyšela, a po dokoukání se rozhodně řadí mezi oblíbená dramata. Úplně obyčejná situace popsaná tak výstižně, reálně a zároveň záživně a vtipně? Naprosto geniální. Postavám jsem věřila každé slovo a každý pohyb a scénář opravdu vypiplán. Tento film si rozhodně zaslouží červené hodnocení. 5* ()

Richie666 

všechny recenze uživatele

Na tomhle mě nejvíc zaujalo, jak hrůzně to vypadá, když osobnost dětí je silně ovlivněna egem a patáliemi vlastních rodičů. Sépie s velrybou to ukazují opravdu brilantně a možná proto se na tento film dobře dívá; ani v nejmenším rozhodně nenudí. Je vidět, že to není jen blbá a laciná povídačka. Ovšem pokud se zrovna nenacházíte v rozvodovém řízení nebo na pokraji zhroucení partnerského vztahu (nebo těsně po něm), moc vás to nedojme. Mě to nedojalo, a to se tam zrovna nacházím. Takže v tom bych spatřoval to hlavní mínus. Všechno je to takové narychlo. Matka se nasere u tenisu a druhej den už bydlí každý zvlášť. Padlo to tam tak rychle, že jsem ani nestačil pochopit, že o nic jiného už tam v podstatě nepůjde. Takže prostě přes tři nepůjdu, čímž bych však nechtěl říct, že by se mi to nelíbilo. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Vzorový příklad "smart cinema". Podobné indie komedie na začátku 21. století (možná v reakci na destabilizaci tradičních hodnot po 11. září) začali ve velkém točit američtí nezávislí tvůrci. Jako jeden z prvních díky nim zásluhou ocenění v Sundance a pozitivní kritické odezvy prorazil právě Baumbach (který už nicméně natočil tři filmy v 90. letech). Víceméně epizodické vyprávění, jehož tempo odpovídá emociálním pohnutkám hrdinů, ironický odstup od divných, záměrně nesympatických a sexuálně ne(u)spokojených postav, dysfunkční rodinné vztahy, intelektuální hrdinové, kteří vedou rozhovory o Kafkovi a obdivují francouzskou novou vlnu. Humor je zde o něco sušší a provokativnější než ve filmech Woodyho Allena, oproti němuž si Baumbach také více hraje s různými vizuálními paralelami a symboly, takže film, byť natočený ruční 16mm kamerou, vyniká vrstevnatými kompozicemi s vtipnými detaily v zadním plánu. Oceňuji zejména brutální upřímnost scénáře, který režisér údajně napsal podle vzpomínek na vlastní mládí, ale rozhodně nejde o film, který bych si oblíbil a chtěl se k němu vracet. 70% Zajímavé komentáře: Nick Tow, d-fens ()

Galerie (19)

Zajímavosti (7)

  • Příběh je natočen na 16 milimetrový film, převážně ruční kamerou. (Terva)
  • Pink Floyd a jejich Hey You je ve filmu na pozadí slyšet několikrát. (Terva)
  • Noah Baumbach chtěl, aby film režíroval Wes Anderson. Anderson ale přesvědčil Baumbacha, aby se o režii postaral sám. (Cheeker)

Související novinky

Zlaté glóby 2006

Zlaté glóby 2006

18.01.2006

Dne 16. ledna proběhlo v Los Angeles slavnostní udělování cen Hollywoodské zahraniční tiskové asociace, Zlatých glóbů. Podle očekávání letos dominovalo drama o homosexuálních kovbojích Zkrocená hora,… (více)

Zlaté glóby 2006

Zlaté glóby 2006

14.12.2005

16. února 2006 proběhne v Los Angeles 63. ročník slavnostního udělování cen Hollywoodské zahraniční tiskové asociace, Zlatých glóbů. Těm letošním zřejmě bude dominovat (alespoň, co se počtu nominací… (více)

Reklama

Reklama