Reklama

Reklama

Zlatá šedesátá - Série 2 (2015) (série)


František Vláčil (S02E04)

(epizoda)
Česko, 2015, 57 min

Režie:

Martin Šulík

Hrají:

František Vláčil (a.z.)

Obsahy(1)

Samouk a solitér František Vláčil (1924–1999) se k přízvisku „básník českého filmu“ dopracoval ze zcela protichůdných východisek. Zkušenosti sbíral v Československém armádním filmu, kde natočil několik desítek instruktážních a výcvikových snímků. Měl však výrazné výtvarné nadání a studoval dějiny umění a estetiku, což se výrazně podepsalo i na této zadáním účelové tvorbě. Nejhodnotnější snímek Vláčilova raného období Skleněná oblaka (1958) pojednává o letcích, v prvé řadě je však dodnes působivou vizuální poémou s pečlivě komponovanými záběry. Ještě výraznější výtvarnou a poetickou hodnotu má Vláčilův celovečerní debut Holubice (1960), kterým si získal mezinárodní renomé. V následujících letech se Vláčil zaměřil na historické snímky, jež se výrazně odklonily od stále přetrvávající tradice historismu 19. století. Náznaky nového přístupu k žánru nesl již baladický snímek z období baroka Ďáblova past (1961), plným rozvinutím koncepce historické fresky však byla Marketa Lazarová (1967) – v naší kinematografii naprosto ojedinělý snímek, který vznikal několik let. Expresivní a dynamické vizuální pojetí společně s precizní rekonstrukcí raného středověku na hranici experimentální archeologie daly vzniknout dílu, jež čeští kritici po právu ocenili jako nejlepší český film minulého století. Ve středověkých kulisách zůstal Vláčil i u svého dalšího, komornějšího snímku Údolí včel (1967) o sváru mezi touhou po svobodě a asketickou příslušností k řádu a jeho ideologii. Šedesátá léta režisér uzavřel snímkem Adelheid (1969), v němž s existenciální tíživostí vykreslil křehký vztah bývalého důstojníka západní armády s dcerou německého nacisty, rodící se v divokém poválečném pohraničí. Ve svých filmech z této dekády tematizoval svár svobody a fanatismu, jedince a dějin, jehož důsledky zažil pak na vlastní kůži za normalizace. Patřil mezi ty tvůrce, pro něž již na Barrandově nebylo místo a několik let spolupracoval s Krátkým filmem a studiem v Gottwaldově, než se mohl vrátit k celovečerní tvorbě. I po tomto návratu některé z jeho snímků působily na svou dobu značně nekonformně – především mrazivý eastern Stíny horkého léta (1977) a silně osobní snímek zobrazující boj s démonem alkoholismu Hadí jed (1981). (Česká televize)

(více)

Recenze (4)

petikacka 

všechny recenze uživatele

Vždycky jsem věděla, že ho mám ráda, ale že je svým způsobem pro ostatní lidi buď šílená osobnost nebo osobitý šílenec a nebo prostě neuvěřitelný filmový režisér který natočil filmy které zůstanou v dějinách zapsány již navždy. Dokuš byl skvělý a vyvolal ve mě neskutečné emoce i když jsou tam jenom ukázky jeho psychologicko-výtvarných obrazů. A taky je to ukázka jak se dá totalitně zničit vysoce umělecko-lidsko-inteligentňo-křehký člověk...Za mě smutných 100% ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

František Vláčil byl největší osobností československého filmu. Nikdo jiný ho už nikdy nepřekonal a ani nepřekoná. TALENT ve všech uměleckých odvětvích. Chovám k němu absolutní respekt! " Člověk by neměl pracovat, ale TVOŘIT! " ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama