Reklama

Reklama

Václavské náměstí

  • angličtina Wenceslas Square (festivalový název)
Dokumentární / Krátkometrážní
Československo, 1961, 12 min

Scénář:

Václav Táborský

Hrají:

Karel Höger (vypravěč), Olga Schoberová

Obsahy(1)

Dvanáctiminutový dokumentární film z roku 1961 o Václavském náměstí: Obrázek nejznámějšího pražského náměstí z roku 1961 s komentářem Karla Högera. Zajímavý je především tehdejší vzhled Václavského náměstí s tramvajovým provozem uprostřed. (oficiální text distributora)

Recenze (10)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Líbí se mi to, ale nejlepší by podle mě bylo, kdyby to zůstalo úplně bez nějakého doprovodného komentáře, jen ty záběry a nějaká vhodná hudba k tomu. On teda má Höger dobrý hlas snad ke všemu a párkrát mě jeho komentář pobavil, ale většinu času mě spíš rušil. Jinak je to ale asi jediná, byť větší výtka co mám, takže ty slabé 4* nakonec dám. Své kouzlo to má a tehdejší Václavák to zobrazilo dobře. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Tak jsme si tady žili za dnes odsuzovaných komunistů. Byly jsme sebevědomý a zcela soběstačný národ. K těm konzervám, paradoxně dnes to jsou většinou Češi, kdo tahají konzervy do světa, to jsme dopadli že..Cizinci co k nám tehdy přijeli třeba na dovolenou koukali jak si tu žijeme a do jisté míry nám i zaviděli, taky asi přišli na to, že je vše trochu jinak, než jak tehdy asi hlásala západní propaganda o zemích tzv. bývalého východního bloku - sovětských satelitů. A to platí o jakékoliv propagandě dodnes.. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Ohlédnu od filmu samotného, spíše jen takové zamyšlení. 60.léta – v kultuře, v hudbě, umění a filmu nejvíce vzrušující dekáda, kterou tahle republika zažila (ale vlastně to platí pro celou Evropu). Doba probouzejícího bigbítu, toho bezpočtu rockových partiček, doba vzrůstající popularity SEMAFORU Suchého, Šlitra a umělců přidružených okolo, doba skvostných forbín Wericha a Horníčka, doba pukajících ledů v pojímání cenzury, kdy nejeden film (např. ´Bílá paní´ a mnoho jiných) otevřeně šil do stranických móresů a vše vrcholilo oficiálním zrušením cenzury v 68-ém, vzrušující doba invenční „Nové české vlny“ československého filmu, kdy se nedělaly umělecké kompromisy, nástup nové generace skvělých filmařů a 2 Oscary pro čs. kinematografii, doba nástupu probouzející se sexuální revoluce, éra The Beatles a lehké dozvuky hnutí hippies, které jemně rezonovaly i u nás až z dalekého San Francisca....atd., atd. Zkrátka, byla to vzrušující desetiletka, u níž lituji, že jsem jí těsně nezažil……a pak v 68-ém přišli Brežněvovi pohůnci a všechno šlo do prdele…. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Našince jako nostalgika vždy potěší dobové záběry z doby minulé. Ovšem bez vtipného slovního doprovodu Karla Högera by měl ten filmeček jen poloviční účinnost. Högerův hlas je natolik působivý a vemlouvavý, že lehce překrývá i mnohou manipulaci v textu, kdy je ČSSR traktována jako zcela normální země bez vedoucí úlohy Strany a zadrátovanmých hranic. Ta v záhlaví avizovaná Olga Schobnerová se zde jen mihne, ale sluší ji to. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Dnes už prakticky neexistující podoba největšího pražského náměstí, zachyceného očima kameramanů na počátku šedesátých let jako plynulý a plynoucí útržek z běhu času. Čas se za další desetiletí existence Václavského náměstí nemilosrdně vryl i do současného vizuálu, jemuž vévodí odlidštěné a uměle nastavované eldorádo nejdražších módních butiků, obchodů, restaurací a povrchních zábav zahraničního typu. Úlitbou době je tak jedině Högerův komentář, ovšem i ten skrývá zřetelný sarkasmus a nadhled nad daným stavem věci. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (1)

  • Všichni v úvodních titulcích uvedení spolutvůrci filmu nesou křestní jméno Václav (včetně autora celkem 6 Václavů a střihačka Václavka Styblíková). Z nich však pouze autor filmu (námět, scénář, režie) Táborský se skutečně jmenuje Václav, u ostatních jsou pravá jen příjmení. (Adam Bernau)

Reklama

Reklama