poster

Doba měděná (studentský film)

  • anglický

    Copper Age

Dokumentární

Česko, 2010, 52 min

Režie:

Ivo Bystřičan

Kamera:

Jiří Málek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • honajz
    **

    Jak zazní v závěru z úst jednoho z představitelů oné globální firmy - ono záleží, s kým mluvíte, koho zpovídáte. Věřím, že kdyby tvůrci dělali rozhovor s lidmi, kteří práci v těch dolech mají jistou, dozvědí se zase něco jiného. Kdyby natočili o tom, že kousek dál od té rozbité silnice, kterou opravují děti svýma bosýma nohama, je jiná silnice, nová a moderní, nebylo by to asi moc angažované. Celou dobu mi přišlo, že jsem někam manipulován - nevěřte policistovi, ochranka neuměla zkontrolovat videozáznam, u nás to vidíme jinak, oficiální zástupci nás nechtějí pustit... Takové trošku naschvál točení. Představte si, že by přijeli podobně afričtí filmoví studenti natáčet u nás v Temelíně, jak by to asi dopadlo, a celý dokument by vyzněl, jak je nikdo nechtěl pustit dovnitř a ti oficiální představitelé jak tají pravdu o tvrdých podmínkách pracujících v elektrárně. Pravdivěji tedy rozhodně působí podobně laděný dokument, a daleko obsažnější, Pod sluncem tma.(28.12.2014)

  • neoBlast
    ****

    Jelikož se jedná o FAMU dokument, který se svojí padesátiminutovou stopáži v žádném případě neaspiruje na srovnávání s celovečerními snímky, nemám problém, že se příliš do hloubky autoři neponoří. Zambie není jediná země, která je vykořisťována, ani měď určitě není unikátní surovinou takto nelítostně drancovanou, ale toto konkrétní propojení s EIB nás všechny opodál stojící nepříjemně (i když nepřímo) propojuje. Tento znepokojivý pocit je dobře přenesený do filmu a závěr v centrále EIB v Lucemburku je dostatečně výmluvnou tečkou, a přesto skvěle pojatou než by nepřipravený divák čekal. 70 %(26.12.2011)

  • HiddenDragon
    ****

    Tyjo ctu tady komentare a prijde mi, ze nekteri recenzenti musi byt v duchodu, protoze nestihaj cist par titulku (anglicky taky ocividne umi hur nez Zambijci) a nakonec film ani nechapou. Ja to sledoval po celem dni v jednu v noci a valil jsem oci, ze je to studentsky projekt. Investigativni novinarina je osemetna. Zvlast nekde jako je Afrika, nikdy nevite za co vas zavrou (sve by o tom mohli povidat cesti herni vyvojari fotici v Recku!!). Ocenuji tu odvahu i mozna neznalost prostredi, ze do toho vubec sli. Nechapu co je jednostranne, z dokumentu jednoznacne vyplyva, ze stran medenych dolu (s evr. dotaci) neprisla zadna snaha o komunikaci. A film je o tom, jak se ztraci naoko dobre myslene (cili spis tunelarsky promyslene) investice az z Unie. Ne proto, ze by kapitalismus a privatizace byla spatna, ale protoze Afrika neni moderni svet. Je tu jeste vetsi prostor pro korupci a zneuziti moci, protoze obycejni lide si zde pravo nikdy neprosadi. Pokud nekomu prijde v pohode, ze novinarum zakazuji tocit na verejnych mistech, tak by se mel vratit do Ruska a zalezt do mauzolea k Leninovi. Dokument skvele ukazuje, jak Velky bratr dolar...nebo euro...je to vlastne to same (ktery stoji za vsemi temi policisty radoby hajicimi zakon a hlavne politiky) urcuje, co svet smi vedet o tom, co se deje s investicemi. Film se snazi poukazat, ze v zemich jako je Zambie proste musi byt nejaka regulace, protoze jinak jak rika ten mistni cerny ekonom, zadelavaji si na prevrat. A to je Zambie jeste zapadniho razeni (anglictina bezna) a relativne klidna. Ale pokud neexistuje pro ty lidi elementarni zivotni uroven a jeste aby se bali cokoliv rict cizinci, o tom jak ziji...kde to jsme. Za Stalina? Dokonce jim vadilo ze toci v kostele... A jestlize kravatak placeny z evropskych penez pak dokonce zakazuje tocit v atriu banky rozhovor s tisk. mluvcim...to je fakt ironie. Presne jako kauza Nagyova-Necasova resp. Rath...neni zadne osobni soukromi statniho urednika, co se tyce platu nebo penez, ktere mu jdou rukama...to je hloupost nejvyssiho kalibru. Statni instituce musi byt pruhledna jak sklo. Pokud neni, zijem v Zambii i my...(24.10.2013)

  • Radko
    ****

    Rozhovory s bývalými zamestnancami zambijských medených baní, s ľuďmi pracujúcimi načierno. Spojená snaha štátnej polície aj ozbrojenej firemnej ochranky vytlačiť novinárov z miest, kde sa ťaží, kde môžu zachytiť skutočnú úroveň ochrany zdravia otrokov. Kde sa kritizuje firemná zamestnanecká politika - zisk z ťažby medi ide do sídla firiem, nie do Zambie. Tam získajú miestni len žobrácky plat. Na konci ružovolíci manažéri Európskej investičnej banky. Vycvičení v stratégiách komunikácie. Odbijú celý dokument ako nevyvážené posolstvo. Odkážu na nejakú štúdiu, že podľa nej sa ľuďom v Afrike dnes vedie oveľa lepšie než v 80. rokoch. V zásade je to celé o tomto: Jedna z oficiálnych inštitúcií Európskej únie - Európska investičná banka - podporuje projekty smerujúce k hospodárskemu rastu, zvyšovaniu zamestnanosti a riešeniu klimatických problémov. Háji pritom hodnoty Európskej únie. Podpora korporácií ťažiacich v Afrike meď, no so sídlom inde (Kanada) ukazuje aké sú skutočné hodnoty Európskej únie. Otroctvo podriadených. Pomoc veľkokapitálu. Odstránenie sociálnych výhod zamestnaných aj nezamestnaných. Odstránenie zdravotnej pomoci nezamestnaným. Ochrana životného prostredia podporovaná Európu ale geograficky mimo Európy sa rovná v skutočnosti takmer absolútnej nule. Čo najmenšia informovanosť novinárov. Manipulácia slovnými frázami.(3.11.2015)

  • Slarque
    ***

    Ani nepřekvapí, že za filmem stojí kromě režiséra i jeho kolega Martin Mareček, jehož Zdroj je tematicky podobně zaměřený, jen je výrazně dotaženější. Tohle je výlet do Zambie za natáčením měděných dolů, což je ovšem zřejmě to jediné, co se tam natáčet nesmí. Ale i tak to svou výpovědní hodnotu má, ať si manažeři EIB tvrdí, co chtějí.(9.7.2012)

  • - Dvoučlenný štáb v rámci natáčení proniká do domácnosti bývalého odboráře, který mu poskytuje útočiště před všímavou policií, která dokumentaristy pečlivě monitoruje, či mezi ilegální horníky, kteří bez veškeré techniky na vlastní pěst dotěžují zbytky rudy v dole, který již důlní korporace uzavřela. Natáčení bylo riskantní, proběhlo totiž necelý týden poté, co v dole střílela po hornících bezpečností agentura a několik jich vážně zranila. (Zdroj: Artcam)

  • - Film se však kvůli neustálému zatýkání policií či přerušování bedlivými občany mění v nevytěžitelnou reportáž. Doba měděná není odtrženým cestopisem či drastickou zkazkou o utrpení. Namísto toho zkoumá, jaký vliv mají na vzdálenou Zambii evropské peníze. V rozvojových půjčkách se sem vlévají finanční zdroje evropských daňových poplatníků skrze instituce EU, jíž je i Evropská investiční banka. „Film nepostuluje privatizaci jako zlo, ale přináší bohatý materiál k zamyšlení, jak má privatizace vypadat, aby lidem přinesla užitek,“ sdělil Petr Hlobil z CEE Bankwatch Network, která film koprodukovala. (Zdroj: Artcam)

  • - Český dokumentární štáb se vydal do Zambie na tři týdny, aby prozkoumal situaci v regionu Copperbelt – těžařské oblasti v jedné z nejchudších zemí světa. Takzvaný africký socialismus, který zde nastal po osvobození od Velké Británie, skončil na počátku devadesátých let. Tehdy došlo k privatizaci jediného podstatného vývozního artiklu Zambie – mědi, z jejíhož prodeje stát financoval veřejné služby. Doly koupily západní korporace a život v Zambii se výrazně proměnil. (Zdroj: Artcam)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace