Reklama

Reklama

Restaurátor

(festivalový název)
  • Izrael Boker Tov Adon Fidelman (více)

Obsahy(1)

Když zemře dlouholetý obchodní partner, ocitne se restaurátorská dílna, kterou s ním spravoval Yaakov Fidelman, na pokraji krachu. Fidelmanův syn, s nímž otec nemá dobrý vztah, by ale raději dílnu zavřel. „Bez Malamuda jsi nikdo,“ říkají mu lidé okolo. Záblesk naděje poskytne učedník Anton, když v zapadlém koutě dílny najde staré piano, které by se po opravě mohlo prodat za velké peníze. Podaří se panu Fidelmanovi nastolit klid ve vlastní rodině i ve svém vlastním nitru? Tlumený snímek nenásilně vystihuje pocity smutku, zoufalství i nutkavou potřebu nevzdávat se. Své hrdiny sleduje z intimní blízkosti a snaží se najít pochopení pro jejich rozdílné pohnutky. Postavy zde stojí před mnoha rozhodnutími, která zásadně ovlivní životy nejen jich samotných, ale i jejich blízkých, a o to déle trvá, než se hrdinové rozhodnou pro cestu, již považují za nejlepší. Nové začátky jsou těžké, zvlášť v pokročilém věku. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (17)

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Z osobního, zaujatého pohledu zatím nejlepší film letošního festivalu v Karlových Varech. Tvůrcům se totiž nedá upřít jedna vlastnost a to smysl pro detaily. Detaily, které vám při sledování možná uniknou, podvědomě ale vytvářejí velmi lidské, celistvé a komplexní dílo. Takové detaily, jako že role učedníka představuje v pro hlavního hrdinu cizího člověka, tudíž ani divák o jeho postavě mnoho neví a její představitel (byť to běžný Čech nepostřehne) ještě mluví v hebrejštině s ruským přízvukem. Takové detaily, jako že se film drží jakéhosi 'staromilství' ve všech směrech; není to jen o tom, že hlavní hrdina restauruje starý nábytek a sám není zrovna nejmladší, ona láska k dobám dřívějším se projevuje i v konzervativním, ale nesmírně poutavém obrazu a v pomalém plynutí děje zdůrazněném faktem, že kamera často běží ještě několik vteřin poté, co záběr de facto skončil. (Nutno však dodat, že mě Restaurátor i přesto, že jsem za poslední dva dny spala asi osm hodin a že novinářská projekce byla od půl deváté ráno, ani v jeden moment nenudil.) Na závěr už zmíním jen krásnou hudbu, která mi dvakrát připomněla soundtrack k Single Manovi, a velmi sympatický konec, který člověku vychovaném na běžných (západních a komerčních) filmech uděluje ránu do tváře. Ne proto, že by byl tragický nebo naopak přehnaně šťastný, prostě jen proto, že je nesmírně realistický a uvěřitelný. Nedůležitá poznámka na závěr: Sasson Gabai je sympaťák nejen ve filmu, ale i jako člověk. [MFF Karlovy Vary 2011] ()

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Co vše může změnit smrt jediného člověka. Nastává zkouška rodinných vztahů, rozpor generací, peripetie v práci a bláznivá honička za jedním pianem se rozjíždí naplno, drama protkané izraelským nadhledem na každodenní stereotyp chvílemi trochu zkouší naše nervy, mile však překvapí neotřelý konec. ()

bassator

všechny recenze uživatele

46th KVIFF 2011 - OFFICIAL SELECTION - COMPETITION - Soutěžní sekce (Boker Tov, Adon Fidelman / RESTORATION / Restaurátor) ()

jhrasko 

všechny recenze uživatele

Príliš mnoho slákov, málo duše, príliš motívov, málo života. Podchvíľou gýč ako poleno. Sasson Gabai každopádne za plných 5. ()

Folpa 

všechny recenze uživatele

Tak upřímně se přiznám, že když jsem viděl, že to natočili v Izraelu, tak jsem čekal nějakou hrůzu, hlavně ve smyslu toho, že v každém záběru uvidím ortodoxní židy s jarmulkami apod. To se naštěstí nekonalo a film se mi celkem líbil i když bych několik výhrad měl. To že vyhrál cenu za nejlepší film na MFF z části chápu ale já bych volil jinak... ()

RasputincZ 

všechny recenze uživatele

Velmi slušné izraelské drama, které stojí především na minimalistickém herectví herce Gabaie. Všechny postavy fungují dobře, příběh zasazený do staré části Tel Avivu má zvláštní až melancholickou atmosféru. Jen jsem postrádal hlubší vykreslení postavy nádeníka Antona. To, že soupeřil s Fidelmanovým synem o jeho manželku, mi bylo jasné, ale zajímala mě spíš jeho minulost, proč prchal před zámožnou rodinou atd. [MFF KV 2011] ()

befelemepsvz 

všechny recenze uživatele

46. MFFKV - všechny moje kamarády to zasáhlo, ale mně jedinýho to nějak minulo, nevím, nějak sem se do toho asi nedokázal vcítit ()

marvan 

všechny recenze uživatele

Restaurátor funguje jen díky uzavřenosti do svého fiktivního uměleckého světa. Je to realita vymyšlená od psacího stolu, bez opravdového vztahu ke světu běžného smrtelníka. ()

Brylin 

všechny recenze uživatele

Velmi civilní a laskavý film. Byl jsem moc zvědav, jak může vypadat izraelský snímek, který se nezabývá politikou a vztahy s okolními arabskými zeměmi. Po skončení musím říci, že jsem byl nadmíru příjemně překvapen a dílo Yossiho Madmoniho se spolu se dvěma německými filmy (Lollipop Monster a Neviditelná) zařadilo k mým favoritům na vítězství v hlavní soutěži MFF KV 2011. Základem je zajímavý příběh, který pracuje hlavně s charaktery hlavních postav, precizní režie a výborné herecké výkony trojice Sasson Gabai, Henry David a Sarah Adler, ze které vyzařuje fluidum zvláštní přitažlivosti. A nádherná kamera a světlo dávají snímku podmanivé kouzlo a přátelskou, rodinnou atmosféru. Čtyři a půl hvězdy. ()

msn 

všechny recenze uživatele

Komorní drama z prostředí drobné restaurátorské dílny. Krásná práce se dřevem, uklidňující pomalé tempo, příjemný obraz (laděný do tmavších tónů) a hudba. V této atmosféře se odehrává konflikt otce a syna, finanční potíže, odhalování minulosti, hledání sama sebe a láska, která se úplně nehodí ... Aneb mnoho drobných, dobře známých, zato ale závážných problémů. Vše je zasazeno do prostředí země Izraele, které s tímto výborně kontrastuje (aniž by bylo v tomto konkrétním snímku jakkoli detailněji vykresleno). Zda se jedná o film, který si zaslouží první místo KVIFF 2011 nevím. Rozhodně se ale jedná o lepší kousek viděný na tomto festivalu a mohu ho vřele doporučit. Ze všeho nejlepší je na filmu bezesporu scénář. ()

kostej_ 

všechny recenze uživatele

Film naprosto o ničem, bez pointy, bez pořádného rozvití děje, s černobílým viděním světa. Levnější gesto než závěrečný prodej piána jsem už dlouho neviděl (při němž zřejmě publikum mělo na hlavního hrdinu volat "neprodávej to, je to přece tak drahé"!). Ale vyhrálo to nejlepší scénář na sundance, tak tomu tu cenu holt dát museli. Zástupce programového oddělení to neopomněl před vlastní projekcí zmínit, stejně jako jak je programové oddělení festivalu z toho filmu unešené... ()

katululum 

všechny recenze uživatele

(Zhlédnuto na 46. MFF KV) Nádherně natočený snímek, který mému esteticky náročnému oku velmi lahodil. Skvělá kamera, úžasné světlo…a ten příběh kolem? Na tom už tak nezáleželo. Byla jsem očarovaná. ()

tombender 

všechny recenze uživatele

Velmi pěkné komorní drama o komplikovaném vztahu otce a syna a jednom starém piánu. Pointa filmu mne příjemně překvapila, protože zde byla spousta možností, jak sklouznout k Hollywoodu. ()

Rok0s

všechny recenze uživatele

A teďka se po filmovém festivalu v KV změní hodnocení filmu ze 72% na 90%+, jelikož si místní "kritici" uvědomí, jak je ten film vlastně znamenitý a absolutně geniální..(07/2011) ()

Související novinky

Hřebejk v Hlavní soutěži 48. MFF Karlovy Vary

Hřebejk v Hlavní soutěži 48. MFF Karlovy Vary

12.06.2013

Do hlavní festivalové sekce čítající sedm světových a sedm mezinárodních premiér se s novými snímky vrací šest režisérů, z nichž dva si v nedávné minulosti z Karlových Varů odnesli Křišťálové glóby… (více)

Reklama

Reklama