poster

Mediterranea

  • Francie

    Mediterranea

  • Německo

    Mediterranea - Refugees welcome?

  • Německo

    Mediterranea

  • Slovensko

    Mediterranea

    (festivalový název)

Drama

Itálie / Francie / USA / Německo / Katar, 2015, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Aljak
    ****

    Filmy z takéhoto prostredia a s témou utečencov si pozriem veľmi rád. Hlavne, keď je táto téma čoraz viac napätá a na základe niekoľkých negatívnych udalostí ľudia zvyknú hádzať migrantov do jedného vreca. Ono to zas neni až také jednosmerné a už vôbec nie jednoduché. Vo filme bol ten prológ v podobe priebehu migrácie do Európy veľmi stručný, a potom už pekne priamo k veci - a síce snaha o integráciu, ktorá býva pre každého migranta snáď tou najťažšou fázou celého procesu. Film pôsobil naozaj relatívne objektívne, keďže týchto utečencov neprezentoval až tak jednostranne - niektorí boli vykreslení snaživí, iní leniví, niektorí zas vypočítaví, a ďalší zas so sklonom k trestnej činnosti ako je napr. kradnutie. Takže mnohostranné spektrum. Avšak keď príde na lámanie chleba a prídu na rad predsudky, tak nikoho netrápi kto je aký, však tu máme predsa globalizáciu a kolektívnu vinu. Bohužiaľ, presne takto to funguje...(7.1.2017)

  • Matty
    ***

    Ve snaze nabídnout zkušenost uprchlíka z první ruky je film relativně úspěšný díky zúžení vyprávěcí perspektivy na protagonistu (což vedle hlediskových záběrů a spontánně reagující kamery prozrazuje malá hloubka ostrosti). Zásluhou střídání lokací a nápadité práce se zvukem (resp. tichem) má film navíc poměrně svižné tempo a vyrovnaný rytmus. Omezený přísun informací a snaha o diváckou vstřícnost si ovšem vybírají svou daň v podobě řady zjednodušení, neoriginality a absence širšího kontextu, jenž při tematizaci migrace v dnešní době považuji za stěžejní. Přes závěrečný výbuch násilí (připomínající závěr Jednej správně od Spikea Leeho), které je ovšem vzápětí relativizováno ještě brutálnějším násilím druhé strany (podobným překrýváním jednoho zla zlem horším předchozího jsou ospravedlňovány také ostatní prohřešky uprchlíků), jde o jednostranný a černobílý pohled, s postavami v jádru buď dobrými, nebo špatnými. Na jednu stranu nesmírně důležitý film, který útržkovité zprávy z médií přetavuje do uceleného a vtahujícího příběhu, by tak pro své nápadné manipulování divákem a ponechání minimálního prostoru pro diskuzi mohl mít přesně opačný efekt, než tvůrci zamýšleli. 60%(18.12.2015)

  • Anderton
    ***

    Prvá štvrtina maximálne vťahujúca, tá posledná absolútne gradujúca a potom hodina medzi tým, ktorá je mdlá. Carpignano sa totiž sústredí na vzťahy vnútri komunity, ku konfliktom prichádza až ku koncu a tak je istý zvrat vo filme podľa mňa nedostatočne pripravený. Naturalistickí herci sú vynikajúci, akoby hrali svoje vlastné osudy a jednoznačným cieľom filmu je vzbudiť sústrasť so situáciou utečencov. Spomeňte si nabudúce pri ceste autom do práce v zápche na úvodnú cestu z Lýbie do Talianska v malom gumennom člne. A že to, čo zažíva v súčasnosti Paríž, majú títo ľudia roky na dennom poriadku. Bohužiaľ som už alergický na ručnú kameru, kráčajúcu za postavou, ktorá je vo veľkom využívaná niekedy od Wrestlera a súčasní kameramani si asi myslia, že je to stále neopozerané a artové. 70%(15.11.2015)

  • Slarque
    ***

    Trochu jsem se bál, že uvidím jen stále stejné situace, protože uprchlická krize už nějaký ten rok trvá, a tohle rozhodně není první film na dané téma. Nakonec se autoři sice dostali o něco dál, než ve filmech, kde dosažení evropského ráje je happy-endem. Film sice připouští některé problémy, které do Evropy s uprchlíky dorazily, ale nezapomene je při tom omlouvat. Přitom na cestu z Burkiny Faso do Itálie evidentně měli dost peněz, v čemž se autor také nijak nerýpe. Prostě jeden z těch filmů, na které se teď v EU snadno získávají granty...(21.3.2016)

  • Malarkey
    *****

    50. KVIFF - Zaručeně nejlepší film, který jsem na celém filmovém festivalu viděl. Mediterranea se snaží opravdu hodně objektivně vyprávět aktuálně sakra zajímavé téma uprchlíků, kteří z rodné Afriky utíkají za lepším do Evropy. Odvypráví nám to z pohledu dvou postav, čímž podpoří onu objektivnost. První - Ayiva - se snaží fungovat a dělat všecko pro to, aby se přiblížil lepšímu světu. Abas - jeho přítel - se pro změnu utápí v nekonečné depresi z nepochopení, pro něj, jiného světa. Ten je tam ale v podstatě jako doplněk. Příběh si ve filmu vybojoval hlavně Ayiva a o něm tento film vlastně i je. A nejlepší na tom všem je, že celý ten jeho příběh vypráví od počátku, až do samotného konce. Od cesty z Afriky až po příjezd do Itálie. A podstatný kus v Itálii. Pakliže někdo přejde místy dokumentárně mířenou kameru (především ve vypjatých scénách), tak musí být maximálně spokojen. Nepopírám, že pátou hvězdičku jsem dal i za to, jak režisér po promítání zakončil tento příběh s tím, že je na základě reálného příběhu jednoho imigranta, o kterém se také chvíli rozpovídal.(5.7.2015)

  • - Filmovalo sa na juhu Talianska a taktiež v Maroku. (MikaelSVK)

  • - Chlapec, který v závěru filmu krade lahve s vínem, ve skutečnosti ukradl auto režiséra Jonase Carpignana.  Ve chvíli, kdy mu ho sám vrátil, si Carpignano usmyslel, že chlapce do zlodějské scény obsadí i ve filmu. (Mr.curry)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace