Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mimořádně aktuální a poučný snímek mapuje strastiplný boj afrických imigrantů, kteří vzdorují smrti a riskují všechno ve snaze začít nový život v Evropě. Ayiva a Abas jsou blízcí přátelé ze státu Burkina Faso, odhodlaní dostat se do Itálie, kde si chtějí najít práci a nový domov pro své rodiny. Ale ani poté, co se oběma mužům podaří přežít strastiplnou cestu - pouštní bandity, nebezpečnou plavbu přes moře a zatčení - je nic nemůže připravit na nepřátelství a násilí, které na ně v Evropě čeká. Realisticky natočený film vypráví poutavý příběh o přežití a vtáhne diváky do samého srdce humanitární krize, která pro příliš mnoho lidí představuje každodenní realitu. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (20)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Dočetl jsem se, že film je téměř výhradně obsazen samými neherci, že je založen na skutečném příběhu jednoho uprchlíka (a režisér na něm pracoval 5 let) a že jeho hlavním cílem je vzbudit soucit se situací utečenců. K tomu se vážou mé tři hlavní poznámky k filmu. Jeho technické zpracování se mi líbilo (např. scény na moři jsou strašně působivé - je to vyloženě peklo) a z kamery jsem byl nadšený (nesdílím tedy výtky k ruční kameře Wyatta Garfielda, které zazněly od některých diváků). Na to, že se jedná o celovečerní režijní debut, je to až nečekaně zdařilý film - Jonas Carpignano je rozhodně velký talent. Povětšinou dramatický děj je příjemně odlehčen humorem - ten do filmu vnáší postava malého italského chlapce, který se navzdory nízkému věku projevuje jako zkušený obchodník, který s africkými imigranty kšeftuje s dokonale vypěstovaným rejstříkem gest dospělého kriminálníka (včetně nezbytné cigarety v koutku úst). Herecké výkony těžko hodnotit, když to byli vlastně neherci – místy jsem z „herectví“ některých z nich sice měl trochu rozpačité pocity, ale společně určitě nechali vzniknout hodně silnému a neobyčejně autenticky působícímu filmu, který si razí nekompromisní cestu do divákova srdce. Čímž chci říct, že na mě film hodně zapůsobil a podařilo se mu přesně to, co bylo jeho záměrem – vyloženě mnou otřásl a roztrhal na cucky: za mě velký divácký zážitek a velké emoce. Film má podle mě díky svému navýsost aktuálnímu tématu velkou šanci přilákat do kin diváky, i když spíše z řad "sluníčkářů" - zarytí odpůrci imigrace budou pravděpodobně film ignorovat jako tendenční agitku, která má za cíl vykreslit utečence výhradně v pozitivním světle (přitom to není pravda - hlavní postava například v jedné scéně ukradne ve vlaku zavazadlo, Afričani v závěru rozbíjejí auta v ulicích, apod.) - určitě je to film pro inteligentní diváky s otevřenou hlavou, kteří ho dokážou vnímat bez předsudků a kteří jsou schopní docenit jeho výjimečné filmařské kvality. Velmi bych filmu přál uvedení do české distribuce. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Prvá štvrtina maximálne vťahujúca, tá posledná absolútne gradujúca a potom hodina medzi tým, ktorá je mdlá. Carpignano sa totiž sústredí na vzťahy vnútri komunity, ku konfliktom prichádza až ku koncu a tak je istý zvrat vo filme podľa mňa nedostatočne pripravený. Naturalistickí herci sú vynikajúci, akoby hrali svoje vlastné osudy a jednoznačným cieľom filmu je vzbudiť sústrasť so situáciou utečencov. Spomeňte si nabudúce pri ceste autom do práce v zápche na úvodnú cestu z Lýbie do Talianska v malom gumennom člne. A že to, čo zažíva v súčasnosti Paríž, majú títo ľudia roky na dennom poriadku. Bohužiaľ som už alergický na ručnú kameru, kráčajúcu za postavou, ktorá je vo veľkom využívaná niekedy od Wrestlera a súčasní kameramani si asi myslia, že je to stále neopozerané a artové. 70% ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Nezaujatý pohled na imigraci do Evropy. 1) Spoiler. Film ukazuje dva africké ekonomické imigranty. Jsou ochotni se přizpůsobit, chtějí poctivě žít a pracovat. Těm lze pomoci tak, že vytvoříme (my = vyspělý svět) v Africe nové pracovní příležitosti pomocí vhodně směrovaných investic._____ 2) Hlavní problém je v nepřizpůsobivých imigrantech, kteří vyžadují, abychom jejich zvyklosti tolerovali, i když jdou proti našim zvyklostem, protože tak jim velí víra._____ 3) Další velkou skupinu tvoří nevzdělaní bláhovci, kteří se zmateni propagandou domnívají, že v Evropě je čekají životní podmínky, jaké znají z amerických filmů a jaké jim slibují převaděčské gangy._____ 4) Ať už patří imigranti do kterékoli z uvedených skupin, řešení je jediné. Nepustit je na evropské území. Vytvořit kontrolní stanoviště v severní Africe i jinde, kde bude potřeba. Přimět příslušné státy, aby souhlasily s navracením uprchlíků. Důslednou blokádou zabránit převozu imigrantů přes moře._____ 5) Bohužel k takovým krokům zatím Evropská unie nedospěla. Očividně nám do bot neteče, jen podrážky trochu prosakují._____ 6) 31letý fešácký scénárista a režisér Newyorčan Jonas Carpignano získal za svůj první celovečerní hraný film řadu ocenění. Syn italského otce a africké matky žije a pracuje v Itálii._____ 7) Zajímavý koment: Vančura*****, +sfinx+*. ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Filmy z takéhoto prostredia a s témou utečencov si pozriem veľmi rád. Hlavne, keď je táto téma čoraz viac napätá a na základe niekoľkých negatívnych udalostí ľudia zvyknú hádzať migrantov do jedného vreca. Ono to zas neni až také jednosmerné a už vôbec nie jednoduché. Vo filme bol ten prológ v podobe priebehu migrácie do Európy veľmi stručný, a potom už pekne priamo k veci - a síce snaha o integráciu, ktorá býva pre každého migranta snáď tou najťažšou fázou celého procesu. Film pôsobil naozaj relatívne objektívne, keďže týchto utečencov neprezentoval až tak jednostranne - niektorí boli vykreslení snaživí, iní leniví, niektorí zas vypočítaví, a ďalší zas so sklonom k trestnej činnosti ako je napr. kradnutie. Takže mnohostranné spektrum. Avšak keď príde na lámanie chleba a prídu na rad predsudky, tak nikoho netrápi kto je aký, však tu máme predsa globalizáciu a kolektívnu vinu. Bohužiaľ, presne takto to funguje... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Ve snaze nabídnout zkušenost uprchlíka z první ruky je film relativně úspěšný díky zúžení vyprávěcí perspektivy na protagonistu (což vedle hlediskových záběrů a spontánně reagující kamery prozrazuje malá hloubka ostrosti). Zásluhou střídání lokací a nápadité práce se zvukem (resp. tichem) má film navíc poměrně svižné tempo a vyrovnaný rytmus. Omezený přísun informací a snaha o diváckou vstřícnost si ovšem vybírají svou daň v podobě řady zjednodušení, neoriginality a absence širšího kontextu, jenž při tematizaci migrace v dnešní době považuji za stěžejní. Přes závěrečný výbuch násilí (připomínající závěr Jednej správně od Spikea Leeho), které je ovšem vzápětí relativizováno ještě brutálnějším násilím druhé strany (podobným překrýváním jednoho zla zlem horším předchozího jsou ospravedlňovány také ostatní prohřešky uprchlíků), jde o jednostranný a černobílý pohled, s postavami v jádru buď dobrými, nebo špatnými. Na jednu stranu nesmírně důležitý film, který útržkovité zprávy z médií přetavuje do uceleného a vtahujícího příběhu, by tak pro své nápadné manipulování divákem a ponechání minimálního prostoru pro diskuzi mohl mít přesně opačný efekt, než tvůrci zamýšleli. 60% ()

Galerie (15)

Zajímavosti (2)

  • Chlapec, který v závěru filmu krade lahve s vínem, ve skutečnosti ukradl auto režiséra Jonase Carpignana.  Ve chvíli, kdy mu ho sám vrátil, si Carpignano usmyslel, že chlapce do zlodějské scény obsadí i ve filmu. (Mr.curry)
  • Filmovalo sa na juhu Talianska a taktiež v Maroku. (MikaelSVK)

Reklama

Reklama