poster

Vábení města (TV film)

  • Česko

    Pokušení velkoměsta

  • Česko

    Zrození nákupní horečky

  • Česko

    U štěstí dam: Vynález obchodního domu

    (festivalový název)
  • Francie

    Seduction in the City

  • Francie

    Au bonheur des dames, l'invention du grand magasin

  • Francie

    La naissance des Grands magasins

  • Slovensko

    Zrod obchodných domov

Dokumentární

Francie, 2010, 2x52 min (SE: 52 min, Alternativní: 90 min)

Režie:

Sally Aitken
  • marcel.demo
    ****

    Homo konzumensis jest novým druhem člověka. V tomto dokumentu je v krátkosti zachycen proces vzniku fenoménu módy, obchodních domů a přeneseně i středních tříd. Povinně promítat na základních školách, aby si děti uvědomily, že člověk se nerodí jako konzument, nýbrž je k tomu programován(rozuměj vychováván) společností pomocí vnucování hodnot a cílů. Díky obratné kafkovské manipulaci se posléze stává pouhým lidským zdrojem. "Nepotřebujeme uspokojovat naše touhy, potřebujeme však stále nové a nové!!"(20.12.2013)

  • Moiseiwitsch
    *****

    Pěkný dokument. Mám pouze jednu výhradu. Napoleonovy bourací akce a výstavby bulvárů byly důležité nejen kvůli bezpečnosti Napoleona před "plebsem." Jednalo se o úpravy, které byly v té době běžné v řadě míst Evropy. Čistší a vzdušnější široké ulice - dláždění atp. Důvodem byla také hygiena, doprava - v úzkých uličkách asi tramvaje nepojedou a kočáry také ne. Snad jsou v dokumentu vylíčeny počátky konzumní společnosti (ovšem pouze zárodky). Otázkou je, jak široká byla střední společenská vrstva, která si toto mohla dovolit... Jistě byla v Anglii či Francii větší než např. v Rusku, ale i tak se jednalo o daleko menší % podíl společnosti než dnes.(6.3.2014)

  • Madsbender
    ****

    Vitajte vo svete luxusných obchodov, spotrebného tovaru, ktorý ide na dračku ako nič iné, a megapopulárnych obchodných domov, ktoré vás nemilosrdne vtiahnu do konzumného kolobehu života. "Nakupujem, teda som." Sonda do nepopulárnych, podliezavých obchodných praktík, zneužívania detí a rodičov, nákupných akcií a ďalších taktických stratégií na pritiahnutie zákazníkov, ktoré nás prenasledujú na každom kroku. Vidieť znamená v tomto prípade vedieť.(12.1.2014)

  • Tayen
    ****

    A to že obchoďáky nejsou důležité. Zajímavá sonda do minulosti, která není až tak dávná. 19. století - obchodní domy pomohly sufražetkám, lidem uvolnit sešněrovanost a přidat jeden svátek známý jako Den matek. U nás obchodní domy většinou známe jako nehezké krabice, a tak je výlet do luxusních skleněných paláců ve větších metropolích západního světa příjemným zážitkem. Jenže, není všechno zlato, co se třpytí a každá mince má dvě strany. Na to upozorňuje i dokument pomocí čtyř ženských postav, která ve světě obchodních domů nese jiné vlastnosti a má svůj přístup.(20.5.2014)

  • Autogram
    ***

    Ako nákupný antimaniak som mal z tohto dokumentu obavy, ale spracovanie je príjemné, nápadité, obsahuje hrané pasáže akože z minulosti a informácie sú zaujímavé. Len sa mi zdá, že sa často cielene skresľujú, až to je občas smiešne, ako obchodné domy môžu za všetky spoločenské zmeny 19. storočia. Takmer zabezpečili aj volebné právo ženám a nakupovanie podľa dokumentu urobilo zo žien slobodného človeka a umožnilo im ovládnuť svet... To už som váhal, čo všetko sa ešte "dozviem", a pochopil som, že francúzi vedia byť vtipní aj v dokumentoch, ktoré tým pádom netreba brať celkom vážne.(2.2.2016)