poster

Mizející vlny

  • Česko

    Aurora

    (festivalový název)
  • Litva

    Aurora

  • Francie

    Vanishing Waves

  • Slovensko

    Miznúce vlny

  • Austrálie

    Vanishing Waves

  • Kanada

    Vanishing Waves

  • USA

    Vanishing Waves

  • Velká Británie

    Vanishing Waves

Thriller / Romantický / Sci-Fi

Litva / Francie / Belgie, 2012, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • ancientone
    **

    Muž sa má dostať do mysle ženy v kóme a navrátiť jej vedomie. Namiesto toho sa postupne zapletá do jej sexuálnych túžob a fantázií. Slovami distribučných textov – metafora na prepájanie mysli a technológií, túžbe po spojení sa. Litovská snímka Aurora na prvý pohľad ponúka veľmi zaujímavý obsah, spájajúci sci-fi a romancu podobným spôsobom ako Eternal sunshine of spotless mind - románik odohrávajúci sa v mysliach protagonistov (Aurora sa snaží tváriť vážnejšie a pochmúrnejšie, jej priority sa pohybujú o kúsok inde, preto obe snímky nebudem v nasledujúcom texte zbytočne zrovnávať ), ktorý môže na prvý pohľad (dojem) vyzerať ako veľmi príťažlivé uchopenie témy rozpadu vzťahov..................... Aké je teda pochmúrne preniknutie do vášní ženy, túžby po spojení sa v stave kómy a následných rozpadov? – povrchné. Aurora sa celé dve dve hodiny sledovania dvojice (výborne hrajúcich) hlavných aktérov kĺže na syntetickom povrchu sna pretekajúceho pátosom a scénami ako odpozeranými od Triera alebo (skľudneného) G. Noého, dofarbuje sa nevýraznou hudobnou zložkou, film sa vyžíva v gradácii preexponovaných romanticko- snových scén plastového charakteru, ktoré ostro narážajú na pasáže z laboratória a bdelého sveta, postrádajúce akúkoľvek atmosféru alebo zaujímavosť obsahu či formy. Obe zložky navzájom reagujú disonantne, zbytočne pritláčajú na hranici kontrastu medzi citom a rozumom...................... Snímka ako celok dopláca na svoju nedotiahnutosť, a ak dotiahnutou byť začne - pohne sa do zaujímavých scén, tak divák zistí, že „toto už niekde videl“- korešponduje s už vyššie spomenutým (napr.) Trierom....................... Na tému sexu vo filme vyobrazenom a pomerne bohato obsiahnutom – režisérka sa snaží scény opäť zaujímavo zabaliť a podať sugestívnym štýlom, úspešne využíva interiéry a kameru, menej vydarené sú ostatné faktory, scény znova dopadajú umelo, často krát vyslovene samoúčelne (čo platí hlavne v spojitosti s explicitnými bizarnosťami), tak ako celý konflikt medzi rozumom a citom vo filme bohato obsiahnutý. Naozaj štýlové korčuľovanie sa po hladine.................... Aurora si veľa zakladá na vizuálnej stránke, čo najpôsobivejšom vyobrazení fikcie, jej snaha uspieva v psychedelických obrazcoch a architektonických kreáciách, inak sa pohybuje niekde na prvej polke cesty k úspešnému dosiahnutiu svojho hlbokého cieľa. Pôsobivosť fikcie vedie až do prehnaných úrovní stvárnenia, najnegatívnejšie sa prejavuje v zbytočnom miešaní sexuality a násilia. ...................... Snímke ide perfektne držanie diváka v neistote, v ambivalentných dojmoch počas sledovania. Vznikol guláš chladnej sci-fi mechaniky a farebne rozpitej erotomechanickej romancie, tváriacej sa vyspelejšie, než v skutočnosti je. Aurora znie v podobe finálneho produktu, napriek na prvý pohľad zaujímavému námetu, nepotrebne, prvoplánovo.(16.7.2013)

  • Caym
    ****

    Sevřené, agresivní, znepokojivé. Kristina Buozyte se vydává krajinou věčného hluku, neuronů a doslova lucidního snění. Postava Lukase se noří do života jiné osoby, do jejího příběhu i prožitků. Snaha nadechnout se pod vodou ústí v propletenec silně pocitových, vnímavých obrazů pracujících se zvuky a s neklidem, se světlem, s lidským tělem a s prostorem. Kousek z Věčného svitu neposkvrněné mysli, Matrixu, kousek z Minority report, jenom mnohem otevřenější, co se sexuálních scén týče, mnohem poetičtější (ač to slovo nesnáším), méně hravé, ale zato více kousavé. Jediným problémem tak zůstává přehnaně dlouhá stopáž, která snímku spíš ubližuje, než co jiného, a slabší příběh násilně ukončený předvídatelným závěrem (aneb i bez něj by to člověk pochopil).(5.7.2012)

  • Sandiego
    *

    Zatím suverénně nejhorší zážitek z Varů. Po filmařské stránce jde o pozoruhodné dílo, hlavně na poměry miniaturní kinematografie jako Litva, ale co nadělat, když mě všechno ohledně obsahu naprosto znechutilo. Výchozí nápad není špatný, ale jeho pojetí jej dokonale zabíjí. Cesta do mysli ženy v komatu se mění v samoúčelnou přehlídku toho, jakými způsoby lze obrátit žaludek naruby. Nekonečný proud úchylných obrazů má nakonec za následek to, že se ze samotného vědce stává úchyl, jenže to je vidět jen ve dvou zcela explicitních (samozřejmě sexuálně sadistických) scénách. U snímků 60. a 70. let mě vždycky poměrně štvalo, když ponory do subjektivity postav probíhaly skrze tehdy módní zjednodušované a zjednodušující psychoanalytické symboly. Zde jsem si říkal, co bych dal zato, kdyby alespoň tento klíč v ponorech do mozku fungoval, jelikož vše bylo vydáno na pospas zcela zvrácené představivosti režisérky a scenáristy, jež si sami určili pravidla. Odmítnul jsem je přijmout a trpěl až do konce. Několikaminutová scéna běžící nahé dvojice nezpouštějící objektiv z jejich pozadí můj postoj ještě utvrdila. Snímek mi neměl absolutně co říct, i když toho měl na srdci asi mnoho. Způsob, jak všechny obrazy a výjevy bral absolutně vážně, mi přišel až směšný. Začínám mít pochybnosti o tom, zda-li dramaturgická změna v sekci Na východ od západu nebyla jen krokem k větší prestiži festivalu na úkor diváckých zážitků. Tenhle film slouží jako ryzí důkaz těchto obav, který snad je ostatními vybranými počiny v sekci vyvrácen.(4.7.2012)

  • Vančura
    ****

    Po náhodném zhlédnul traileru, který mě nadchnul a nekonečně navnadil, jsem měl jasno v tom, že tento film musím dřív nebo později vidět. Ta chvíle konečně přišla a rozhodně nelituji, je to strašně zajímavý film, který je na hony vzdálen všemu, co se dnes točí. Uvážím-li, že to natočila teprve 30 letá režisérka, můj respekt k této nevšední podívané jen roste. Ostatně, pro mě osobně je tenhle film zajímavý už jen tím, že je to moje vůbec první konfrontace s litevskou filmografií. No řeknete sami, kdy se vám poštěstí vidět film z této země? (A když jsem se teď díval, na ČSFD je k dnešnímu dni pouhých 13 (!) filmů, které mají litevský původ.) Vždy si rád takto rozšířím obzory o to, jaké filmy se točí jinde ve světě. Pokud jde o MIZEJÍCÍ VLNY, téměř jistě to není film pro každého. Dvouhodinová stopáž, minimum dialogů a často drásající záběry mohou být důvodem, kvůli němuž spousta diváků nad tímto filmem ohrne nos. Pokud je však vaše hlava otevřená a netrpíte deficitem stran filmové bezpředsudečnosti, můžete se dočkat nečekaně působivého filmového zážitku, který je ve svém výrazu harmonizující i zneklidňující současně. Chci v našich kinech víc takových originálních evropských filmů!(8.9.2013)

  • Anderton
    ****

    Miznúce vlny vyvolávajú reklamou pocit, že buď to bude "strašne cool", alebo myšlienkovo hlboké sci-fi. Cool to príliš nie je a možno je to dobre. Musím tak však ignorovať masívny grupáč, ktorý však nie je tak úplne prvoplánový a má zaujímavý výsledok. Myšlienkovo režisérka nedokáže využiť všetok potenciál, ktorý v sebe daná látka má. Je tu zopár symbolov, celý čas nám je podprahovo dávané najavo, čo je hlavná myšlienka filmu, avšak bez poriadneho deja to nedokáže diváka vtiahnuť do svojho imaginatívneho sveta. Ja Miznúce vlny chápem ako film, reflektujúci súčasný sociálny stav sveta, kde sa mladí ľudia uzatvárajú radšej do toho virtuálneho, pohodlnejšieho, ktorý nám poskytuje možnosť sa viac odpútať od konvencií, avšak emocionálne nás otupuje. To všetko vo výrazne melodramatickom balení. Za odvahu a za podporu akejsi súčasnej menšej vlny (dúfam, že nemiznúcej) podobných intímnych sci-fi typu Otvor oči, Lono, Futurologický kongres, ale aj Inception, pridávam jednu hviezdu.(2.8.2014)

  • - Bruno Samper sa pri písaní scenára zameral na prieskum danej vedeckej oblasti – stretával sa s vedcami, psychológmi a lekármi. (Zdroj: ASFK)

  • - Hlavnú hereckú dvojicu hľadala režisérka v Litve intenzívne pol roka. (Zdroj: ASFK)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace