Reklama

Reklama

Podivuhodná cesta

  • Česko Neobyčejná cesta (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Málokterému filmu v historii se přikládá stejná důležitost jako Cestě na Měsíc francouzského kouzelníka a jednoho z otců filmové režie Georgese Mélièse. Odvážná vize z roku 1902 plná tehdy dechberoucích a šokujících, dnes poetických triků se stala prvním mezinárodně distribuovaným a velmi úspěšným „blockbusterem". K tomu předznamenala tradici sci-fi a fantasy jako jedněch z nejpopulárnějších a nejžádanějších žánrů napříč dekádami. Generace filmových vědců považovaly Cestu na Měsíc v její kompletní podobě za ztracenou, na počátku 90. let ovšem tým francouzských restaurátorů našel dokonce barevnou verzi snímku ve zdánlivě dezolátním stavu. Tehdy začala snaha o obnovení krátkého filmu v podobě, v jaké ho mohli diváci spatřit naposledy před sto lety. Vytrvalost několika cinefilů nakonec skutečně umožnila poškozený klenot s pomocí moderní technologie a velkého množství trpělivosti a důkladnosti znovu oživit. Tento dokument Serge Bromberga a Erica Langea proces onoho složitého restaurování představí, spolu s celou Melièsovou tvorbou i kontextem doby vzniku jeho neslavnějšího titulu. Na začátku 20. století film jako médium ještě neměl jasně stanovené hranice, a stával se tak odrazem odvážných snů kinematografických průkopníků. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (27)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Myslel jsem, že je to jen přílepek ke čtvrthodinovému filmu, aby to v kinech nevypadalo blbě, ale tenhle dokument dalece předčil má očekávání. V podstatě se skládá ze dvou polovin. Ta první přibližuje dnešním divákům tvorbu filmového kouzelníka Georgese Mélièse, který byl filmovým průkopníkem, jenž první pochopil a využil možnosti nového média, aby se po nějakých deseti patnácti letech nechal převálcovat konkurenty, zatímco sám zůstával u stále stejně koncipovaných filmů. Druhá polovina přibližuje komplikovaný proces restaurace jeho nejslavnějšího díla v ručně kolorované verzi. A to byla teprve „podivuhodná cesta“. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Na dokumentu není nic moc extra nového, ale vypráví to s takovou vervou, že je radost na něj koukat. Na něj a na rozhovory s předními francouzskými režiséry současnosti, kteří k tématu mají rozhodně co říct. Plus jsem navíc viděl Cestu na Měsíc v krásné kolorované verzi, na které se někdo opravdu hodně zapotil. ()

Reklama

Brejlil 

všechny recenze uživatele

Dokument, který s jistou mírou nostalgie popisuje život Georgese Mélièse, jeho režisérský vzestup a pád a poté skoro až zoufalou snahu zachránit, co se dá, z jediné dochované barevné (tedy barvené) kopie jeho slavné Cesty na Měsíc. Je sice pravda, že člověk, více obeznámený s počátky filmu a Mélièsovou osobou zvláště, najde asi jisté nesrovnalosti a zjednodušení, ale nostalgie nad zaniklým světem a nadšení z jeho alespoň chvilkového vzkříšení, nad těmito úvahami vítězí. Zajímavé jsou především ukázky dobové techniky, například "kolorizace" jako trpělivý, zdlouhavý, drahý a špatně placený (frank denně pro kreslířku) proces. ()

sweeta666 

všechny recenze uživatele

Tímto dokumuntem a filmem o cestě na Měsíc jsem byla naprosto fascinována. Raketa zapíchlá v Měsíci s lidskou tváří, mihotající se měsíční lidé, které lze zneškodnit deštníkem a k tomu ta spousta speciálních efektů. Klobouk dolů před tímto filmovým skvostem a pílí restaurátorů. Doporučuji ke shlédnutí! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Hodnotný doplněk restaurované a kolorované verze Cesty na Měsíc (kterou hudba od AIR místy mění v jakýsi remake původního filmu, přizpůsobený nerdům, kteří se vyžívají v campových podivnostech). Mohu-li posoudit z toho mála, co o Mélièsovi vím, prezentované informace nejsou scestné, nanejvýš zjednodušené (například není zvykem uvádět původní délku němých filmů v minutách). V komentářích několika filmových snivců (Jeunet, Gondry, Hazanavicius) cinefilní hodnota jasně převažuje nad informační a ten lehce proti-americký náboj si tvůrci rovněž mohli odpustit (třebaže plně souhlasím s nepřímým sdělením, že Mélièsův film byl hodnotnějším počinem než vyslání člověka na Měsíc). Stále jde ale jen o nepatrnou cenu za navýšení divácké atraktivity. Jistě by se celých šedesát minut dalo zaplnit detailním zmapováním procesu restaurace, tvůrci se ale moudře rozhodli jít vstříc divákům méně zapáleným pro technickou stránku věci a divákům, kteří z Mélièsova díla znají vesměs jenom ten obrázek Měsíce s raketou v oku. Výsledek je vzácně vyvážený a věřím, že vědce a nadšence neurazí a ty ostatní neznudí. 80% ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama