poster

Dějiny světa (TV seriál)

  • Česko

    Dějiny našeho světa

  • Velká Británie

    Andrew Marr's History of the World

  • Slovensko

    Dejiny sveta

Dokumentární

Velká Británie, 2012, 8x52 min

Kamera:

Neil Harvey

Producenti:

Robin Dashwood

Střih:

Judith Robson

Scénografie:

Sylvain Gingras
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Deimos
    ****

    TV/// Obsazení 8/10 Děj 7/10 Hudba 9/10 Prostředí 9/10/// PLUS: poutavé, výpravné, s obsáhlým komentářem, skvělou hudbou, zaujetí tvůrců je nestranné MÍNUS: není to přímo zápor, ale přišlo mi že cyklus se hodně zaměřuje na válčení, mocenské souboje, dobývání apd., měl jsem pocit, že spousta událostí by zasluhovala obsáhlejší zpracování, občas je to hodně telegraficky./// Shrnutí: Popravdě málokdy se zhlédnu v nějakém dokumentu, ale protože mě dějiny světa zajímají, tak jsem byl velice zvědav na tento pouze osmy dílny seriál. Říkal jsem si jak je možné vše do tak malého prostoru vmísit. A věřte že je tady toho opravdu hodně, i když rozhodně ne všechno. Jen je škoda, že za celou historii tu není žádná zmínka o naší zemi. Možná jsme pro tvůrce nikdy nebyli ničím tak významní. Pár věcí bych udělal jinak. Např. více dialogů, lepší nadabování. Přesto jsem velice spokojen a zároveň překvapen např. tím jak se tvůrci poprali s výpravou a výběrem prostředí a herců. Rozhodně si tento dokument nenechte ujít./// Celkem 80%///(13.10.2014)

  • Mallinali
    *

    Téda, to muselo dát práce. A přitom taková blbost... Asi tohle byla první myšlenka, která mě napadla po shlédnutí prvních čtyřech dílů tohoto seriálu. Monstrózní cyklus BBC je vlastně takový sled více či méně důležitých historických událostí bez kontextu a jen s minimální provázaností. Jako vyučený historik jsem měl navíc trochu problém, že je sice každá druhá informace zajímavá, ale každá třetí chybná, každá čtvrtá zavádějící a každá pátá, šestá, sedmá, osmá, devátá a desátá úplně vycucaná z prstu. Abych to tu všechno uváděl na pravou míru, to bych si musel vzít předčasnej důchod, ale aspoň pár ochutnávek informační hodnoty dnešní historické produkce BBC: 1) Když jsem se dozvěděl že indický(Maurjovský) král Ašóka a budhismus dali impulz k moderní mírové mezinárodní diplomacii, tak jsem se málem udusil nanukem typu Ledňáček. Moderní diplomacie vychází z křesťanského pojetí univerzální lásky k bližnímu, z tradice evropské diplomacie, především té ponapoleonské a hlavně z obrovského civilizačního šoku první světové války a jejích následků (druhá světová atd.). Myšlenka, že světoví státníci první poloviny 20. století listují budhistickými spisy a historií britské kolonie z třetího světa, to je prostě úlet. 2) Když Cézar tokal s Kleopatrou, bylo nejen v dějích, ale hlavně v maskách, kostýmech a uniformách skoro všechno špatně. Cézarovi legionáři měli kroužkové či šupinové brnění, nikoliv článkovaný pancíř typu Lorica segmentata. Ten přišel až o skoro sto let později a ani pak ho neměli všichni. Já chápu, že v londýnských studiích k zápůjčce jiný neměli, ale od BBC bych čekal trochu víc. 3) Ve čtvrtém díle jsme se dozvěděli, že Evropa stála za pendrek, dokud nepřijala islámské vědomosti a neutekli tam učenci z Byzance před Turky. To je ovšem naprostá účelová volovina. Většina evropských vynálezů byla evropského původu v čele s knihtiskem, stačí třikrát kliknout do googlu. Evropa nebyla myšlenkově ve středověku vůbec tak blbá, naopak tehdy vznikly univerzity a odloučila se moc světská od moci duchovní! Bylo to docela plodné jednotné konkurenční prostředí. Samozřejmě se znalosti přebíraly, učenci přijímali a evropskému rozpuku to přilepšilo. Ale tím, kdo stojí za úspěchem Evropy není Islám (to by došel k průmyslové revoluci on, jenže on šel pozpátku...) ani imigrace chytrých, ale aktivní křesťanství západního typu, které na rozdíl od Islámu vytvořilo kreativního jednotlivce, myšlenku pokroku, svobodnou vůli atd. plus církevní organizace, která ty antické vědomosti během staletí nájezdů a zmatků zachránila spolu s celou kulturní Evropou a dále je rozvíjela. Proto ten "temný" středověk končí evropským objevováním světa a renesančními skvosty. Je příznačné, že tvůrcům nestály za zmínku ani unikátní gotické katedrály, fenomenální maximálně odlehčené vzdušné stavby, slohově úplně originální, neuvěřitelně technicky i realizačně náročné. 4) Leonardo namaloval Poslední večeři díky spojení antické vzdělanosti a islámských znalostí? Jakože cože? To je product placement Saúdské Arábie? Naprostý historický nesmysl, který lže o vývoji evropského umění a společnosti a dělá je prakticky nesvéprávné bez vnějších vlivů, které strašlivým způsobem přeceňuje. Smutné. Poslední dobou se ukazuje, že když to v BBC není o přírodě nebo o druhé světové válce, tak je nutné čekat politicky angažovaný paskvil. Měl mě už varovat aušus jménem Válečníci.(8.8.2014)

  • mirra66
    ****

    Jak popsat dějiny světa? Těžko říci, protože pohled na dějiny není jednotný. Obecně se člověk dívá na dějiny pohledem z jeho strany, z naučených faktů, z jeho kultury, zkrátka díváme se na dějiny našima očima, většinou ne jako lidé, ale jako občané. Faktem je také to, že se téměř každá historická událost dá popsat jinak a přesto nemusí jít o lež. Tento dokument se na dějiny snažil podívat očima člověka, ne jen očima občana Velké Británie. Pohled na Winstona Churchilla se bude určitě lišit očima z Indie a očima z Anglie, pohled na Jana Husa je odlišný ve Vatikánu a u nás doma, pohled na Václava Havla je jiný v Praze a jiný v Ostravě, pohled na křesťanství je odlišný z Evropy a jiný např. z Asie nebo Afriky a naopak pohled na význam Islámu pro světové dějiny bude jiný v Polsku a zcela diferentní v Saúdské Arábii. Tento dokument nám však dějiny představil jinak, v jiných souvislostech a podle mého názoru i poutavým způsobem. Určitě by se dalo o této problematice hovořit dlouho, a to v širších souvislostech, které vytvářejí náš pohled a náš názor na historii i současné dění u nás i ve světě (politika, změny ve světovém uspořádání apod.). Hodnotím tedy celkem vysoko, 80%.(17.12.2017)

  • Luk Skywalker
    ****

    Seriál je rozdělen podle dílů na jednotlivé "věky" a ty jsou rozebírány s uvedením nějaký příkladů a docela to pasuje, pokud něco nepasovalo, tak se to vynechalo, ale jelikož je to celá historie lidstva, tak se dá leccos prominout. Některé osobnosti či události jsou více podrobné, jiné méně. Svůj účel to splnilo a pro mě hlavně neevropské události byly nové. První díl: to se mi opravdu nezdá - jsme potomci jedné ženy, která byla asi 1000 členné tlupě, to ji jako téměř všichni ojeli?! Když pominu, že takoví potomci by byli částeční sourozenci, tak opravdu při velkém počtu chlapů stačí jedna ženská na zachování druhu a jeho rozšíření?! Jinak zajímavé informace jsem se dozvěděl, jako třeba kdy se to všechno posralo a jedni začali bohatnou a druzí chudnout. Druhý díl: Letem světem o některých starověkých říších. Další díly už popisovat nebudu, obsah je zde podrobný.(25.5.2016)

  • laepus
    odpad!

    Strašná slátanina a multikulti oblbovačka. První díly se ještě daly, ale nějak už mi vlastně během třetího dílo začalo docházet, jak jsme vlastně my, Evropané vše jen kopírovali, brzdili, ničili, nic nevymysleli a géniové žili všude okolo. KRAVINA! No a čtvrtý díl tomu dává pořádnou korunu - vědecké znalosti islámu :) fajn synek Čingischán :) a nic o agresivitě tohoto náboženství... Takhle opravdu ne, pánové. Tímhle dílem jste u mě skončili, protože takhle účelový výběr informací je na facku. No a teď ještě že prý Leonardo namaloval Poslední večeři díky svým islámským znalostem. To mě poser :) A ještě musím znovu dodat - v upoutávce na pátý díl už se máme těšit na další pohádku o zlých Evropanech a zámořských objevech :)(20.11.2017)

  • - Ve čtvrtém díle si lze všimnout, že postava Leonarda da Vinciho píše pravou rukou. Skutečný da Vinci byl však levák. (VMa)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace