poster

Vojta Lavička: Nahoru a dolů

  • anglický

    Vojta Lavička: Up and Down

  • český

    Vojta Lavička: Hore a dole

    (festivalový název)

Dokumentární / Životopisný

Česko, 2013, 89 min

(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Joostas
    **

    Film se nyní veze na aktuálním tématu tkzv.Romské problematiky.Pan Vojta Lavička je výtečný muzikant,jako téměř každý Rom,ba je i mediálně známý.Je to tedy takové Hádej, kdo přijde na večeři.To není typická romská situace, ale pomůže to možná trochu pomoci aktivistům na tomto poli.Ve státě, kde má každý druhý v palici vyvěšenou jižanskou vlajku jsem ale o dopadu filmu skeptický.A znám zajímavější Romy.(7.4.2013)

  • LenkaAK
    ***

    Něco tomu chybělo, nějaké dotažení. A taky si myslím, že pokud nějaká událost v životě dokumentovaného člověka hraje velkou roli, tak by jí měla být věnována náležitá pozornost. Jinak je pak výsledek zkreslený. Pokud bude paní režisérka ve sledování VL pokračovat, mohl by být další dokument již kompletnější.(12.3.2013)

  • ORIN
    ****

    Většina celovečerních dokumentů Heleny Třeštíkové "trpí" podobným nešvarem. Raná část dokumentů je původně natáčena pro jiný projekt, kde je daný subjekt sledován kratší časové období (většinou do 10 let), později se k subjektu tvůrci vrátí, dotočí materiál a na světě je celovečerní dokument. Bohužel pak výsledný film působí poslepovaným dojmem, kde je pocit jakési kontinuálnosti rozbit právě delší časovou pomlkou (v případě Lavičky je to myslím let pět). Na druhou stranu divák může pozorovat zajímavý jev (alespoň mě zajímavý u časosběru Vojty Lavičky přišel) - když se po několikaleté odmlce dokument k jedinci vrátí a ten bilancuje předešlých x let, má divák možnost skokově zjistit, co se všechno v životě změnilo, jak se jedinec změnil (vizáž, stárnutí), a jak se vyvinuly jeho životní názory. Kdežto při pravidelném sledování divák vnímá události trochu zkresleně (s menším odstupem a životní změny v kratším časovém horizontu nejsou obvykle tak zásadní), ačkoli jsou svým významem pro život jedince stejně důležité. Což se přesně stává u Lavičky, kdy ho nejdříve potkáváme jako zaníceného aktivistu, který se cítí být tím člověkem, jenž může něco změnit a snaží se o to. Později ho vidíme na procházce s dítětem a partnerkou krátce před volbami, kdy pasivně reaguje na jeden z billboardů "volbou menšího zla". Nejen tímto, ale i mnoha dalšími momenty, mi dokument přišel zajímavým a vcelku komplexním vhledem do života jednoho Roma i celé komunity (závislost na gamblerství odhalena až v závěru první poloviny filmu včetně Lavičkovy sebereflexe, "gádžo učí Roma romské písničky", promluvy Lavičky "o dobrovolné segregaci Romů", o minimální pracovní morálce Romů).(23.9.2014)

  • vito_s
    ****

    Klasická Třeštíková - ulítáva na záběrech tlačení kočáru a to šmrdlání na housličky malého a velkého Vojty na ulici je zbytečný a podle všeho vyloženě na její objednávku. A zase je to taková přetlačovaná, kdo určuje, jakej bude výslednej obraz... 3:1 pro Lavičku řekl bych. Celkově zajímavej časosběr o zajímavým člověku - zdejší hodnocení je až zbytečně nízký.(3.7.2014)

  • Tom_Lachtan
    ****

    Myslím, že udělat špatný časosběr je téměř nemožné a voyerské pozorování v průběhu života by mě dost možná bavilo i kdyby byl objektem postarší dělník z velkovýrobny plastových kolíčků a Lavička je osobnodt alespoň trochu zajímavá, sice trošku zamrzí, že některým událostem je věnovaný zbytečně velký prostor a osobně bych třeba ocenil nějaký rozhovor s bývalou partnerkou, se kterou má Lavička dítě. Mimochodem, velice zábavné, kterak Lavička synovi vysvětluje, že David Matásek, se kterým dítko hraje divadlo býval skinheadem.(29.6.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace