poster

Minulost

  • Francie

    Le Passé

  • Itálie

    Il passato

  • Slovensko

    Minulosť

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    The Past

Drama / Mysteriózní

Francie / Itálie / Írán, 2013, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Pevek2
    *****

    Farhadi variuje to, co velmi dobre umi. Jemne pootacet optikou pohledu na sve hrdiny, naklast na rozchazejici se manzele neprijemnosti (tentokrat jak uz nazev napovida pujde o minulost) a prihodit tam trpici dceru. Stejne jako Rozchod Nadera a Simin to cele tahne kriminalni zapletka. A zenske hrdinky jsou tentokrat jeste protivnejsi nez v jeho predchozim dile. Presto prese vsechno je to ale jiny film, ma v sobe vic intimnejsich a jemnejsich momentu, par lepsich detailu, jiny (a rekl bych lepsi) rytmus, mene schvalnosti a teplejsi barvy. A navic od zacatku napeti, ktere si v leccems nezada se Zvjagincevovym Navratem. Proti nemu ale zustava Farhadi civilnejsi.(6.6.2013)

  • xtraper
    **

    Přiznám se, že jsem dost dobře nepochopil tvůrce v jejich šíleném dramatu, i když jsem si tu spletitou ságu pouštěl po kapkách (asi na šest dílů, a některé jsem si musel i opakovat). Hlavní ženskou postavu zobrazuje Marie, která působí celkově nevyrovnaným, hysterickým, nervově labilním až psychotickým dojmem, co se výchovy dětí týče, chystající se po třetí provdat. Nepochopil jsem její třetí těhotenství, protože podle všeho to s dětmi vůbec neuměla, nesnášela je a při těhotenství hulila, jak komín za průmyslové revioluce. Její stálá pozice, scéna u otevřeného okna s cigaretou v ruce, byla děsná. Svého nového přítele získá tím, že rozvrátí jeho manželství a jeho manželka následkem toho spáchá sebevraždu, požitím pracího prostředku??!!!!??!!! Nezemře ovšem, nýbrž zůstane po dobu osmi měsíců v komatu . V této situaci za Marií přijede její druhý manžel Ahmed, aby formálně dokončili rozvod. Zjistí, že jeho nejstarší a nevlastní dcera nechodí domů a nebaví se z vlastní matkou. V domě dál potká syna milence exmanželky a pak ještě mladší dceru., se kterými má jeho ex neustálé problémy a šílené výstupy. No nakonec Ahmed domluví nevlastní dceři ta se smíří se svou matkou a s tou se rozejde její nový milenec???!!!! Ten skončí s krabicí voňavek na pokoji své ženy, kde se najednou rozpomene, že to je jeho žena a chce jí pomoct. Ahmed odjíždí a ani pes po něm neštěkne:-)(9.2.2014)

  • Aljak
    ***

    Príbeh skvelý, dramatická zápletka s kontrastom vzťahov medzi bývalým a budúcim partnerom tiež, no akosi až príliš mi nesedelo to vlažné tempo a vcelku pomalý vývoj udalostí. Vyše 2-hodinový rozsah by nebol zlý, keby bol dej rozkúskovaný v lepšom pomere - aj keď chápem, že tá prvá polovica bola dôležitá pre vykreslenie vzájomných vzťahov medzi všetkými postavami. Našťastie potom sa to pomaličky rozbehlo a ku koncu už to bolo to pravé, čo som od toho očakával. Bohužiaľ, ten vlažný vývoj trochu ubral z celkového dojmu. Záverečná scéna bola nádherná, krásna, precítená - a myslím, že keď niekto bude spomínať tento film, ihneď sa mi práve toto zjaví v spomienkach. A hodnotenie? Na rozmedzí 3 a 4* (ale vzhľadom k tomu strnulému tempu dávam menej).(16.12.2013)

  • dopitak
    *****

    Moc hezky a přehledně rozprostíraná až nakonec rozprostřená síť mezilidských vztahů. Obdivuhodně napsaný scénář, jehož postupně odhalované motivy zhušťují atmosféru a otevírají stále větší prostor k herectví. Tíha postav se postupně proměňuje a je to nakonec Samir, jehož účinkování v příběhu je klíčové. Bérénice Bejo sice strašně ječela, ale záleží na vkusu (a nastavení hlasitosti v sále), a ten já pro ní rozhodně mám. Loňský vítězný Rozchod Nadera a Simin jsem odložil na neurčito, ale tvorbu Asghara Farhadido je nutné do budoucna sledovat. Jeden z vrcholů letošního Cinema Mundi, 2014.(4.3.2014)

  • hanka_h
    ****

    Už dávnejšie ma prekvapila vysoká kvalita iránskej kinematografie, Rozchod Nadera a Simin nie je zďaleka jedíným skvelým filmom a Farhadi jediným skvelým režisérom. A preto som na tento film tešila - a nesklamal ma. Vzťahová dráma, v ktorej sa odkrýva jeden problém za druhým. Farhadi ma vycibrený cit pre zobrazenie postáv a praobyčajnej ľudskej nedokonalosti. Väščina z nás občas klame, hanbí sa, robí zlé rozhodnutia a podlieha citom a náladám, bez toho, aby sme vedeli odhadnúť následky. Tentokrát je príbeh zasadený do európskeho kontextu, a dotýka sa mnohých problémov európskej spoločnosti, kríza manželstva, prisťahovactvo, eutanázia, ale všetko nevtieravo, na osobnej úrovni. Film je plný napätia a odhalení, ani chvíľku som sa nenudila. Ku koncu filmu už bolo na môj vkus tých zvratov priveľa, trošku prekombinovaný záver, ale napriek tomu zostáva dobrý dojem z kvalitného filmu.(7.3.2015)

  • - Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach v Paríži. (MikaelSVK)

  • - Režisér Asghar Farhadi nehovorí po francúzsky, režírovať preto musel priamo pomocou tlmočníka. Zároveň sa jednalo o jeho prvý film, ktorý nebol v jeho rodnom jazyku - perzštine. (MikaelSVK)

  • - Ali Mosaffa (Ahmad) sa učil po francúzsky len dva mesiace pred začiatkom natáčania. (Crybaby)