poster

Nikdo nesmí chybět

  • Čína

    Yi ge dou bu neng shao

  • Čína

    一個都不少

Drama

Čína, 1999, 106 min

Režie:

Yimou Zhang

Kamera:

Yong Hou

Hudba:

Bao San
  • Ajantis
    ***

    Následující text může obsahovat spoilery a spoustu zbytečných informací se samotným filmem zdánlivě nesouvisejících: Nejnovější RPG Nikdo nesmí chybět Vám nabízí pozvánku na nehostinný čínský venkov (ne však jízdenku zpět, kvůli ní budete muset odnosit mnoho cihel) – překvapivě se však nezúčastníte lítého boje generálů o titul nové vládnoucí dynastie, ale vžijete se do sotva 13leté prosté venkovské dívky. Však to znáte, skutečný hrdina začíná jako naprostá nula. Jak už to tak bývá, na začátku dostanete nevinný a zdánlivě jednoduchý úkol, který se však vzápětí zvrhne v něco víc. Stojíte na straně novodobého spasitele lidu, tedy vzdělání, a proti vám jeho odvěcí nepřátelé – hormony, vši a především postrach všech rozumných dětí – touha pracovat. A právě tu musíte při vašem putování napříč výspou kapitalismu – velkoměstem – vytlouct svým svěřencům z hlavy. Velmi důležitá je zde interakce s prostředím. Povětšinou se bohužel omezuje na nepříliš rozvětvené dialogy typu „ne!“, „ano!“, „nesmíš!“, „musím!“ (nebo to bylo tím, že jsem vložil příliš málo bodíků do inteligence své postavy?) a při vašem putování si budete připadat trochu jako ve známém Danteho blockbusteru. Peklo Byrokracie vám připomene Mechanus, z něhož jedinou propustkou je ve správnou chvíli diskrétně podstrčená bankovka a nebo rotační kulomet, tím však nedisponujete, jelikož hrajete RPG s nejnižším věkovým ratingem. Vaším žebříkem na cestě do nebe se zde stane symbolicky televize řešící všechny problémy moderního světa – než jej však dosáhnete, budete si muset projít opravdovým očistcem složeným z nesčetných zkoušek. Během jejich plnění vám bude podsunuto mnoho pochybných podnětů k zamyšlení nad současným světem, jež jistě využijete v závěrečném souboji s televizní hlasatelkou. Hratelnost je hodně sporná, zatímco začátek se jeví slibně, brzy se děj zvrhne v prachsprosté poslíčkování a přebíhání od jednoho NPC k druhému. Navíc je hra striktně lineární a nenabízí vůbec žádné vedlejší questy, byť některé jako „najdi sprchu“ nebo „vytáhni něco k snědku z popelnice“ se přímo nabízí. Rozporuplný je rovněž systém získávání zkušenostních bodů – ač jsem byl v plnění nenápaditých a neustále se opakujících úkolů sebesvědomitější, stále jsem nemohl dosáhnout další úrovně, abych mohl zlepšit některou ze svých vlastností – obzvláště inteligence, charisma a dovednost přesvědčování to potřebovaly jako panda majonézu. Dokonce jsem měl pocit, jako by má postava byla s postupem v dějové linii stále tupější a ke konci už místo vykonání příkazu často jen stála a žalostně brečela. Za všechny strasti však nakonec budete odměněni epickým vyvrcholením, při kterém si už nad trpkým osudem čínských venkovanů jistě zarudlýma očima popláčete jako nikdy. A svět je zachráněn. Na druhou stranu – čím více vzdělaných Číňanů, tím hůř pro nás!(12.12.2006)

  • italka63
    ****

    Chudoba v čínských venkovských oblastech je tak nesmírná, že se nikdo nepozastaví,když suplovat za pana učitele, který musí odjet, přijede třináctiletá dívka. Pan učitel Kao jí klade na srdce-nikdo nesmí odejít ze školy! Tady se spí, doslova zde děti bydlí ve spartánských podmínkách. Ale jeden malý hoch, kvůli dluhům své chudé rodiny musí odejít do města za prací, a tam se od skupiny odtrhne. Musí ho nová učitelka najít, vždyť by porušila slib! Hlavní představitelka i děti byly bezprostřední a hrály výborně. Pro děti z Evropy by asi tahle škola byla jeden jediný den tvrdou lekcí :-)(8.1.2015)

  • mm13
    ****

    Prilepšujem, ale hlavná hrdinka mi bola natoľko sympatická a tie nevystaté decká v škole také podarené, že odpúšťam prekvapujúco obyčajný záver. Nie že by som režisérovi neuznával právo upozorniť na nedostatky školstva na čínskom vidieku, ale to bolo všetko čo nám chcel povedať? To už sa nedalo rozvinúť tému do všeobecnejšie platnej roviny? ...no nič, i tak veľmi príjemný zážitok. [70%](24.8.2006)

  • yenn
    ***

    Aneb Quest for Pupil, RPG z prostředí současné Číny se sympatickou ideou představit obtížnou situaci čínských venkovských škol, nepříliš propracovanými postavami, prostými dialogy a bohužel nepovedeným závěrem. Byť si mě hrdinka nezískala, bylo zajímavé sledovat, pomocí jakých questů ji autoři dovedou k očekávanému cíli. Finální dění ovšem dojem pokazilo. 5/10(9.12.2006)

  • Lima
    ***

    Svět filmu je stále plný překvapení. Podle jména režiséra by člověk čekal nějakou opulentní kostýmní hostinu a přijde velmi subtilní až dokumentaristicky pojatý příběh mladé dívky, která kdesi na čínském venkově supluje ve zdejší škole za pana učitele a slíbí mu, že na děti dá pozor a třídní účast se jí nerozpadne pod rukama. Nicméně jeden z žáků, z chudé rodiny, odjede do města, vydělat peníze na zaplacení rodinných dluhů. Mladá suplentka se rozhodne, že chlapce přivede zpátky a vydá se do města ho hledat. Když pominu trochu bizarní zápletku, celý příběh působí autenticky, až na závěrečných 15 minut, kdy příběh přechází do skoro pohádkových rozměrů a sděluje, že i zcela neznámé venovance může ochotně pomoci postavením veliké zvíře ze státní televize. Ale co, i zázraky se občas dějí :o) Čím film určitě zaujme, jsou příjemně civilní výkony neherců a čínské reálie, především zajímavá kopcovitá krajina střední Číny.(1.8.2004)

  • Minzhi Wei

  • - V otevřeném dopise, uveřejněném v novinách Peking Youth, obvinil režisér Zhang Yimou pořadatele filmového festivalu v Cannes, že film soudili a odsoudili podle západního smýšlení a nikoli podle uměleckého tvoření. Nazval to "diskriminací čínského filmu", což vyústilo k neuvedení filmu na festivalu. (Terva)

  • - Režisér Zhang Yimou získal za tento snímek v roce 1999 čínskou cenu Zlatý kohout za nejlepší režii. (Terva)

  • - Na filmovém festivalu v Benátkách získal film Zlatého lva pro nejlepší film roku. (Terva)