Reklama

Reklama

Nikdo nesmí chybět

  • Čína Yi ge dou bu neng shao (více)
Čína, 1999, 106 min

Režie:

Yimou Zhang

Kamera:

Yong Hou

Hudba:

Bao San
(další profese)

VOD (1)

Daleko v horách severní Číny leží vesnička a v ní zapadlá jednotřídka. Jediný učitel, kterého tu mají, musí však náhle na měsíc pryč. A co najednou s třiceti dětmi, které ve škole ještě zbyly? Někdo je přece musí vyučovat... Po učiteli na desítky kilometrů ani vidu ani slechu, jediná, kdo přichází v úvahu, je čerstvá absolventka základní školy, třináctiletá Min-č' Wej z blízké vesnice. Aby si však vysloužila odměnu za své suplování, musí za měsíc předat všech třicet dětí. Což není snadné. V kraji je taková chudoba, že rodiny hledají všechny možné způsoby, jak se uživit a děti přestávají chodit do školy. Rodina Wej je také chudá, takže když jeden ze žáků odejde do města za výdělkem, musí udělat všechno, aby ho přivedla zpátky. A to všechno se v její situaci podobá dobrodružné výpravě do neznáma.
Yimou Zhang (I-mou Čang) je jedním z nejslavnějších čínských režisérů všech dob. Bývalý kameraman a doslova malíř obrazů v pohybu prorazil do světa už svým prvním samostatným filmem z roku 1987 Rudé pole, za něj získal na MFF v Berlíně Hlavní cenu Zlatého medvěda. O čtyři roky později přišel film Vyvěste červené lampiony (1991) a Stříbrný lev v Benátkách. Dnes je Yimou Zhang slavný po celém světě především pro svá poslední filmová plátna, inspirovaná náměty z velkolepé čínské historie, bohatstvím tradičního čínského malířství a filozofií tradičních bojových umění Hrdina (2002), Klan létajících dýk (2004) a Kletba zlatého květu (2006). Kdo nezná celou šíři Zhangova talentu, bude jistě překvapen. Mezi těmito velkolepými produkcemi, plnými barev, však Zhang natočil i několik komorních, lidských příběhů, sociálních dramat ze současnosti, či bolestné nedávné minulosti (Ju Dou, Příběh Qiu Ju, Šťastné chvíle, Žít). Nikdo nesmí chybět, stejně jako ostatní tyto příběhy, neupoutá na první pohled. Naopak, snímek působí téměř jako dokumentární obrázek z čínského venkova, v rolích vystupují neherci, kteří hrají sami sebe a barevnost je přímo závislá na skutečné barvě prostředí. Zhangovo mistrovství tu však ukazuje svou druhou tvář. Hluboká empatie s dramatem, který pro dívku znamená překonání svých psychických i fyzických sil, nebezpečnou výpravu do země neznámé a v mnohém nebezpečné, spolu s talentem vést neherce ke zcela autentickému výkonu, a samozřejmě schopnost "mluvit" kamerou, vytváří z tohoto malého bizarního příběhu silné a lidské drama. Jež navíc skrývá i mnohé poznání o současné Číně. Ze všech mezinárodním cen, které film získal, připomeňme především Zlatého lva a tři další ceny na MFF v Benátkách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (56)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá dráma. Má celkom dobrý príbeh o dievčati, ktoré prichádza do zapadnutej chudobnej dediny, aby tu za peniaze vyučovala, keďže miestny učiteľ, ktorý má tunajšiu školu na starosti musí na čas nutne odcestovať a nikto iný nemá záujem učiť v tejto oblasti. A tak sa snaží byť autoritou iba o trochu mladším deťom, ale čoskoro si k sebe nachádzajú cestu a hlavne kvôli jej starostlivosti, kedy pre udržanie všetkých detí v škole neváha urobiť čokoľvek. Spracovanie sa mi páči, získalo sa mi to hneď od začiatku, dej je po celý čas nadmieru zaujímavý, či už prvá polovica v dedine, alebo úplne odlišná druhá časť z mesta, na tie vzťahy medzi detskými postavami je skutočne radosť pozerať, je tu plno zaujímavých situácií, takže tu nemám žiadny väčší problém. Na filme je zaujímavé, ako to celé pôsobí takým realistickým, takmer až čiastočne dokumentárnym dojmom, celé to pôsobí tak príjemne prirodzene, často ako keby to bola len voľná improvizácia, ale to filmu neuberá na kvalite, vzhľadom na tématiku práve naopak, postavy pôsobia tak prirodzene, nesnažia sa o nejaké prehnané scény, k tomu samozrejme pohľad na tento netradičný spôsob života v chudobnej časti Číny, som spokojný. Herecké obsadenie je na tom dobre, jedná sa len o samých amatérov, takže určite nie je treba menovať, ale sympatická hlavná hrdinka, ktorá to celé ťahá a viacero zaujímavých menších postáv, tu nemám čo vytknúť. Réžia a technická stránka sú plne ideálne, Yimou Zhang sa opäť vrátil k svojmu často využívanému typu filmu, uveriteľnému životu v dedinskom prostredí a síce to nie je tak pôsobivé, ako napríklad Cesta domov, určite s tým nemám problém. V rámci režisérovej veľmi kvalitnej filmografie sa síce nejedná o nejaký klenot, má plno lepších filmov, ale aj tak som dosť spokojný, Nikto nesmie chýbať je taký malý, ale veľmi sympatický film na tému, ktorej sa rozhodne nevyhýbam. 76% ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

i když se to celé může jevit jako naivní a politicky podbízivá prostomyslnost, a že jsem se setkal s lidmi toho názoru, já oceňuji skutečnost, že celá struktura filmu je proložena ještě další, v této struktuře vybudované spleti významů, které relativizují a nelichotivě reflektují zdánlivě prosazované ideologické významy z prvního plánu. jde o subtilní pletivo, ale neopomenutelné, které je někdy kontrastem, jindy funguje jako smutný důsledek. zápal, přesvědčení, odhodlání a vytrvalost má mnoho podob. na první pohled nevinné poznámky chytře poukazují na úpadek morální, který jde neodmyslitelně ruku v ruce s reformou celospolečenského smýšlení, ale málokdo si troufne na ten fakt poukázat. i tolik kritizovaný závěr - nebojte, nic zásadního na rozdíl od obsahu zde neprozradím - je velmi silně ironizován skutečností, že jednání dobrodinců je motivováno ziskem, popularitou a dalšími, ovšem očividně osobními zájmy, které jsou spjaty s ekonomickým faktorem, což relativizuje i druhou stranu ideologické polarity. ve výsledku bych proto radil sic neignorovat mistrovství, se kterým Yimou Zhang natočil i tento film, ale hlavně sledovat tu skvostnou architekturu významů jako docela prostý příběh a v něm vnímat přede vším ostatním vztah člověka k člověku. ()

Reklama

yenn 

všechny recenze uživatele

Aneb Quest for Pupil, RPG z prostředí současné Číny se sympatickou ideou představit obtížnou situaci čínských venkovských škol, nepříliš propracovanými postavami, prostými dialogy a bohužel nepovedeným závěrem. Byť si mě hrdinka nezískala, bylo zajímavé sledovat, pomocí jakých questů ji autoři dovedou k očekávanému cíli. Finální dění ovšem dojem pokazilo. 5/10 ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Svět filmu je stále plný překvapení. Podle jména režiséra by člověk čekal nějakou opulentní kostýmní hostinu a přijde velmi subtilní až dokumentaristicky pojatý příběh mladé dívky, která kdesi na čínském venkově supluje ve zdejší škole za pana učitele a slíbí mu, že na děti dá pozor a třídní účast se jí nerozpadne pod rukama. Nicméně jeden z žáků, z chudé rodiny, odjede do města, vydělat peníze na zaplacení rodinných dluhů. Mladá suplentka se rozhodne, že chlapce přivede zpátky a vydá se do města ho hledat. Když pominu trochu bizarní zápletku, celý příběh působí autenticky, až na závěrečných 15 minut, kdy příběh přechází do skoro pohádkových rozměrů a sděluje, že i zcela neznámé venovance může ochotně pomoci postavením veliké zvíře ze státní televize. Ale co, i zázraky se občas dějí :o) Čím film určitě zaujme, jsou příjemně civilní výkony neherců a čínské reálie, především zajímavá kopcovitá krajina střední Číny. ()

Dadel 

všechny recenze uživatele

Sledovat naivní pokusy třináctileté suplentky (jejíž pedagogické schopnosti jsou ještě o něco horší než u soudružek, které si pamatuji z gymplu) o vypátrání ztraceného žáka je velice úsměvné až dojemné. Takže citlivky i cynikové se rozhodně nudit nebudou. Film bych doporučil i všem, kdo s oblibou nadávají na stav českého školství - to čínské je na tom ještě hůře (ale zase ne o moc). Zajímavostí je, že všechny (!) role ztvárnili neherci, neherečky a neherčata, většinou i stejných jmen a profesí jako jejich postavy. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • Film byl v roce 1999 z politický důvodů vyškrtnut ze seznamu soutěžních filmů filmového festivalu v Cannes. (Terva)
  • Všechny role ve filmu ztvárnili neherci a neherečky, většinou i stejných jmen a profesí jako jejich postavy. (TheMaker)
  • V otevřeném dopise, uveřejněném v novinách Peking Youth, obvinil režisér Zhang Yimou pořadatele filmového festivalu v Cannes, že film soudili a odsoudili podle západního smýšlení a nikoli podle uměleckého tvoření. Nazval to "diskriminací čínského filmu", což vyústilo k neuvedení filmu na festivalu. (Terva)

Související novinky

Seminář čínských filmů 2012

Seminář čínských filmů 2012

03.03.2012

Kino Svět, Hodonín od 9. do 11. března 2012. Přehlídka, navazující na tradici seminářů asijské filmové tvorby, pořádaných v uplynulých letech ve Veselí nad Moravou v kině Morava se od letošního roku… (více)

Reklama

Reklama