Reklama

Reklama

Nikdo nesmí chybět

  • Čína Yi ge dou bu neng shao (více)
Čína, 1999, 106 min

Režie:

Yimou Zhang

Kamera:

Yong Hou

Hudba:

Bao San
(další profese)

VOD (1)

Daleko v horách severní Číny leží vesnička a v ní zapadlá jednotřídka. Jediný učitel, kterého tu mají, musí však náhle na měsíc pryč. A co najednou s třiceti dětmi, které ve škole ještě zbyly? Někdo je přece musí vyučovat... Po učiteli na desítky kilometrů ani vidu ani slechu, jediná, kdo přichází v úvahu, je čerstvá absolventka základní školy, třináctiletá Min-č' Wej z blízké vesnice. Aby si však vysloužila odměnu za své suplování, musí za měsíc předat všech třicet dětí. Což není snadné. V kraji je taková chudoba, že rodiny hledají všechny možné způsoby, jak se uživit a děti přestávají chodit do školy. Rodina Wej je také chudá, takže když jeden ze žáků odejde do města za výdělkem, musí udělat všechno, aby ho přivedla zpátky. A to všechno se v její situaci podobá dobrodružné výpravě do neznáma.
Yimou Zhang (I-mou Čang) je jedním z nejslavnějších čínských režisérů všech dob. Bývalý kameraman a doslova malíř obrazů v pohybu prorazil do světa už svým prvním samostatným filmem z roku 1987 Rudé pole, za něj získal na MFF v Berlíně Hlavní cenu Zlatého medvěda. O čtyři roky později přišel film Vyvěste červené lampiony (1991) a Stříbrný lev v Benátkách. Dnes je Yimou Zhang slavný po celém světě především pro svá poslední filmová plátna, inspirovaná náměty z velkolepé čínské historie, bohatstvím tradičního čínského malířství a filozofií tradičních bojových umění Hrdina (2002), Klan létajících dýk (2004) a Kletba zlatého květu (2006). Kdo nezná celou šíři Zhangova talentu, bude jistě překvapen. Mezi těmito velkolepými produkcemi, plnými barev, však Zhang natočil i několik komorních, lidských příběhů, sociálních dramat ze současnosti, či bolestné nedávné minulosti (Ju Dou, Příběh Qiu Ju, Šťastné chvíle, Žít). Nikdo nesmí chybět, stejně jako ostatní tyto příběhy, neupoutá na první pohled. Naopak, snímek působí téměř jako dokumentární obrázek z čínského venkova, v rolích vystupují neherci, kteří hrají sami sebe a barevnost je přímo závislá na skutečné barvě prostředí. Zhangovo mistrovství tu však ukazuje svou druhou tvář. Hluboká empatie s dramatem, který pro dívku znamená překonání svých psychických i fyzických sil, nebezpečnou výpravu do země neznámé a v mnohém nebezpečné, spolu s talentem vést neherce ke zcela autentickému výkonu, a samozřejmě schopnost "mluvit" kamerou, vytváří z tohoto malého bizarního příběhu silné a lidské drama. Jež navíc skrývá i mnohé poznání o současné Číně. Ze všech mezinárodním cen, které film získal, připomeňme především Zlatého lva a tři další ceny na MFF v Benátkách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (56)

yenn 

všechny recenze uživatele

Aneb Quest for Pupil, RPG z prostředí současné Číny se sympatickou ideou představit obtížnou situaci čínských venkovských škol, nepříliš propracovanými postavami, prostými dialogy a bohužel nepovedeným závěrem. Byť si mě hrdinka nezískala, bylo zajímavé sledovat, pomocí jakých questů ji autoři dovedou k očekávanému cíli. Finální dění ovšem dojem pokazilo. 5/10 ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Civilnou poetikou zobrazené trápenia i radosti 13 ročnej učiteľky s hromadou detí na čínskom vidieku v polorozpadnutej škole. Dojímavé zábery snahy o získanie prostriedkov na cestu do mesta za ujdeným žiakom (najmä nadšená matematika pri vypočítavaní ceny tehál a scény práce v tehelni). Konfrontácia života na dedine so životom veľkomesta. Dej v závere filmu zrazu naruší komunistická agitka. Zrejme nie je náhoda, že každý film v Číne podlieha dvostňupňovému schvaľovaniu štátnou komisiou, pričom jedným z určujúcich sú ideologické kritériá. ()

Reklama

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Obrovské sklamanie. Zhang Yimou patrí medzi mojich obľúbených režisérov (aj keď práve kvôli tomuto filmu asi trochu skĺzne v rebríčku) kvôli svojmu nezameiteľnému vizuálnemu štýlu, ktorý pripomína maliarstvo. V tomto filme to akosi vôbec nedal najavo a keby som predtým nevedel, že to natočil on, nenapadlo by mi to ani náhodou. Príbeh poňal až dokumentaristickým spôsobom, čo by ani nevadilo, keby nebol tak veľmi prostý a naivný. Ešte ani to by mi až tak neprekážalo, keby bol podkreslený peknou hudnou (moje druhé prekvapenie - vo filme hudba takmer úplne absentuje) a hlavne keby mal hlavnú hrdinku, s ktorou by som sa mohol stotožniť a držať jej palce. Nie je to tak, naša "hrdinka" je jedna nesympatická, naivná (to aby som nepovedal blbá), panovačná, ukričaná, hysterická malá striga, naviac sa nachádza skoro v každej scéne filmu, a tým pádom mi nielen že bola aj so svojím "učňom" vrcholne ukradnutá, ale ma vyslovene otravovala. 4/10 ()

italka63 

všechny recenze uživatele

Chudoba v čínských venkovských oblastech je tak nesmírná, že se nikdo nepozastaví,když suplovat za pana učitele, který musí odjet, přijede třináctiletá dívka. Pan učitel Kao jí klade na srdce-nikdo nesmí odejít ze školy! Tady se spí, doslova zde děti bydlí ve spartánských podmínkách. Ale jeden malý hoch, kvůli dluhům své chudé rodiny musí odejít do města za prací, a tam se od skupiny odtrhne. Musí ho nová učitelka najít, vždyť by porušila slib! Hlavní představitelka i děti byly bezprostřední a hrály výborně. Pro děti z Evropy by asi tahle škola byla jeden jediný den tvrdou lekcí :-) ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

i když se to celé může jevit jako naivní a politicky podbízivá prostomyslnost, a že jsem se setkal s lidmi toho názoru, já oceňuji skutečnost, že celá struktura filmu je proložena ještě další, v této struktuře vybudované spleti významů, které relativizují a nelichotivě reflektují zdánlivě prosazované ideologické významy z prvního plánu. jde o subtilní pletivo, ale neopomenutelné, které je někdy kontrastem, jindy funguje jako smutný důsledek. zápal, přesvědčení, odhodlání a vytrvalost má mnoho podob. na první pohled nevinné poznámky chytře poukazují na úpadek morální, který jde neodmyslitelně ruku v ruce s reformou celospolečenského smýšlení, ale málokdo si troufne na ten fakt poukázat. i tolik kritizovaný závěr - nebojte, nic zásadního na rozdíl od obsahu zde neprozradím - je velmi silně ironizován skutečností, že jednání dobrodinců je motivováno ziskem, popularitou a dalšími, ovšem očividně osobními zájmy, které jsou spjaty s ekonomickým faktorem, což relativizuje i druhou stranu ideologické polarity. ve výsledku bych proto radil sic neignorovat mistrovství, se kterým Yimou Zhang natočil i tento film, ale hlavně sledovat tu skvostnou architekturu významů jako docela prostý příběh a v něm vnímat přede vším ostatním vztah člověka k člověku. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • V otevřeném dopise, uveřejněném v novinách Peking Youth, obvinil režisér Zhang Yimou pořadatele filmového festivalu v Cannes, že film soudili a odsoudili podle západního smýšlení a nikoli podle uměleckého tvoření. Nazval to "diskriminací čínského filmu", což vyústilo k neuvedení filmu na festivalu. (Terva)
  • Všechny role ve filmu ztvárnili neherci a neherečky, většinou i stejných jmen a profesí jako jejich postavy. (TheMaker)
  • Režisér Zhang Yimou získal za tento snímek v roce 1999 čínskou cenu Zlatý kohout za nejlepší režii. (Terva)

Související novinky

Seminář čínských filmů 2012

Seminář čínských filmů 2012

03.03.2012

Kino Svět, Hodonín od 9. do 11. března 2012. Přehlídka, navazující na tradici seminářů asijské filmové tvorby, pořádaných v uplynulých letech ve Veselí nad Moravou v kině Morava se od letošního roku… (více)

Reklama

Reklama