Kamera:
Valentin BelonogovHrají:
Etgar Keret, Jig'al Na'or, Orly Silbersatz, Žeňa Dodina, Tal Ben-Bina, Menashe Noy, Maya Maron, Joe El DrorObsahy(1)
Film byl natočen podle knihy Nápady svaté Kláry od Pavla Kohouta. Mladá dívka Klára zdědila po matce nadpřirozené schopnosti. Ty použije při písemce z matematiky, kdy uhádne tři čísla příkladů z tisíce. Od té doby jí skupinka vrstevníků ze třídy začne využívat, následně se však do ní zamilují... (forrest23)
Recenze (39)
Presne na takéto filmy som ako mladšia chodila do filmového klubu. V podstate divná vec, ale tá čudná atmosféra ma opantala a tie decká hrali tých punkových grázlikov ohromne prirodzene .. mňa bavilo a aj hudba nebola zlá. A sem-tam slušná hláška .. Za milión si kúpim nové volvo s mramorovým volantom. 3,5* ()
Velmi silně stylizované. První co mne napadlo při sledování by se dalo zformulovat asi takto: "Tvůrci tohoto filmu museli být silně frustrováni." Klára je velmi rozporuplný film, na jednu stranu bizarní, na druhou plný klišé. Na jednu stranu rebelantský a na druhou velmi konvenčně vyznívající atd. Jediné co dle mého není, tak není filmem pro děti, jak tu někdo píše. ()
Svatá Klára je především takový manýristický koktejl z jedné izraelské školy. Rusové byli ve své době (kdy byli noví příchozí do Izraele) opředeni jistou mystikou a spolužačka Klára je ve třídě velkou neznámou. Díky svým schopnostem a divným příbuzným si získá lásku i obdiv spolužáků. Film trochu připomíná novou vlnu v šedesátých letech. Ovšem izraelský přístup k látce je natolik originální a ujetý, že lze snímek zařadit mezi to nejleší, co vůbec v Izraeli vzniklo. Tento film, Život podle Agfy, Walk on water a Jana a její přátelé jsou základní pilíře izraelské kinematografie.100% ()
Snažil jsem se dodívat do konce. Příběh je primitivní a zpracování příliš naivní. Buď to posral Kohout nebo židé. Nemám ani nejmenší chuť studovat předlohu. Ale pokud to neposral Kohout a posrali to židi, vězte, že na tom dělal s Mašínovou a historie ví, co umí bratři Mašínové na hranici se samopaly.... ()
Překvapující adaptace Kohoutovy satiry Nápady svaté Kláry, uvedená v karlovarské soutěži, odkud si režisérské duo Ori Sivan – Ari Folman, dnes proslulý tvůrce experimentující s animátorskými postupy, odneslo Zvláštní cenu poroty. Oproti dřívějšímu exilovému zpracování Vojtěcha Jasného, zachovávajícímu alegorický tón a české reálie, se debutující dvojice pustila do nesvázané, až extravagantně stylizované verze, jež rozehrává původní fantaskní, věšteckou zápletku po svém. Nadpřirozená schopnost spolužačky Kláry tu je bizarně okolím probírána v souvislostech s ruským (krymským) původem její rodiny, záhadnou (snad tarkovského) Zónou, a dívka od své obdobně zkušené matky získává radu, ať počká, než při prvním zamilování magická předvídavost pomine. Svěží a svérázný tón, nesoucí se v atmosféře rockové muziky 90. let, protíná vyprávění vděčně zabarveným filtrem zaměřujícím se výrazně na teenagerovský svět, mladistvé vzpoury (proti škole, proti systému, za revolucí), rozpaky a emoce a první doteky lásky. ()
Galerie (9)
Photo © Israeli Film Fund
Reklama