Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jak uniknout ženění? Zločince předstírat! Cyril Pondělíček (V. Burian) přijíždí na zámek svého synovce „bývalého hraběte“ a teď továrníka Pardona (J. W. Speerger). Tomu se na včerejším plese zalíbila jemu neznámá dívka, ale dnes dostává telegram od jiného továrníka, že si má podle úmluvy vzít jeho potřeštěnou dceru Fifi (A. Ondráková). Pardon vymyslí plán a uplatí svého strýce, aby se za něj vydával – přece se rozumí samo sebou, že ho dívka pak musí odmítnout a on může nalézt svou milovanou. Fifi se však nechá doma vyhecovat svým otcem a chce ho přesvědčit, že zásnuby oznámí do osmačtyřiceti hodin. Začíná série bláznivých událostí a hon kočky s myší vrcholící Pondělíčkovým výmyslem, že právě on je lupič a vrah Kanibal, který je mu identicky podobný, aby dívku konečně odradil od vdavek. Opak se ale stane pravdou a je jím fascinovaná. Do toho všeho se zaplete také Pondělíčkova bývalá milenka – jasnovidka Štefanie (B. Kysílková), co po něm devatenáct let pátrá, a shodou šťastných okolností také její dcera Olga (V. Hlavatá), po níž zase pátrá Pardon... Němý snímek Svatopluka Innemanna podle scénáře Josefa Skružného a Elmara Klose byl jednou z prvních rolí Vlasty Buriana a byl značně inspirován americkými groteskami. Film byl v roce 2008 zrestaurován a v roce 2014 získal svou virážovanou podobu. Hudebního doprovodu se poté ujala kapela Neuvěřitelno. (Česká televize)

(více)

Recenze (42)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Inu, na němé filmy prostě nemám nervy, zvláště pokud připomínají grotesky. 1) Moderní, i když sama o sobě příjemná jazzová stereo hudba umocnila exotické (rozuměj nepatřičné) vyznění snímku. Počítačem upravované titulky a další rekonstrukční zásahy ve svém souhrnu na mě působily, jako kdyby tvůrci vyráběli parodii na grotesku. 2) Hlavním důvodem, proč jsem film zhlédl, byl 36letý Vlasta Burian. I u něho však jsem měl pocit, že bez zvuku podává výkon jenom poloviční. 3) Cítím za vhodné zopakovat, že hodnotím filmy podle toho, jak se mi dnes zamlouvají a ne podle jejich přínosu dějinám či vývoji kinematografie. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Trochu jsem se obával, zda nezahlodal zub času. Ano náhodou! Takhle svižnou jízdu jsem teda nečekal ani omylem. Vlasta Burian v dvojroli Cyrila Pondělíčka a lupiče přezdívaného Kanibal je prostě bůh a pravý Král Komiků. Neskutečná smršť gagů a vtipných scén frčí jedna za druhou a přitom vůbec nepůsobí jakkoliv suše, naopak, je to nadčasová zábava s dynamickým tempem, po technické stránce s naprosto do té doby nevídanými triky, která místy přebíhá do americké grotesky. Takhle by měla vypadat zběsilá crazy komedie v dnešní době! Bavil jsem se stejně jako třeba u burianovky U pokladny stál. Luxusní prča! "Tys mne lakoval, ty babo, fuj, styď se!" "Milá holka, tak blbej zloděj přece nejsem. To bych musel krást jenom na tebe." "Konec bláznění, vezmeš si toho továrníka, co vyrábí ty šestákové automaty a který ti stále píše! Když chceš zloděje, tak pořádného!" :D. Je radost sledovat v dalších rolích Jindřicha Plachtu jako komorníka Kristiána, nebo Jarku Pižlu (známý jako Pepek Vyskoč ze Švejka) v roli zahradníkova pomocníka. Co mě doslova fascinovalo, byla krása Anny Ondrákové (Fifi, nápadnice továrníka Pardona). Ona byla top mezi prvorepublikovými herečkami, škoda že až nastoupil zvukový film, moc rolí už nedostávala (její hlasový projev přeci jen nebyl nejlepší), ale tady zdobí svým půvabem každou scénu. Rovněž je škoda Věry Hlavaté (Olga), která se již zvukovému filmu dále nevěnovala, její grácie mohla každopádně ještě zazářit. Nechápal jsem, jak má snímek akční spád a když se Fifi řítí autem za svým nápadníkem, je to doslova nářez! Scéna přejezdu přes koleje sekundu před lokomotivou mě vyrazila dech! Kameraman Otto Heller byl skutečně frajer a režisér Svatopluk Innemann výrazná osobnost němého filmu. Mám moc rád herečku Betty Kysilkovou, zde hraje korpulentní dámu, jasnovidkyni Štefanii, která devatenáct let nahání Cyrila, protože jí utekl od ženění a když se mu ve snu zjevovala jako čarodějnice, to jsem šel do kolen! Filmu určitě hodně prospělo i jeho zrestaurování v roce 2014, dále nová viráž z roku 2018 a v neposlední řadě i zvukový doprovod hudebního seskupení Neuvěřitelno, který obstaral nejen hudbu, ale i všelijaké ruchy a zvukové efekty. Výrazný kousek v dějinách československé kinematografie, s přehledem konkurující zahraniční produkci ve dvacátých létech. Zajímavostí je jistě i to, že na scénáři se podílel tehdy teprve sedmnáctiletý Elmar Klos! PECKA!!!!!! ()

Reklama

sator 

všechny recenze uživatele

Chi....hudba mimo mísu... Pro rekonstrukci byl shromážděn dostupný filmový i nefilmový materiál, restaurátoři NFA provedli technickou analýzu, rozbor obsahu filmu a dochovaných písemných archiválií. Po analýze následovala rekonstrukce a laboratorní zpracování všech fragmentů. Konečným stadiem celého procesu bylo zhotovení dupnegativu a nové kopie – virážované podle původních kopií. Proces virážování, tedy chemického barvení filmové kopie, provedl za supervize restaurátorů NFA Jan Ledecký, jehož metoda virážování s přesností na jedno filmové okénko bez  toho, aby bylo nutno filmový pás stříhat a posléze znovu spojovat, je výjimečná. Náklady na restaurování dosáhly částky 1 115 000Kč. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Tu bude zrejme zbytočný, rozsiahlejší komentár. Vo svojej podobe, v tomto žánri, ide o svetové merítko, a neviem aký bol dopad tohoto filmu vo svete, ale myslím, že medzi produkciou západnou, určite nezaostával. Trochu dlhé na svoj žáner, ale na rozdiel od niektorých vtedajších zdĺhavých pokusov o tento štýl v českých luhoch a hájoch, je to nepostrehnuteľné. ()

showxman 

všechny recenze uživatele

Film poplatný své době. V dnešní restaurované podobě, kdy projekce v kinech doplňuje trio Neuvěřitelno svým živým vystoupením, se jedná o specifický komponovaný zážitek, který by neměl uniknout žádnému náročnějšímu divákovi. Soundtrack se totiž náramně povedl a původní film dostal na novou úroveň. Resurekce se Neuvěřitelnu povedla dokonale a film, který neoplývá toliko vtipem a naopak často klopýtá v neoriginálním ději, se tak stává koukatelným i pro dnešního diváka. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Film byl uveden na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 2014. Před uvedením prošel rekonstrukcí a kolorováním. Pro rekonstrukci byl shromážděn dostupný filmový i nefilmový materiál, restaurátoři NFA provedli technickou analýzu, rozbor obsahu filmu a dochovaných písemných archiválií. Po analýze následovala rekonstrukce a laboratorní zpracování všech fragmentů. Konečným stadiem celého procesu bylo zhotovení dupnegativu a nové kopie – virážované podle původních kopií. Proces virážování, tedy chemického barvení filmové kopie, provedl za supervize restaurátorů NFA Jan Ledecký, jehož metoda virážování s přesností na jedno filmové okénko bez toho, aby bylo nutno filmový pás stříhat a posléze znovu spojovat, je výjimečná. Náklady na restaurování dosáhly částky 1 115 000 Kč. (sator)
  • Němý film doprovázely na některých projekcích hudebníci tria Neuvěřitelno. (sator)
  • Jedná se o poslední němý film Vlasty Buriana. Zároveň se jedná o jeho čtvrtý film a první, ve kterém si zahrál dvojroli. (SeanBean)

Reklama

Reklama