poster

Lidé, kteří šlapou tygru na ocas

  • Česko

    Muži, kteří šlapou tygrovi na ocas

    (festivalový název)
  • Japonsko

    Tora no o wo fumu otokotachi

  • Japonsko

    虎の尾を踏む男達

  • angličtina

    They Who Step on the Tiger's Tail

    (neoficiální název)
  • USA

    The Men Who Tread on the Tiger's Tail

Drama / Dobrodružný / Thriller

Japonsko, 1945, 58 min

Režie:

Akira Kurosawa

Scénář:

Akira Kurosawa

Kamera:

Takeo Itó
  • Madsbender
    ****

    Krátky príbeh z prostredia feudálneho Japonska, sledujúci cestu zemepána menom Yoshitsune, ktorý sa snaží utiecť s hŕstkou verných v prestrojení za siedmych mníchov za hranice. Pomáha im pri tom obyčajný nosič, ktorý nepozná ich skutočnú identitu a zámery, no keď ich odhalí, rozhodne sa napriek nebezpečenstvu im v riskantnom úteku pomôcť. Celý film sa odohráva v komorných, ale celkom pekne vyvedených kulisách, ktoré vyvolávajú dojem televízneho snímku alebo divadla, z ktorého ostatne, ako píše Dudek, film vychádza. Tomu je prispôsobená aj dĺžka, scenár a spôsob, akým herci rozprávajú a aké výrazy používajú. Prestrihy slúžia na klasické členenie do aktov, tu konkrétne troch: 1. cesta k "hradbám", resp. stráženému priechodu, 2. pobyt, udalosti a konfrontácia v priechode, 3. pokračovanie cesty po úspešnom prechode, plus krátky a stručný záver. Dej je veľmi jednoduchý, uspôsobený pre potreby výpravy a možnosti realizácie, a tak prakticky všetka ťarcha spočíva, čo však u Kurosawu nie je nijaká rarita, na pleciach hercov a dialógoch, pričom, ako sa dá očakávať, hrá veľkú rolu aj spev, intonácia a výslovnosť, čo sú rovnako faktory divadelnej scény. Dalo by sa povedať, že, podobne ako mnoho iných japonských snímkov z tejto éry, sa jedná o prenos antickej drámy do východných reálií so všetkými potrebnými rekvizitami a obmenami, ale jadro zostáva rovnaké. Stretávame sa tu s klasickými motívmi ako je hrdinstvo, do popredia je stavaná česť a vernosť, ale najmä múdrosť, ktorá je nosným motívom a základom celého príbehu. Ten je, ako je spomenuté aj v iných komentároch, vytrhnutý z celkového kontextu, ktorý je zľahka načrtnutý len v stručnom úvode (aký poznáme aj z ostatných, či už Kurosawových, alebo iných ázijských, prevažne čiernobielych filmov), a to môže niekomu vadiť, pokiaľ však máte aké také poznatky o tomto historickom období, alebo ste videli pár dobových snímok, nemusíte sa báť. Herci sú bez výnimky výborní, i keď sa to neobíde bez tradičných známych grimás, ktoré nenavyknutému laikovi môžu prísť smiešne, no iným, zábavnejším zdrojom humoru je jedna z hlavných postáv, nosič, v excelentnom prevedení komika Ken'ichi Enomoto, a je najvýraznejšou postavou, čo je voči ostatným trochu nefér, no na druhú stranu sa postará o poriadnu dávku skvelého humoru. Scenár aj realizácia majú svoje muchy a medzery, nie je to však nič, čo by divákovi, zaujímajúcom sa o tieto filmy a staršiu ázijskú kinematografiu všeobecne, malo vadiť. Ja som strávil hodinku v skvelej spoločnosti, a neľutujem toho, okrem jedinej veci - mohlo to byť dlhšie a obšírnejšie, pretože v tejto forme by to mohlo teoreticky niekoho aj nudiť. Mňa však rozhodne nie. 75%(22.2.2014)

  • VanTom
    ***

    Krátké dobové drama o riskantním překonání jednoho zátarasu 6 samuraji s jejich pronásledovaným pánem (ha, 7!), převlečenými za mnichy a nosiče, mi připadalo jako úryvek z rozsáhlé divadelní hry, a jak čtu komentáře, trefil jsem to přesně. Kromě souvislostí, které textový úvod moc nenahradil, však výsledku hlavně chyběla příběhová pointa, čili mi nedával úplně smysl (pravděpodobně také kvůli špatným anglickým titulkům).(29.6.2018)

  • Mouzon
    **

    Mno, tak toto bylo trošičku slabší. Daleko lépe by to vyniklo na divadle. Film časem hodně ztratil a navíc je poměrně bezdějový - a to spíše v pejorativním slova smyslu. Ovšem, ten chlapík, který si v nepřátelském ležení z fleku vymyslel vlastní buddhistickou sektu, byl docela frajer. Za zmínku stojí ještě postava nosiče, který se neustále bezvadně ksichtí. Tím to ale také bohužel hasne - což mluví samo za sebe.(6.6.2011)

  • troxor
    *****

    Japonsko, polovina 12. století. Rozzuřil se bratrovražedný boj. Yoshitsune prchá ze země. Jeho bratr, japonský císař, se ho ale snaží zbavit za každou cenu. Na hranicích jsou zátarasy. Yoshitsune se se svými věrnými snaží projít v přestrojení za mnichy. Jejich přestrojení je ale prozrazeno ještě dřív, než na hranici přijdou. Nyní je jen na jeho mazaném rádci Benkeiovi, aby skupinu uprchlíků zachránil z jámy lvové. Rozhodne se pokračovat v tvrzení, že jsou opravdu mniši... Napínavý a svižný film, který se přesně drží scénáře divadelní hry japonského tradičního divadla Nó. Přidává pouze komickou postavu nosiče (který svými škleby strčí Jima Carreyho do kapsy) ...(2.7.2007)

  • Martin741
    ****

    Reziser Akira Kurosawa /Dersu Uzala, Rasomon/ natocil pekny film o Yoshitsunem, ktory uteka z feudalneho stredovekeho Japonska, spolu s kumpanmi v prezleceni za mnichov. Dej filmu sa odohrava v obdobi Kamasliepka, teda pardon, Kamakura, kedy jeden tamansky rod porazil dalsich tamanov - prvy tamansky rod sa volal Mynamoto a druhy Taira, pricom zvitazil Taira nad Mynamotom. Pardon, zase naopak. To je jedno, proste SK a CZ porovnavacia baza je Europa, nie Azia a mne xpokojnosti staci, ze viem, ze jestvuje nejake obdobie v Japonsku ako Kamasliepka. Rezia Kurosawu je vyborna, reziser sa pohral s kazdou jednou scenou, dialogy su na urovni a herci boli na urovni - poznal som len Susumu Fujitu /Velka Legenda Judo 1943/ hral vyborne. A typicke pre Kurosawu je pomale plynutie deja a filmu. 80 %(12.4.2016)

  • - Kurosawa chtěl původně točit výpravné historické drama, nebyl však materiál, prostředky ani síly a tento projekt se stal jeho minimalistickou náhradou. (Zdroj: Eiga-sai)

  • - Film vznikal ve vypjatých okamžicích na samém sklonku války a dotáčel se ještě po jejím konci, kdy natáčení přerušovali američtí vojáci, kteří se chodili do filmové dekorace fotografovat. (Zdroj: Eiga-sai)