poster

Darkened Room

Krátkometrážní / Drama / Experimentální

USA, 2002, 8 min

Režie:

David Lynch

Scénář:

David Lynch

Kamera:

David Lynch
  • Deimos
    *

    YouTube/// Obsazení 2/10 Děj 1/10 Hudba 4/10 Efekty 1/10/// +napínavá hudba -nemá to příběh, děj, nudí to/// Jinak řečeno, tohle je krátká nuda. Věc která je úplně zbytečná a úplně o ničem. Myslel jsem si, že to pochopím, nestalo se. Ok je tam na pár minut Jordan Ladd. Ale co s ní, když hraje v tomhle. Od neznámého autora bych to bral, ale od Lynche? ???/// Celkem 18%///(27.1.2009)

  • Tomcat.C
    ***

    Možné vysvětlení (interpretace). Na začátku filmu se objeví mladá dívka, Asiatka, která nám sděluje: "Mám kamarádku. Moje kamarádka sedí v potemnělém pokoji. Moje kamarádka pláče. Vidíte ji? Já ji vidět nemůžu. Mluví? Ne... Nedívejte se na ni!" a potom zakryje svoji tvář. Nejzajímavější z tohoto monologu je ten závěr, ze kterého se dá vyvodit, že mluví o sobě ("Já ji vidět nemůžu. Nedívejte se na ni!" a zakryje svůj obličej). V nitru se něčím trápí ("pláče"), ale nechce o tom mluvit ("Mluví? Ne."). Potom vidíme v temné místnosti sedící blondýnku a ležící loutku panáka. Blondýnka říká: "Slyšíte mě? Pojďte sem, prosím! Někdo o ní zase něco říká. Nenechávejte mě tady! Pojďte sem! Prosím!". Pokud blondýnka představuje nitro, vědomí té mladé Asiatky, tak z jejího "monologu" se dá usoudit, že Asiatka vnitřně stojí o pomoc (Pojďte sem, prosím!), chtěla by se svěřit ("Slyšíte mě?"), ale neudělá to, protože se bojí, že by se tím dostala do řečí ("Někdo o ní zase něco říká."). Chtěla by také opustit nějaké místo (domov?), které s tím jejím trápením souvisí ("Nenechávejte mě tady!"). Otevřou se dveře a z vedlejší místnosti, kde stojí mužská postava, přichází brunetka, která následně terorizuje blondýnku: "Mám ve spodničce díru. A nevím, jak se tam objevila. Nevíš o tom něco? Ne? To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu... Všimnu si každého zatraceného detailu. S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat. Je to tvoje chyba, víš to? Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy...o tom, jak se má dělat to či ono. Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen. Chápeš to?". Blondýnka představuje vědomí, takže brunetka by mohla představovat nevědomí. Nevědomí přece ví všechno ("Všimnu si každého zatraceného detailu."). Asiatka se uvnitř obviňuje ("Je to tvoje chyba, víš to?") za něco, co stěží mohla ovlivnit a nejde napravit ("S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat."). Brunetka původně stála ve vedlejší místnosti společně s mužskou postavou. Pokud brunetka představuje nevědomí, mohlo by to znamenat, že Asiatka chce zapomenout na nějakého muže (vytěsnit vzpomínky na něho do nevědomí). Hlavním klíčem k pochopení filmu je podle mě loutka panáka ze kterého vede šňůra. Loutka představuje něco mrtvého, panák odkazuje na mužské pohlaví a šnůra inklinuje ke šňůře pupeční. Na první pohled to vypadá, že Asiatka porodila mrtvé dítě (syna)… Ale loutka je oblečená. Má boty, kalhoty, tílko a nedopnutou košili na břiše. Na základě těchto skutečností se dá vyloučit, že představuje novorozence… Šňůra tedy může představovat přetrhané vazby a oblečení může odkazovat na staršího muže (nedopne knoflíky). Neživost loutky pak může znamenat, že Asiatce je tento muž lhostejný (je pro ni "mrtvý")... Zdá se, že loutka panáka a mužská postava představují stejného muže. Brunetka se v jednu chvíli, když peskuje blondýnku za díru ve spodničce, zničehonic otočí na mužskou postavu: „To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu...ale všimnu.“. Takže z „díry ve spodničce“ obviňuje společně blondýnku a tohoto "muže". Dalším klíčem k pochopení filmu je „díra ve spodničce“, která podle mě asociuje…, že Asiatka přišla o panenství. Neměla šanci to udělat v budoucnu tak, jak si původně vysnila („Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy.“) a skutečně se jí to stalo („Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen.“). „Chápeš to?“. Tahle otázka asi patří hlavně divákům a já v ní vidím pomrkávání Davida Lynche. Myslím si, že za trápením mladé Asiatky stojí vynucený incest s otcem.(5.8.2008)

  • Jimmmy
    **

    Priblizne poslednich sedm minut z celkem osmi minutoveho snimku jsem sedel zpoceny v kresle a doufal, ze vsechno zachrani dokonala pointa, ktera da kratasu zcela novy rozmer a mistr tak znovu rozprasi vsechny skarohlidy, kteri poukazuji na Lynchovy snimky jako na pseudointelektualni zabavu pro tupce, kteri si nechaji radi veset buliky na nos. U vetsiny filmu bych za nej dal ruku do ohne a vzdycky s pocitem prevahy branil jeho genialitu. Ted jsem jen rad, ze je tenhle snimek tak malo znamy a vetsina zatrvrzelych kritiku ho nezhledne. Na tohle "home video" by mi totiz argumenty nestacily, tohle pan Lynch bohuzel podelal... 4/10(10.12.2005)

  • pepino
    **

    Musím říct že mě Lynch docela zklamal. První asi 2 minuty je atmosféra slušná, tajemná, čekal jsem co se stane. Pohled na tu brečící holku byl docela děsivý. Pak tvše ale začne ochabovat, včetně atmosféry a už to připomíná jen nějaké homevideo... To je snad poprvé co mě Lynch zklamal. A to jsem od něj viděl už pěknou řádku filmů.(29.12.2006)

  • H34D
    *

    Svým vyloženě provokativním závěrem Lynch jasně dává najevo, že nechce nic vysvětlit, chce zanechat diváka v nepochopení a snad ho i přimět, aby mu Darkened Room zůstal chvíli trčet v hlavě. Bohužel na to není dostatečně silný, úvodní přepínání na vyprávění korejské ženy je vyloženě rušivé a atmosféru nabourávající, zbytek je klasicky lehce rozrušivý, což je klad, ale prožitek už vybudovat nestačí, je to jaksi nijaké... Takže tentokrát výjimečně ne, pane Lynchi. 3/10(27.7.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace