Reklama

Reklama

Darkened Room

Krátkometrážní / Drama / Experimentální
USA, 2002, 8 min

Obsahy(1)

Krátkometrážny film David Lyncha je natočený digitálnou kamerou a zavedie nás do tmavej, temnej izby, v ktorej je zamknuté mladé dievča. Stále plače a volá o pomoc, nevie ako sa tam dostalo ani čo bude ďalej. Potom prichádza ďalšie dievča, ktoré sa s ňou začne záhadne rozprávať a v náznakoch niečo vysvetľovať. (genetique)

Recenze (70)

H34D 

všechny recenze uživatele

Svým vyloženě provokativním závěrem Lynch jasně dává najevo, že nechce nic vysvětlit, chce zanechat diváka v nepochopení a snad ho i přimět, aby mu Darkened Room zůstal chvíli trčet v hlavě. Bohužel na to není dostatečně silný, úvodní přepínání na vyprávění korejské ženy je vyloženě rušivé a atmosféru nabourávající, zbytek je klasicky lehce rozrušivý, což je klad, ale prožitek už vybudovat nestačí, je to jaksi nijaké... Takže tentokrát výjimečně ne, pane Lynchi. 3/10 ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

David Lynch je pro mě ten režisér, co psané slova mistrů Americké literatury přenáší do obrazů. A je jedno, jestli jde o krátkou povídku či text s delším rozsahem. Cíl je jasný. Ukázat násilí ať už ve formě psané tak obrazové. To první je těžší, to druhé je snadnější. Názor v tomhle směru neměním. A nikdo mi ho racionálními argumenty nevyvrátí. Mnohé postupy násilí jsou nelogické, tak jako chod života na Zemi. Proč by tedy měly být i filmečky D. Lynche vždy logické a pro každého?***(6.10.2010) ()

Reklama

Ichabod odpad!

všechny recenze uživatele

Ne! Ani na ploše osmi minut není schopen Lynch sdělit jedinou myšlenku. Totalní sračka, která mne utvrzuje v tom že Lynch je retard a není schopen natočit koukatelný film. To, že netočí pro mainstream diváky na věci nic nemění. Podobně jako u Uwe Bolla mne zaráží jen, kde na své pokusy získává producenty :-) ()

Tomcat.C 

všechny recenze uživatele

Možné vysvětlení (interpretace). Na začátku filmu se objeví mladá dívka, Asiatka, která nám sděluje: "Mám kamarádku. Moje kamarádka sedí v potemnělém pokoji. Moje kamarádka pláče. Vidíte ji? Já ji vidět nemůžu. Mluví? Ne... Nedívejte se na ni!" a potom zakryje svoji tvář. Nejzajímavější z tohoto monologu je ten závěr, ze kterého se dá vyvodit, že mluví o sobě ("Já ji vidět nemůžu. Nedívejte se na ni!" a zakryje svůj obličej). V nitru se něčím trápí ("pláče"), ale nechce o tom mluvit ("Mluví? Ne."). Potom vidíme v temné místnosti sedící blondýnku a ležící loutku panáka. Blondýnka říká: "Slyšíte mě? Pojďte sem, prosím! Někdo o ní zase něco říká. Nenechávejte mě tady! Pojďte sem! Prosím!". Pokud blondýnka představuje nitro, vědomí té mladé Asiatky, tak z jejího "monologu" se dá usoudit, že Asiatka vnitřně stojí o pomoc (Pojďte sem, prosím!), chtěla by se svěřit ("Slyšíte mě?"), ale neudělá to, protože se bojí, že by se tím dostala do řečí ("Někdo o ní zase něco říká."). Chtěla by také opustit nějaké místo (domov?), které s tím jejím trápením souvisí ("Nenechávejte mě tady!"). Otevřou se dveře a z vedlejší místnosti, kde stojí mužská postava, přichází brunetka, která následně terorizuje blondýnku: "Mám ve spodničce díru. A nevím, jak se tam objevila. Nevíš o tom něco? Ne? To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu... Všimnu si každého zatraceného detailu. S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat. Je to tvoje chyba, víš to? Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy...o tom, jak se má dělat to či ono. Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen. Chápeš to?". Blondýnka představuje vědomí, takže brunetka by mohla představovat nevědomí. Nevědomí přece ví všechno ("Všimnu si každého zatraceného detailu."). Asiatka se uvnitř obviňuje ("Je to tvoje chyba, víš to?") za něco, co stěží mohla ovlivnit a nejde napravit ("S tím, co se ti stalo, nic nenaděláš. A i kdyby ano...už je pozdě cokoliv dělat."). Brunetka původně stála ve vedlejší místnosti společně s mužskou postavou. Pokud brunetka představuje nevědomí, mohlo by to znamenat, že Asiatka chce zapomenout na nějakého muže (vytěsnit vzpomínky na něho do nevědomí). Hlavním klíčem k pochopení filmu je podle mě loutka panáka ze kterého vede šňůra. Loutka představuje něco mrtvého, panák odkazuje na mužské pohlaví a šnůra inklinuje ke šňůře pupeční. Na první pohled to vypadá, že Asiatka porodila mrtvé dítě (syna)… Ale loutka je oblečená. Má boty, kalhoty, tílko a nedopnutou košili na břiše. Na základě těchto skutečností se dá vyloučit, že představuje novorozence… Šňůra tedy může představovat přetrhané vazby a oblečení může odkazovat na staršího muže (nedopne knoflíky). Neživost loutky pak může znamenat, že Asiatce je tento muž lhostejný (je pro ni "mrtvý")... Zdá se, že loutka panáka a mužská postava představují stejného muže. Brunetka se v jednu chvíli, když peskuje blondýnku za díru ve spodničce, zničehonic otočí na mužskou postavu: „To mě dovede opravdu naštvat. Myslíš, že si takových věcí nevšimnu...ale všimnu.“. Takže z „díry ve spodničce“ obviňuje společně blondýnku a tohoto "muže". Dalším klíčem k pochopení filmu je „díra ve spodničce“, která podle mě asociuje…, že Asiatka přišla o panenství. Neměla šanci to udělat v budoucnu tak, jak si původně vysnila („Ty hodinky nikdy ani nešly...a ty je jdeš koupit...jenom abys naplnila své paranoidní představy.“) a skutečně se jí to stalo („Jsi na omylu...pokud si myslíš, že to všechno je jen zlý sen.“). „Chápeš to?“. Tahle otázka asi patří hlavně divákům a já v ní vidím pomrkávání Davida Lynche. Myslím si, že za trápením mladé Asiatky stojí vynucený incest s otcem. () (méně) (více)

klima777 

všechny recenze uživatele

Absurdní humor & japonský horor? Davide, jsme obklopeni mediální masáží, pornem, drogami a toneme v osamění. No a co? Už si zvykni, chlape... Králíci byli zábavnější než "zajíčci" s banány a UFO rostoucí z mozku (je tam, vážně). Jsem na stropě... a štve mě to velice velmi. Takovouhle do sebe zahleděnou frajeřinku si může dovolit pouze člověk žijící mimo realitu a nebo mistr, jenž si neláme hlavu s použitím zdánlivě amatérských prostředků, klame tělem (?), aniž by se styděl za klišé a opakování, protože jeho vize prostě a jednoduše funguje. Pod povrchem a minimalisticky, ale funguje. "These ancient goals we define in the metaphor of the present — turn on, tune in, drop out." Takže berme, nebo nechme být; Lynchovi je to stejně jedno. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama