Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (128)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Co zrobić z tym filmem, który trzymam w rękach...? Nejlépe bude ho zkusit uchopit pevně, stejně jako otěže plachetnice či náruč ženy. Rutinní výlet, nečekaný zajíček na cestě a skvělým způsobem se rozvíjející příběh. Film o jachtingu, námořnické etiketě, politice manželského páru, který potřebuje někoho třetího, aby si ujasnil své priority a také o výborném pohledu na lidské vlastnosti. Skvělá psychologická hra s precizní režií, kamerou, výborným herectvím a úžasným doprovodným jazzíkem. Bez diskuze jeden z nejlepších debutů jaké jsem kdy viděl, budu jen rád, když při druhém zhlédnutí vystřelím plný počet. (Challenge Tour 2015) ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Polsko je zajímavá země. Někoho málem přejedete, ale místo, abyste se omluvil, tak ho svezete a dokonce ho pozvete i na loď a to vše jen proto, abyste tomu dotyčnému dokázal, kdo je tady kapitán… :-) Ne, teď chvíli vážně. Mé racionální já, toužící po odpovědích, se neustále ptalo, jaký tohle má smysl? Ale potom jsem pochopil, že to vlastně žádný smysl nemá. Stejně jako v životě jdeme jen proto, abychom šli, plujeme jen proto, abychom pluli… ()

Reklama

Martin741 

všechny recenze uživatele

Takze toto je to slavne umenie, ze jo? S kludnym svedomim prehlasim, ze to bola pekna kravina. No, ako sa mi tak zda, poniektore ynteleguany a artove prechytrale tlchuby su tuna schopne vypisovat podobenstva a metafory aj pri podrobnom rozoberani a studovani ich rannej stolice. A ako vidim, miestne prechytrale tlchuby su schopne najst vo filme aj take zakodovane odkazy a skryte inotaje, o ktorych nema tusenia nielen herci, ale ani reziser! Ja som vsak pri pozerani tohoto "skvostu" dostal pomatene a psychoticke blabotanie 3 dementalov bez hlavy a paty. A bez zmyslu a bez logiky. Ako debut Romana Polanskeho ma to vobec neoslovilo. Polske psychologicke drama, kde sa deje ... jedno velke hovno. Dejovu liniu to evidentne nemalo, reziu asi tiez nie a herecke vykony su hrozne a dialogy uplne dementne. Jo, som rad, ze polska kinematografia je pravom podcenovana a pravom je na okraji nielen europskeho, ale aj svetoveho diania. Zaroven dufam, ze tam este najblizsie 2 - 3 storocia aj ostane. A tesim sa z toho fucktu, ze rano, ked niektore ynteleguany /Shadwell, Tetsuo, Madsbender/ vstanu a uvidia tuna moj uprimny odpad, alebo 1 hviezdu, tak budu paste zatinat od zurivosti, lebo zase som nejaky ten "Polanskeho  kinematograficky skvost" poslal z cervenej farby pekne zas a opat do modrej. Urcite skor doporucujem tvorbu Janusza Majewskeho  5 % ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

První půlku jsem čekal, že se z někoho vyklube vraždící psychopat, a příjemně mě překvapilo, že na takové lacinosti nedošlo. Soupeření dvojice kohoutků ani ne tak o stranou stojící a stále méně pobaveně přihlížející Krystynu, jako o to, čí ego je větší a čí póza udržitelnější, je vyobrazeno životně, ba dá se říci zábavně; v nejednom mužském diváku se jistě ozve potrefený houser. K tomu suverénní kamera a neméně suverénní ságo. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Když vezmu v potaz, že je to jedna z prvotin Polanského, tak klobouk dolů. Vzít si tři herce, loď a natočit film takovým způsobem, že jsem se skutečně z té židle nehnula ani na minutu, je kumšt. Nemůžu říct, že bych tam nenašla momenty, které mně přišly trochu naivní, ale když to všechno pominu, tak jsem dlouho nezažila, že by mně volně a pomalu plynoucí děj utekl tak rychle. Tím nechci ovšem říct, že by se tam nedělo vůbec nic. Sledovat dva muže a konfrontaci jejich většího či menšího ega byla parádní podívaná. A název filmu byl geniálním tahem, jen to chce nečíst obsah nahoře, pak to teprve oceníte. 75% ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • Počas dabingu filmu, ktoré bolo v Brnenskom štúdiu v budove Typos, vypukol v budove veľký požiar. V tom čase pracoval na filme kameraman a režisér dabingu Miroslav Ambro, ktorý sa nestihol včas evakuovať do bezpečných priestorov a zomrel na otravu dymovými splodinami. (Raccoon.city)
  • Polanski se stal po filmu známým a chtěl film přepracovat v angličtině se Spencerem Tracym a Elizabeth Taylor, ale poté od toho upustil, nechtělo se mu dělat znovu stejnou věc. (Kulmon)
  • Režisér Polanski se krátce po natočení odstěhoval do Francie, kde se stal slavným. (Kulmon)

Reklama

Reklama