Reklama

Reklama

Nůž ve vodě

  • Polsko Nóż w wodzie (více)
Trailer

Sólo pro dva muže, jednu ženu a plachetnici.  Filmový debut režiséra Romana Polańského se stal po uvedení v roce 1962 pro polskou kinematografii významnou událostí. Psychologické drama z prostředí Mazurských jezer, ve kterém se představí pouze tři postavy, předvádí mužskou ješitnost i morální úpadek, konflikt sobectví finančně zajištěného novináře a pozérství bezejmenného studenta za přihlížení cynické manželky. Příběh začíná v autě během cesty Andrzeje a Krystyny k jezeru, když náhle porazí mladého muže stopujícího uprostřed silnice. Andrzej muži navrhne, aby s nimi jel kus cesty. Později, místo rozloučení, mladíka pozve na společnou jednodenní projížďku na plachetnici. Mladý muž nabídku přijímá, přestože nemá žádné znalosti o plachtění.... Dobře vystavěný scénář, děj situovaný na omezeném prostoru automobilu a lodi, atmosféra, herecké výkony a vynikající kamera (kterou vedl Jerzy Lipman), zůstávají přednostmi filmu. Jeho název odkazuje na důležitou scénu, v níž Andrzej v náznacích popichuje mladíka kapesním nožem, který následně úmyslně upustí do vody. Snímek měl v době svého vzniku silný mezinárodní ohlas, o čemž svědčí nominace na Oscara a řada dalších ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (128)

troufalka 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejlepších polských filmů, které jsem kdy viděla, dokonce ještě lepší než Rejs. Polanskému se povedlo už v jeho debutu předvést perfektní filmařinu. Dobře vystavěný příběh s vykreslenými osobnostmi. Vynikající kamera, zajímavé pohledy z nadhledu i podhledu, velké detaily, ve doladěné muzikou, která je výrazná, ale není přehlušující. Závěr není předem čitelný, v příběhu nastává hned několik zvratů. Vidíme tu mužské soupeření mezi majitelem jachty a stopařem. Oba mají něco společného, jsou soutěživí, staví na svém mužství, trochu se přitahují, trochu se provokují. Žena vylaďuje mírné neshody, příliš do sporů nezasahuje. Její podstatný part je až v samém závěru filmu. Jsem překvapená, jak málo má film hodnocení. Přitom předčí jak Čínskou čtvrť, tak i mnohem známějšího Pianistu. Roman Polanski ve filmu nehraje, předaboval Zygmunta Malanowicze. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Ken Loach má pravdu, v Hollywoodu nikdy Evropští režiséři nenatočil nic tak dobrého, jako doma. Polanski pomaličku odkrývá charaktery tří postav, které se z fanfarónství obou mužů ocitnou na nějaký čas společně na jedné lodi. Ostrým skalpelem odřezává jednu slupku masky za druhou, až zbydou nepříliš pohledné kosti. ()

Reklama

lamps 

všechny recenze uživatele

Rozhodně je na tom vidět, jaký má Polanski talent ve vytváření tenze mezi aktéry jen skrze vynalézavé záběrování a zakomponování zvukové složky. Bohužel, expozice je hrozně dlouhá a část, kdy má jít do tuhého a předešlý vývoj se má zúročovat v psychologické inferno, očekáváním nedostává. Ty opravdu skvělé filmy Polanski natočí trochu později.. 65% ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Konstrukce vytváří příběh, jenže by to mělo být naopak. Polanski píše stylem Agathy Christie - postavy se chovají účelově dle autorčina přání a zápletky - a i když prokazuje talent a obratnost, pach umělosti z příběhu nevymizel. Mladý stopař se ještě nenaučil hrát partnerské nenávistné a manipulativní hry, ale za den pobytu na jachtě se od manželského páru hodně naučí, a sám prokazuje veliké nadání (viz závěrečných dvacet minut). ()

classic 

všechny recenze uživatele

Na Romanov debut som bol dlhšiu dobu zvedavý, a nie a nie, sa k nemu dostať. Je to vynikajúci, výnimočný snímok, ktorému stačia maximálne traja herci, k tomu na začiatok jedno auto, v ktorom budú najprv sedieť dvaja z nich, t. j - manželský pár : Andrzej a Krystyna, títo o krátku chvíľu na to, vezmú so sebou TURISTU - stopára, ktorého takmer Andrzej zrazí, vykoľajený z toho, následne tomuto mladému mužovi ponúkne zvezenie, blížia sa do prístavu, kde ich čaká pekná JACHTA, s ktorou plánujú vyplávať na šíre jazero, pričom drzý, namyslený, arogantný Andrzej navrhne, aby tento cudzinec išiel s nimi... Tak sa aj stane. Chvíle pohody, vystriedajú pästné súboje, ale to už zachádzam priďaleko. Aj na samotný nôž dôjde, ktorý nakoniec skončí tak, ako napovedá názov filmu. Jedna atraktívna žena, ktorá tak zo začiatku nevyzerá, tie okuliare jej nepasujú, sa postupne stáva dominantnou samicou, o ktorú budú stáť obaja chlapíci, ktorí si idú po krku. Veľmi psychologicky pôsobiaci film, so skvostnou black and white kamerou, ktorá robí svoje, samozrejme atmosféra, je podchytená práve touto technickou zložkou, ktorá vytvára doslova zázraky, ktoré ovplyvnia nezainteresovaného diváka, ktorý to nečaká. Jolanta Umecka v úlohe Krystyny, je fascinujúca, Leon so Zygmuntom, sú skvostní, ako pozerám, druhý pán na holenie, mal ešte niekoľko zaujímavých príležitostí, predviesť sa. Zo všetkých, sa najviac, aj tak predviedol, samozrejme, budúci veľký režisér Roman Polaňski, ktorý si o pár rokov na to, zažil také situácie, z ktorých sa doteraz ešte nespamätal. Automatická povinnosť vidieť legendárny poľsky počin. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (14)

  • První polský film, který ukazuje nahou ženu. (Kulmon)
  • Auto z úvodu filmu, které přispělo k „seznámení" trojice, je Peugeot 403. Vyrábělo se od květena 1955 do listopadu 1966 v několika verzích. U nás byla doznívající doba limuzín amerického stylu zastoupena vozem Wartburg 311 z Eisenachu v NDR. Měl tří válcový dvoudobý motor o obsahu 900 ccm, od r. 1962 pak 992 ccm. (Brtniik)
  • Jachta užitá ve filmu původně patřila nacistickému pohlavárovi Hermannu Göringovi, který měl ve zvyku trávit léto v Sztynortu, kousek od místa, kde se filmovalo. (Kulmon)

Reklama

Reklama