Reklama

Reklama

Mechanický balet

  • Francie Ballet mécanique
Krátkometrážní / Experimentální
Francie, 1924, 16 min

Obsahy(1)

Podnět ke vzniku Mechanického baletu dal americký filmový výtvarník Dudley Murphy, který chtěl ve dvacátých letech vytvořit sérii "vizuálních symfonií". Oproti tradičnímu vyprávění postavili Dudley a Léger sérii dynamických obrazů lidí i strojů, přerušovanou nesouvisejícími titulky a abstraktní animací geometrických tvarů. Přesto se v Mechanickém baletu objevují návratné motivy, z nichž nejznámější je kubistická podobizna Charlese Chaplina, která snímek uvádí, i zakončuje. Film experimentuje s celou škálou filmových postupů, které nebyly ve své době běžné (rytmické vracení téhož záběru, krouživé pohyby kamery, apod.) (Hwaelos)

(více)

Recenze (27)

lakikaki 

všechny recenze uživatele

Keď sa povie "kubizmus", väčšina ľudí si spomenie na Pabla Picassa a jeho obrazy. Áno, kubizmus, ako umelecký smer v maliarstve, zmysel má - povesiť si na stenu obraz síce nie je ničím praktickým, ale ako investícia alebo skrášlenie interiéru sú (kubistické) obrazy vhodné dostatočne. Ale aký význam má, preboha, kubistický film? Jeho zmysel pochopíte sami len po niekoľkých hodinách / dňoch úmorného premýšľania, na stenu si ho nepovesíte, nenastavíte si ho ani do nekonečnej slučky na svojom DVD prehrávači (to by bolo dobrovoľné zbláznenie sa) a jediné, čo z neho kedy môžete mať je epileptický záchvat. Nonsens, nuda, nezáujem. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Rytmizovaná vizuálna báseň v strhujúcom rytme bez akéhokoľvek deja, ktorej dominuje pohyb. Pohyb vecí živých i neživých. Mechanický balet predmety pohybom uvoľňuje k bezbrehej kinetike. Geometrické tvary, časti strojov, taniere, fragmenty tváre, nápisy, opakujúce sa reálne zábery, či nuly divo pulzujú v rytme klavírneho sprievodu. Prestriedané zábermi nejasne uchopiteľných konštrukčných častí. Výklady dejovo neuchopiteľného dávajú priestor divákovej predstavivosti. Opakovanie a rytmus navodzujú predstavu večného kolobehu, kedy v šialenom rytme behu života sa vlastne pohybujeme celý čas v zajatí rovnakej melódie, rovnako ako šialene bežiaca myška v rotujúcom drevenom valčeku. ()

Reklama

easaque 

všechny recenze uživatele

+2* dnešní artový podvečer zakončuji tímto starším snímkem, kterému nejde rozhodně vytknout originalita a v době vzniku byl určitě průkopnický. Já ho však sleduju dnešníma očima a to už asi dokáže zaujmout jen zarputilé avantgardní umělecké vyznavače. Pokud mezi ně patříte a máte náladu, tak si balet přehrajte sami. Mě to však jednou a ještě z přetáčením stačilo ;-) [ PŘÍBĚH: X /// SMYSL: X /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 2 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 1 /// ART: 3 /// STYL: 2 /// CASTING: X (3*MAX) ] ()

faced 

všechny recenze uživatele

Mechanický balet vznikl v proudu francouzské avantgardy 20. let nazývané Cinéma pur (francouzsky Čistý film - tedy chápáno jako abstraktní nebo absolutní), jehož tvůrci se zřekli nejen filmu hraného, kde převažoval příběh, ale i dokumentárního zachycení skutečnosti. Snažili se vyjít z fotografických kvalit filmového obrazu a z možností, které montáž poskytuje pro vytváření rytmu, aby vytvářeli díla, hledající podstatu filmu v čisté, osamostatněné dynamice forem, blížící se principům výstavby a působení hudebních skladeb. Fernard Léger rozhýbal všemožné předměty a mechanické strojky včetně jemu blízkých geometrických objektů i v kombinaci s pohybem lidí a jejich grimas do baletu mnoha tanců, které na plátně ještě znásobil použitím zrcadel, kaleidoskopů a zrcadlících koulí. Uvidíte v jednom rytmu kombinace záběrů ženy stoupající po schodech, animovaný rozklad kubistické kresby Chaplina a tanec nádobí. Film bývá doprovázen hudbou ve stylu třetího proudu té doby, jíž tvořily různé úpravy Ballet Mécanique George Antheila. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

Obrazová hra a vizuálna pestrosť ktorou je táto avant-gardná snímka obdarená ma nesmierne zaujala. Na rok 1924 to je prevratná filmová extáza v ktorej sa miesia inovatívne prvky zaznamenávania obrazu spolu s kubistickou výzvou smerovania umeleckého filmu. Francúzi holt vedeli ako sa takéto veci majú nakrúcať. Obrazy preskakujú s jedného motívu do druhého, v abstraktnej rýchlosti mechanických strojov sa s ničoho nič objaví avant gardná herečka Kiki. Veľmi sa mi páčil aj hudobný doprovod ktorý zremastrovali v roku 2001. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (2)

  • Pôvodná Antheilova skladba mala kvôli nedorozumeniu 30 minút. K prvému zladeniu hudby s obrazom došlo až v roku 2001, dovtedy sa film uvádzal ako nemý. (ČSFD)
  • Úvod a záver s podobizňou Charlieho Chaplina pochádza z Légerovho prvého filmového pokusu Kubistický Chaplin z roku 1921, ktorý však nedokončil. (ČSFD)

Reklama

Reklama