Reklama

Reklama

Tetsuo

(festivalový název)
  • Japonsko Tecuo (více)
Trailer
Japonsko, 1989, 67 min (Special Edition: 69 min, Director's Cut: 77 min)

Obsahy(1)

Čiernobiely príbeh dvoch mladých mužov, ktorých osudy spojila nešťastná náhoda. Japonský kultový režisér Shinya Tsukamoto vytvoril na základe celkom jednoduchej myšlienky pôsobivý, ale predovšetkým kontroverzný film, v ktorom sa muž začne meniť na kovové monštrum. (Furmi)

Videa (1)

Trailer

Recenze (338)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Hodně bizarní surrealistická groteska o proměně člověka v chodící šrot se jistými prvkami dotýká i sci-fi a horroru a oplývá originální, nezaměnitelnou atmosférou, která plyne z temné černobílé atmosféry, industrialního prostředí, kakofonické hudby a experimentálního střihu. Jen si nejsem jist, když jsem se u mnoha scén hlasitě smál jako u komedie, zda to tvůrci chtěli, ale u té nečekaně groteskní až absurdní akce se spoustou přibývajícího zhoubného šrotu to prostě nešlo jinak a dá se říct, že jsem se skutečně svérázně bavil. Bohužel zdaleka ne po celou dobu – i vzhledem ke chabě rozvinutému ději (přestože jistá gradace stále více ab absurdum tu je) mi totiž 67 minut připadalo zdlouhavých a poslední třetina už hůře stravitelná. Nedivím se, že je Tetsuo ve své oblasti tak slavný, ale protože takřka okamžitě začne vybalovat před divákem svou hlavní zápletku, nějaké větší pohlcení do děje se znalostí pozadí a bližším seznámením se s postavami tu nefunguje a pro mě zdaleka nedosahuje zážitek např. z Cronenbergovy Mouchy (taky s nečekanou proměnou člověka). Sledovat víc než hodinu jednu samoúčelně a izolovaně rozvinutou bizarní zápletku, byť obohacenou o sbírku pár dalších absurdních nápadů, mě ke konci už dvakrát nebralo a k větší než jednorázové trojhvězdičkové spokojenosti nestačilo. [60%] ()

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Dělník se motá kolem nějakých dílen dokud nezasedne do své budky, kde si zcela nečekaně rozřízne nohu, do které nacpe zrezivělý šroub a diváka bez řečí a průtahů nacpe do šíleného industriálního pekla. Tetsuo je prakticky bezdějový film se zběsilým střihem, šílenými obrazy a hlavně s tunou kovu, drátů, rzi, krve a sexu, ale narozdíl od prapodivných videoartových nebo experimentálních filmů, které jsou vesměs jen exhibicí nebo rovnou něčím nekoukatelným, se Tetsuo prožene obrazovkou jak tornádo zběsilosti a tlačí diváka do extrémních obrazů a scén, které nejdřív zdánlivě nenavazují, pak se nějakým způsobem smyčkovitě propojí s předchozími scénami, aby se v poslední části filmu úplně roztříštily v úplný kovový běs. Hlavní na filmu je ale bolestivý a nekontrolovaný přerod ústřední postavy, typického kravaťáka s brejlema a padesáti kilama i s postelí, v nezvladatelné kovové monstrum prolezlé dráty a s rotujícím vrtákem místo penisu. Tento přerod je prokládán všemožnými halucinacemi a sny, ale taky úplně reálnými událostmi, které hlavní hrdina prožívá, ale které jsou taky tak bizarně surreálné, že realita a sen pro diváka i pro hlavní postavu splývají do jednoho. V těchto "mezihrách" vyniká především adrenalinová a až překvapivě strašidelná honička v podchodech se šílenou ženskou a jejím kovovým pařátem, která je výborně natočená a působí mnohem děsivěji než leckterý čistě hororový film, a pak taky spousta obrazů má výrazný erotický charakter až nakonec vyvrcholí v té známé scéně s vrtákem. Možná že by se dal celému filmu připsat určitý erotický náboj, zvlášť když si člověk všimne, že finální kovové monstrum vypadá nápadně jako obří penis :). Každopádně monstrózní kovový penis se dle vlastních slov cítí skvěle, takže přinejmenším pro něj je to dobře. Pro diváka ale určitě je dobře, že je ve filmu zapracován úplně super industriální soundtrack, bez kterého by Tetsuo byl jen poloviční, protože každou scénu dotváří mocně a jsou to pecky i na poslech bez filmu. Netuším jaká měla být myšlenka filmu podle jeho autora, ať už tím obřím pérem na cestě do světa chtěl říct cokoli, ale docela určitě je to jeden z nejsilnějších cyberpunkových zážitků, co se dá ve filmu vidět a to nejen proto, že se cyberpunk v jakékoli podobě téměř netočí, ale hlavně proto, že v Tetsuovi se s tím nemažou a sypou tam to železo jedno za druhým i do sexu takovým způsobem, že by se za něco takového v západním světě pořádaly petice za přinejmenším proliskání autora :). ()

Reklama

dr.horrible 

všechny recenze uživatele

Jeden z najdivnejších filmov, aké som kedy videl, pri ktorom ma napadajú iba dve možnosti ohodnotenia: nula a 100. Mňa to dostalo originalitou (môžem bez váhania povedať, že erekcia takýmto spôsobom vo filme použitá ešte nebola) a šialeným čiernobielym spracovaním. Keď ale od filmu potrebujete hlavne dej a vadí vám surealizmus (vo veľkom množstve), vypnite to radšej už cez úvodné titulky. ()

anais 

všechny recenze uživatele

Reakce na současnou přetechnizovanost Japonska? Intelektuálský úlet? Úchylácký úlet? Horor? Sci-fi? Porno s ohromnou vrtačkou a kovovým chobotem? To všechno. A také několik švankmajerovsky působících animací obživlého kovu, bizardní střih, kamera, masky Nechronologický děj. ČB. Japonci. Exprese. Zážitek! ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Těžce strativelná, šíleným režisérem vymyšlená, těkavou kamerou natočená a rychlým střihem poskládaná nechutnost, směle bourající hranice nekonvenčnosti i abstrakce. Tetsuo nelze pořádně pochopit, protože nějaký vyšší smysl, či logiku snad ani nemá, pouze sledujeme trpějícího muže měnícího se na jakéhosi odporného robota. Vstupní myšlenka, inovace a originalita s jakou je film natočen je obdivuhodná, avšak po cca 20 minutách kdy se vyčerpají všechny nápady, se divák octne ve smyčce pořád těch samých (velmi naturalistických) procesů změny člověka v "železného muže" a pokud film znechucením nevypne, začne se nečekaně nudit... 6/10 ()

Galerie (17)

Zajímavosti (4)

  • Natáčení trvalo více než rok a půl, a přestože se během něj Cukamoto rozešel s většinou členů štábu ve zlém, výsledek jej katapultoval mezi nejvyhledávanější autorské tvůrce 90. let. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Významný spisovatel a filmový kritik Stephen Holden z New York Times popsal film jako snímek s hyperkinetickým tempem a divoce zkresleným herectvím, rovněž se zvráceným smyslem pro humor. Dospěl k závěru, že tento film je pouze pro milovníky podivných filmových žánrů a klasické obecenstvo může hodně pobouřit. (Emo-haunter)
  • Kyberpunkový horor natočil Cukamoto na 16mm černobílý materiál a původně putoval pouze na videotrh. Postupně se z něj ovšem stala kultovní záležitost a v roce 1992 pronikl dokonce na plátna amerických artových kin. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

22.01.2020

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate divákům přinese řadu nových oceňovaných snímků (Malý Joe, Vivárium, H0use), které budou soutěžit o hlavní cenu festivalu, ale i nesmrtelné… (více)

Reklama

Reklama