Režie:
Edgar G. UlmerKamera:
Benjamin H. KlineHudba:
Leo ErdodyHrají:
Tom Neal, Ann Savage, Claudia Drake, Edmund MacDonald, Tim Ryan, Esther Howard, Pat Gleason, Don Brodie, Harry Strang, Eddie HallObsahy(1)
Film nám představí jednoho z největších filmových loserů, jazzového pianistu, který své osudové smůle vší silou vydatně pomáhá. Sledujeme ho na cestě autostopem za svou milou napříč Státy. Ženu svého srdce již nikdy nespatří, zato se však během cesty naplno sešine na šikmou plochu a z ní až na samotné dno. Stane se zlodějem, podvodníkem a nakonec i vrahem. To vše za neuvěřitelných a bizarních okolností a hlavně zcela bezdůvodně, pouhým hnutím osudu. Svět, kterým projíždí, je temný, deštivý a v jukeboxu hrají vždycky tu špatnou písničku.
Ve filmu je hojně k vidění zadní projekce, typické svícení filmu noir a další dobové filmové koření.
(ČSFD)
Videa (1)
Recenze (48)
67 minut uteče jak voda, občas vytáhnete deštník, občas budete z té road movie unavený, občas se budete děsit žen typu alá Věra, ale ve výsledku je to velmi podařený Noir- Film, který mě nenudil ani chvilku. Hned na začátku bylo sice divný, proč vybrali dvě tak vizuálně totožné postavy, které se mně budou zaručeně plést a vida, všechno má svůj účel. Smolař Al Roberts měl zůstat v baru u klavíru, ale láska si holt nevybírá, kdyby jen trochu tušil......... ()
Esencia noir road-movie. Aj vďaka krátkej stopáži dopredu neustále sa valiaci príbeh o mužovi v nesprávnom čase na nesprávnom mieste, kde ho každá ubehnutá sekunda sťahuje hlbšie ku dnu. Tradične veľmi silná formálna stránka. Cynizmom prešpikované ostré dialógy a monológ hlavného hrdinu dajú zabudnúť aj na prkenné herecké výkony. A samotný záver, ak si odmylíme posledných desať sekúnd s "highway patrol" (ktorý sa v pôvodnej verzii nevyskytoval a bol do filmu dosadený až pod nátlakom MPAA, ktorá filmu v jeho pôvodnej verzii nechcela udeliť rating) je tou pravou otvorenou bodkou za filmom, v ktorom "Osud" svojim hrdinom nenadelil žiadnu dobrú kartu. ()
Takové stylové, docela pěkné temné béčko - s podobnou náladou, jaké mají obrazy E. Hoppera (ale pořád béčko, jen si vemte, co by s filmem udělal o pár let později třeba Melville) se skvělou megerou jako druhou hrdinkou filmu. Ústřední klavírista není jazzový muzikant, jak se leckde člověk může dozvědět, ale hudebník školený klasicky, vydělávající si v baru, kde zvládne bez problému i jazzovou improvizaci. Osobně si ale myslím, že ho jazz spíš pěkně štve (viz scéna s jukeboxem a poznámka o kvílejících saxofonech). ()
Malý veľký film, ktorý v dejových zvratoch pôsobí až hororovo. Herecké výkony ostatní v komentároch hania, mne ale prišli v pohode. Ak teda zabudnete na bežné postavenie žien a mužov v kinematografii tej doby a pristúpite na hru tohto cynického road tripu. Ann Savage spočiatku roboticky nemilosrdná, no časom vedela byť napriek vždy prítomnej vypočítavosti zvodná. Tom Neal bol zase dobrý typ na svoju submisívnu rolu, čo mi uňho stačilo. Detour samozrejme funguje sám o sebe, servíruje svoju bezbrehú temnotu a pochybné pozadie postáv, ktoré dáva priestor divákovej predstavivosti. Má však zjavne aj zásluhu na vzniku všetkých tých Red Rock Westov, U-Turnov, či dokonca starších kúskov ako Road to Salina. ()
Opět je tu věc, kvůli které nemůžu dát plný počet (a mrzí mě to) - konec filmu. Protože sledovat poslední dvě minuty je jako dostat drátem do oka. A za vše může "jakýsi" připitomělý hollywoodský kodex. Achjo...(jinak je Objížďka perfektní, herci charismatičtí a určitě si to někdy "objedu" ještě jednou) ()
Galerie (34)
Photo © Producers Releasing Corporation
Zajímavosti (8)
- Film v roce 2018 zrestaurovaly Academy Film Archive a The Film Foundation ve spolupráci se Cinémathèque Royale de Belgique, The Museum of Modern Art a Cinémathèque Française. Prostředky na restaurování byly poskytnuty Nadací rodiny George Lucase. (Zdroj: MFF Karlovy Vary)
- Ann Savage údajně s hereckým kolegou Tomem Nealem během natáčení příliš nevycházeli. Savage prohlásila, že Neal jí na place strčil jazyk do ucha, na což herečka reagovala pořádným políčkem, který mu uštědřila. Od té chvíle spolu pak spolu mimo natáčecí scény už ani nepromluvili. (buzzwoody)
- Režisér Edgar G. Ulmer měl k dispozici tak nízký rozpočet, že auto, které ve filmu řídí Charles Haskell (Edmund MacDonald), patřilo ve skutečnosti jemu. (buzzwoody)
Reklama