Režie:
Patrick TamKamera:
Bill WongHudba:
Joseph KooHrají:
Adam Cheng, Norman Chu, Siu-ming Lau, Feng Tien, Eddy Ko, Hoi-sang Lee, Pei Ling Chen, Jojo ChanObsahy(2)
Vzácný meč v sobě nese velké zlo a nenávist toho, kdo ho zhotovil. Svému majiteli přinese moc, ale zároveň i zkázu. Náhoda dostane meč do rukou mladého šermíře, který chce vyzvat na souboj toho nejlepšího z nejlepších. Mladík však netuší, jak moc někteří lidé po meči touží. Pro jeho získání jsou ochotni udělat cokoliv. (Vapet Production)
Recenze (12)
Tamův celovečerní debut z roku 1980 je wuxiapian, který pro neznalého diváka bude působit jako tradiční wuxiapian, ale ve skutečnosti je velmi uvědomělou reflexí žánrových možností. The Sword nabízí zdánlivě velmi banální příběh o bojovníkovi, který hledá nejlepšího bojovníka, aby ho mohl porazit a stát se nejlepším sám, přičemž na cestě náhodou potká jeho dceru, několikrát jí zachrání život a jednoduchý cíl se tím dost zkomplikuje. The Sword ale během jeho vyprávění nenabízí tradičně přepjatý styl wuxiapian, ale představuje velmi decentně a promyšleně inscenované scény, které občas svou formální precizitou připomínají snímky Sergia Leoneho (na ty film i přímo odkazuje dlouhými eyeline match sekvencemi). Exploatační prvek - příval extrémní brutality - je použit až v samém závěru během likvidace protivníka. Šok z divácky neočekávané přítomnosti něčeho tak excesivního (navíc ve vrcholném momentu filmu) je ve výsledku pozitivní. Posílí totiž intenzitu finální likvidace a v sále vzbudil ohromné nadšení. [Far East Film Fest, Udine, 2007] ()
Sympatický wuxia příběh, kde téměř všichni zemřou. Pěkná barvotisková kamera snímá ze všech možných úhlů příběh šermíře Li, který se chce proslavit tím, že vyzve na souboj nejlepšího z těch, co vládnou mečem. Netuší, jak je sláva pomíjivá a kolik ho bude stát. Na těchhle filmech jsou nejlepší souboje, kdy se létá vzduchem, proniká se stěnami, létá i vše okolo a k tomu stříká krev. Pravda, zde sice krve tolik není, ale dojde nejen na létající hlavu. Samozřejmě finální souboj je nejlepší, škoda, že závěr zůstal jen v náznaku a rychlém střihu. I tak se jedná o vcelku povedený kousek plný nenaplněné lásky, zrady, intrik a smrti. Snad jen dcera bojovníka byla tak neskutečně protivná, že by bývala zasloužila jinačí osud, ale nechť. ()
Temne, az noirove wu-xia, podmazane smutnou-melancholickou hudbou. Kazdy, kto ma rad pribehy o osamelych sermiaroch, bude urcite poteseny. Intrigy, tragedie, tuzba po moci a jeden zakliaty mec, nosiaci v sebe zlo a zahubu. Viac ako na akciu je film zamerany na opis jedotlivych charakterov - poprednych sermiarov - a ich tragicke osudy, kde slava prinasa nie stastie, ale len utrpenie. Akcia/choreografia je vinikajuca - hlavne posledny suboj (ako aj cele vyvrcholenie filmu) je pastva pre oci. (8.5/10) ()
Hodně zajímavý film, něco takového jsem zatím neměl čest shlédnout ... Temný, smutný, melancholický wuxia ... V podstatě se děj filmu točí kolem "prokletého" meče, meče, který nosí zlo všem, kteří s ním příjdou do styku. A tak to také je, temné drama, které vyústí v smutnou a zbytečnou tragédii. Film je wuxia, konají se šermířské souboje jednoručnými čínskými meči. Choreografie soubojů je naprosto excelentní, dovoluju si tvrdit, že film v rámci svého vzniku strčí hravě do kapsy i dnešní "drátové a digi wuxia" ... Opravdu pastva pro oči, ale musí tomu být divák nakloněn. Pokud desetimetrové skoky, lety, kotouly, salta a souboje ve vzduchu nemusíte a nemáte rádi, tak to není film pro vás. Každopádně film není o soubojích (i když je jich dost a pěkně časově rozvrstvené), je zejména o nevyhnutelnosti temného osudu - takové filmy mne fascinují. Celý film je doprovázen úžasnou emotivní smutnou hudbou, ta zde hraje skoro pořád. Prostě opravdový skvost v mnoha ohledech. Přemýšlel jsem i o pěti hvězdičkách, ale zůstanu při zemi, přece jen tak úplně mne to neodrovnalo, i když téměř ... ()
Barevně vyvážené scény zachycující bojovníky (a bojovnice) nesoucí v očích smrt (svoji i cizí) podbarvené osudovou hudbou přímo odkazují na "balety smrti" Sergia Leoneho. Scénář využívá východní dualistické filosofie (mužský a ženský princip), která však tentokrát ve své jednotě pomáhá naplnit řetěz viny a násilí. Poselství filmu je vlastně ve shodě s Platónovou filosofií - trénovaný šermíř (bojovník) se stává moudrým teprve tehdy, až dokáže rozlišit dobro a zlo a přestane se hnát za vidinou slávy a zisku. Bez duchovní složky se veškeré bojové umění stává nebezpečným - jak pro šermíře samého, tak pro okolí. ()
Galerie (10)
Photo © Silverline Movie Channel
Zajímavosti (1)
- Akční režii měl na starost Norman Chu. (Epistemolog)
Reklama