Tvůrci:
Andrew HaighRežie:
Andrew HaighScénář:
Andrew HaighKamera:
Nicolas BolducHudba:
Tim HeckerHrají:
Colin Farrell, Jack O'Connell, Eliza Butterworth, Stephen McMillan, Tom Courtenay, Stephen Graham, Kris Hitchen, Pål Espen Kilstad, Peter Mullan (více)VOD (1)
Epizody(5)
-
Ejhle, člověk (E01)
-
My lidé jsme ubohá stvoření (E02)
-
Člověk člověku vlkem (E03)
-
Ďáblové země (E04)
-
Žít znamená trpět (E05)
Obsahy(2)
Seriál Severní vody se odehrává ve Velké Británii a v arktické pustině koncem 50. let 19. století. Vypráví příběh bývalého vojenského chirurga Patricka Sumnera (Jack O'Connell), který se přihlásí jako lodní lékař na velrybářskou výpravu do Arktidy. Na palubě potkává harpunáře Henryho Draxe (Colin Farrell), brutálního zabijáka, jehož nemorální a zrůdné chování má původ v krutém světě, kde vyrůstal. Summer se pokouší uniknout vlastní ponuré minulosti. Na strastiplné cestě s psychopatickým vrahem se ocitá v drsném mužském světě. Snaží se najít vykoupení a bojuje o přežití v arktické pustině. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (93)
No, měla jsem asi příliš velká očekávání. Colin je tu sice téměř k nepoznání a hraje co to dá, ale...Je to prostě nějak příliš tlačící na pilu psychologického dramatu, který se ovšem nějak nedostavil. Určité scény jsou výborné, ale zbylý skutek utek. Celé se to nějak kamsi propadlo do hlubin severního moře i s dějem. Aaa konec? Ten jsem absolutně nepochopila! Škoda jako už tolikrát, bohužel sqělé filmy nebo seroše holt nerostou na stromech ani na velrybářských lodích...Za mě 2,5 * což je přepočteno na % 50%. ()
„VELRYBY JSOU V TÉTO HŘE JEN ROZPTÝLENÍ…“ /// Takovej seroš pro náročnýho diváka, kterej sází na atmosféru a posádku velrybářský lodě, plnou prostejch hulvátů. Je to hodně dramatický a to nejen kvůli lidem, ale taky díky lovu. Rybářský chásce vévodí hnusák k pohledání Farrell a jako protipól mu sekunduje O´Connell. Rozehraný to bylo dobře, ale nakonec z toho bylo jen takový dobrodružství bez překvapivýho závěru. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Chrápu v medvědovi (ty vole, na auťák se vyser a jdi do přírody…). 2.) Chcu bejt velrybář. /// Thx za titule „saurix“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Jsou tu často zmiňovány podobnosti se seriálem Terror, ale zatímco Terror láká na horor s tajemnou příšerou (která se po celý seriál skoro vůbec neobjeví), zde si můžeme užívat divošské herectví Colina Ferrella, jenž je hlavním lákadlem. Je třeba však podotknout, že není hlavní postavou, kterou je chirurg v podání sakra sympatického Jack O'Connella, kterému fandíte hned od začátku. Škoda, že tempo ke konci trochu zpomalí, ale ta nádherná a špinavá atmosféra zanechala působivý dojem. 85% ()
Trefa do černého! Tohle mi maximálně vyhovovalo! Vynikající příběh, jakých se mnoho netočí. Drsný, špinavý, nekompromisní. Ale nečekejte nějakou zběsilou jízdu nebo akční scény. Naopak, tempo je pomalé zcela adekvátní tomu o čem to je. Nevím, jestli Colin Farrell hrál někdy takovou svini, ale myslím že to bude jedna z jeho životních rolí. Ve scéně, kdy Patrick Sumner jde v šíleném mrazu a vánici za svým medvědem jsem cítil tu zimu, tak skvěle je to natočeno. Tady není co řešit. ()
Galerie (97)
Zajímavosti (6)
- Točilo se v Maďarsku a v Norsku na Špicberkách. (Rattus Rattus)
- Herci a štáb žili 6 týždňov za polárnym kruhom na dvoch malých lodiach. (einar)
- Aby sa Colin Farrell pripravil na úlohu Henryho Draxa, jedol denne až 8 jedál a pravidelne cvičil. Tento režim nekonzultoval so žiadnym lekárom, ani trénerom a vytvoril ho na základe historických fotografií boxerov a námorníkov z viktoriánskej doby. (einar)
Výprava velrybářská se možná nezdařila, o seriálovém počinu to však neplatí, protože minisérie The North Water je ve svém žánru mistrovským kouskem. Idea je zdánlivě banální, námořnická výprava, kde se zřejmě něco podělá, ale tato banalita je v pěti epizodách rozpracována do extrémně misantropických rozměrů, až je to líbivé. Je jasné, že nejde jen o další dobrodružství na moři, v tomhle případě jde především o cynický výsměch nám samým. Hlavní poselství je, že lidé jsou zlí, bacha na ně, což ostatně ilustruje i úvodní citát německého představitele pesimistické filosofie Arthura Schopenhauera: The world is hell and men are both the tormented souls and the devils within it (v originále: Die Welt ist eben die Hölle, und die Menschen sind einerseits die gequälten Seelen und andererseits die Teufel darin.), který je v podstatě jediným perfektním popisem celého seriálu. Seriál nevěří v cokoliv, co se v lidštině nazývá lidským, a odosobňuje své lidské figurky co možná nejvíce. První, co v seriálu slyšíme i vidíme, je pohlavní styk; tedy to, co je pro nás tou největší (zvířecí) přirozeností; s prostitutkou, což vylučuje jakoukoliv lásku. Název první epizody, Behold the Man (Ecce Homo, Hle člověk), parafráze biblického Piláta i cynického Nietzscheho, nám v duchu druhého jmenovaného v kontrastu s prvním jmenovaným říká, že to, co sledujeme (hned v prvním scénách zosobnění ďábla v postavě Henryho Draxe), je čirá reprezentace lidství. V následujících epizodách pak velrybářská výprava zvýrazní mnoho těch nejčernějších odstínů lidskosti, od znásilnění přes masakr zvířat až po vraždu či zločin pro peníze. Čím více do extrému zachází, tím více prezentuje vůli lidské bytosti čelit či přežít v nelidských podmínkách. Zasazením většiny děje do překrásného arktického prostředí, pro které mám osobně silnou slabost a stalo se výraznou součástí mého kvalitního zážitku ze seriálu, má navíc seriál možnost nechat rýmovat divokou nezkrotnost lidí s nezkrotným a divokým krajem bílých ker, ledovců a polární zvěře. Zároveň nechává kontrastovat primitivní život Inuitů se zkaženou civilizací, činí tak však bez patosu a bez ušlechtilé idealizace divochů. O to víc zde však vyznívá prezentace kruté pravdy o tom, že člověk je jen součástí koloběhu života, v němž obvykle dominuje ten nejsilnější, a bohužel není na zemi dominantnějšího zvířete než člověka náležejícího civilizaci. Jestliže úplně první scéna seriálu tedy představila tvora druhu homo sapiens sapiens, tak ta úplně poslední byla ukázkou vztahu tohoto druhu k ostatním obratlovcům - zastoupených druhem ursus maritimus v berlínské zoo. Postava Patricka Sumnera je možná protagonistou a skrze svůj prožitek během seriálu toto chápe jako důsledek negativní lidské činnosti, ale zároveň i on se stal tím o kterém mluví Hobbes: Homo homini lupus (zároveň název třetí epizody), jelikož v potravním žebříčku převýšil Baxtera. Dá se tedy říct, že realizace naší vlastní zvrácenosti není její omluvou a trpící duše je zároveň ďáblem. Kromě těchto filosofických sraček má seriál i dechberoucí záběry severních moří a Colina Farrella, takže je to samozřejmě povinnost. Mě nadchl též proto, že jsem tady teď mohl se zvráceným pocitem realizace psát, že lidé jsou mrdky. Mrkněte na to, fakt! () (méně) (více)