Reklama

Reklama

Iva Klestilová

nar. 04.10.1964 (56 let)
Brno, Československo

Diskuze

PŘIDAT PŘÍSPĚVEK
sator

sator (hodnocení, recenze)

Iva KLESTILOVÁ
* 4. 10. 1964, Brno 
 
 
Dramatička, scenáristka a herečka
Pochází z právnické rodiny. V 80. letech byla členkou Dětského studia Divadla Na Provázku v Brně a amatérského souboru Nepojízdná housenka. Po maturitě na gymnáziu v Moravském Krumlově (1984) účinkovala a autorsky spolupracovala na kolektivních hrách-scénářích v HaDivadle (1985–1989 jako inspicientka, 1989–2004 jako herečka). Od roku 2004 pracuje jako lektorka dramaturgie v Národním divadle Praha.
Aktovky Ivy Klestilové vyšly v časopisech Svět a divadlo (zde v č. 2/2003 Take off; v č. 6/2004 Petr Oslzlý v noci pracuje a Josef Kovalčuk taky; v č. 2/2007 Jak v sistrech listí svist; v č. 2/2008 nástin filmového scénáře Hu is hu) a A2 (v č. 51-52/2007 Václav Klaus sedí na opuštěném ostrově a natáčí novoroční projev), hry Standa má problém a Paroubek je kamaRath – původně části jediného dramatu Má vlast – byly publikovány samostatně ve výboru Standa má problém a další malé hry pro velké SADisty (2006). Trilogie minach vyšla česky jako Minach (2004) a rovněž anglicky v souboru českých her Czech plays. Seven new works (2009). – Publicisticky přispívá do deníků MF Dnes, Lidové noviny a Právo, spolupracuje s televizí (kromě pořadů ČT Popcorn a Divadlo žije! je autorkou scénářů Se srdcem na dlani /s Arnoštem Goldflamem/ 2002, neuvedeno, a Café Proklatec, ČT 2001, r. Karel Fuksa a Arnošt Goldflam; působí též jako dramaturgyně a scenáristka seriálů Ošklivka Katka, TV Prima, 2008–2009; či Ulice, TV Nova, od 2009) a s Českým rozhlasem (literární revue Zelný rynk /s V. Schulczovou/, 2002–2003), který též uvedl její původní hry Čtvrté patro (2001, r. A. Goldflam) a Konec (2005, r. J. A. Pitínský). V rukopisu zůstávají divadelní hry. Soukromá apokalypsa (nedokončeno, 1998) a Odpolední rozmar (1999). – Od 90. let do roku 2006 publikovala pod tehdy užívaným příjmením Volánková.
Dramatická tvorba Ivy Klestilové má společensky kritický a apelativní charakter. Autorka upozorňuje na negativní společenské jevy (konzumerismus, rozpad hodnot) někdy formou vážné analýzy (Konec, Všichni svatí, Usměj se, mami, Hrdinové, Voda), jindy cestou sžíravé kritiky (Má vlast). Mnohá její díla zpracovávají témata rodinných a partnerských vztahů (Konec, Všichni svatí, Take off), v nichž řeší otázky intimity a odcizení mezi mužem a ženou, sourozenci či rodiči a dětmi. Specifickou odnoží těchto dramat jsou tzv. ženské hry (Trilogie minach, Stísněná 22, Zisk slasti, Barbíny), které vypovídají o hledání ženské identity na pozadí globalizované společnosti. Výrazný proud autorčina díla tvoří hry politické, v nichž je aktuální dění nahlíženo optikou osobních kauz a tzv. mediálních obrazů politiků (Má vlast, Václav Klaus sedí na opuštěném ostrově a natáčí novoroční projev) či jsou v nich travestovány negativní rysy české povahy (Na tom našem dvorečku aneb Pičó ke zdi). Některá díla mají proto povahu tzv. časové hry či „dramatické glosy“. Ovlivněna brněnskou divadelní školou 80. let píše Klestilová také hry, které reflektují svět divadla. Ty se zaměřují na konkrétní umělce (Petr Oslzlý v noci pracuje a Josef Kovalčuk taky) či soubory (Benefice pro Činoherní studio Ústí nad Labem), autorka však napsala též parafrázi známé hry A. P. Čechova (3sestry2002.cz). Příležitostně se věnuje i tvorbě pro děti a mládež (Hra(j)!, Sněhová královna – dramatizace pohádky H.Ch. Andersena).
Tematické diferenciaci odpovídá i spektrum žánrů: Klestilová osciluje mezi vážnými, společensky reflexivními dramaty, ostrými politickými satirami a víceméně ironickými „portréty“ divadelníků a postav, nebo dokonce parodií divadelního žánru (Benefice). Pro její starší hry (Trilogie minach, Stísněná 22, 3sestry2002.cz) jsou příznačné nesyžetové vyjadřovací prostředky a destrukce standardně chápaného dialogu, později autorka upřednostňuje spíše tradičně koncipované konflikty a dialogické postupy (Konec, Usměj se, mami, Hrdinové, Voda). Její jazyk je utilitární v závislosti na typu hry – pohybuje se od drsné, naturalistické tzv. coolness mluvy (Take off), přes stylizované hanácké nářečí (Na tom našem dvorečku aneb Pičó ke zdi) a jurodivý „ženský hlas“ (Trilogie Minach, Barbíny), až k básnickému vyjadřování (Jak v sistrech listí svist).

 

Patří k nejuváděnějším českým dramatickým autorkám současnosti. Začínala jako herečka v dětském studiu brněnského Divadla na provázku. V devatenácti letech přijala angažmá v HaDivadle, kde působila jako herečka dvacet let a hrála v mnoha klíčových inscenacích. Koncem devadesátých let se těžiště její tvorby přeneslo k psaní divadelních a rozhlasových her. Debutovala titulem Všichni svatí, její pozdější hra Stísněná 22 byla uvedena na jevišti pražského Národního divadla. Politickou frašku Standa má problém uvedlo Divadlo v Dlouhé. Mimořádný úspěch této hry ji inspiroval k napsání politické trilogie Má vlast (Standa má problém, Paroubek je kamaráth, Strejda nás má všechny rád). Za tuto hru získala Cenu Alfréda Radoka za nejlepší původní hru roku. S HBO spolupracovala jako scenáristka na první řadě Terapie (2011), psala příběh s postavou Sandry (v podání Táni Pauhofové). Dramaturgicky se podílela rovněž na triptychu Hořící keř (2013) polské režisérky Agnieszky Holland. Pracuje jako dramaturg Národního divadla.
Zdroj: https://www.denik.cz/film/scenaristka-iva-klestilova-upravy-ktere-jsme-delali-u-terapie-ii-byly-velke-2013.html

Scenárista

TV seriály
2021

Slunečná

 

Biologický otec (S02E46)

2019

Krejzovi

 

Pravda a láska musí… (S01E77)

 

Mazlíčci a jiné potvory (S01E71)

 

Ženská síla (S01E63)

  více epizod (8)
 

Modrý kód

 

S pravdou ven (S03E36)

 

Terapie

 

Epizoda 34 (S03E34)

 

Epizoda 30 (S03E30)

 

Epizoda 26 (S03E26)

  více epizod (6)
2018

Modrý kód

 

Nůž na krku (S02E78)

 

Cesta k srdci (S02E72)

 

Trocha jedu (S02E66)

  více epizod (10)
 

Ohnivý kuře

 

Kohoutova máma (S05E15)

 

Macátko superstar! (S05E07)

 

Zákopová válka (S05E01)

2017

Až po uši

 

Epizoda 10 (S02E10)

 

Epizoda 9 (S02E09)

 

Epizoda 8 (S02E08)

  více epizod (7)
 

Modrý kód

 

Primář nebo výzkum (S01E27)

 

Doktorské superstar (S01E26)

 

Poloviční radost (S01E25)

  více epizod (18)
 

Ohnivý kuře

 

Trapné vtípky (S03E47)

 

Mejdan pro Aleše (S03E44)

 

Nejlepší kámoška (S03E39)

  více epizod (8)

Reklama

Reklama

2015

Mamon

 

Kapitola 6: Pakt (E06)

 

Kapitola 5: Kořeny (E05)

 

Kapitola 4: Děti (E04)

  více epizod (2)
2014

Až po uši

 

Epizoda 13 (S01E13)

 

Epizoda 12 (S01E12)

 

Epizoda 11 (S01E11)

  více epizod (10)
2011

Terapie

 

Epizoda 6 (S01E06)

 

Epizoda 1 (S01E01)

2008

Ošklivka Katka

 

Dlužní úpis (S01E13)

 

Velký flám (S01E12)

 

Vítězství (S01E11)

  více epizod (3)
2005

Ulice

Herec

Filmy
1998

Pas (TV film)

Ovládací panel

Fanklub

(1)

Reklama

Reklama